postgresql vil ikke starte
Fra : Lars Bonde

Dato : 12-01-04 16:58

Jeg her en RH7.3 som jeg jeg her en Postgresql server på og til den her jeg
SQL-Ledger. Det har virket uden problemer men nu man skal til at lever
årsregnskab og så går det galt.

Min postgresql server vil ikke starte. Når jeg starte den skriver den Failed
og ikke andet. jeg her prøvet at fjerne og genindtaler postgresql men lige
megen hjælper det. Jeg kan ikke finde noget i logfilerne om hvad der går
galt. ( jeg her backup )

er der nogle der her en bud???
VH

Lars
--
Lars Bonde
Email lars@casiopeia.net.fjern

Fra : Troels Arvin

Dato : 12-01-04 20:10

On Mon, 12 Jan 2004 16:57:49 +0100, Lars Bonde wrote:

> Jeg kan ikke finde noget i logfilerne om hvad der går
> galt.

PostgreSQL's init-script på Red Hat er lidt fjollet, idet visse
fejlmeddelelser smides ud i det blå. Prøv at gå til /etc/init.d og
editér filen postgresql. Find en linje, hvor der står noget i stil med

su -l postgres ... pg_ctl ... start > /dev/null 2>&1 ...

Prøv at erstatte "> /dev/null" med "> /tmp/postgresql-out". Du vil da
sandsynligvis kunne se noget informativt i /tmp/postgresql out efter
forsøg på at starte postgresql.

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-01-04 01:13

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> su -l postgres ... pg_ctl ... start > /dev/null 2>&1 ...
>
> Prøv at erstatte "> /dev/null" med "> /tmp/postgresql-out".

Mange tak.
Jeg får følgende log

pg_ctl: Another postmaster may be running. Trying to start postmaster
anyway.
Found a pre-existing shared memory block (ID 131076) still in use.
If you're sure there are no old backends still running,
remove the shared memory block with ipcrm(1), or just
delete "/var/lib/pgsql/data/postmaster.pid".
pg_ctl: cannot start postmaster
Examine the log output.
~
den forstår jeg ikke helt. I /var/lib/pgsql er der ikke nogen mappe /data/
og en søgning på
postmaster.pid gav intet resultalt.

Så jeg er stadig på bar bund.

Lars

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-01-04 08:56

On Tue, 13 Jan 2004 01:12:42 +0100, Lars Bonde wrote:
> I /var/lib/pgsql er der ikke nogen mappe /data/
> og en søgning på
> postmaster.pid gav intet resultalt.

Det var sært. Det lyder som om, at din "postgresql-server" pakke ikke er
intakt. Hvordan er din PostgreSQL installeret? - Er der tale om en
installation fra Red Hat's RPM'er, eller har du selv kompileret osv.?

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-01-04 15:11

> Det var sært. Det lyder som om, at din "postgresql-server" pakke ikke er
> intakt. Hvordan er din PostgreSQL installeret? - Er der tale om en
> installation fra Red Hat's RPM'er, eller har du selv kompileret osv.?

Der er tale om RPM fra Redhat
postgresql-libs-7.2.1-5.i386.rpm
postgresql-7.2.1-5.i386.rpm
postgresql-server-7.2.1-5.i386.rpm
postgresql-devel-7.2.1-5.i386.rpm

Det skulle være det. Jeg har lige prøvet at hente dem på Redhat igen og så
ud og så ind igen. Det er stadig det samme.
Lars