Funktion af RAID på bundkort
Fra : Harald

Dato : 12-01-04 13:29

Hej

Hvordan virker raid på bundkort mht. følgende:

1. Jeg har en harddisk i systemet, jeg vil så gerne sætte en mere i og kører
raid-0 (spejling), skal jeg manuelt til at klone disken først eller kører
dette helt automatisk?

2. Det hele har kørt et stykke tid og den ene disk begynder at få bad
sektorer, får man besked om at der er noget galt? Og når man så ved at der
er noget galt kan man så bare flå den defekte disk ud og kører videre med
kun en disk?

Bundkortet er et Abit KT7A-RAID

Mvh
HK

Fra : Tommy

Dato : 12-01-04 15:15

Hej

> 1. Jeg har en harddisk i systemet, jeg vil så gerne sætte en mere i og
kører
> raid-0 (spejling), skal jeg manuelt til at klone disken først eller kører
> dette helt automatisk?

For at du kan få dit raid op at køre så skal du have oprettet dit array
hvilket betyder at du taber dine eksisterende data.

> [...]
> er noget galt kan man så bare flå den defekte disk ud og kører videre med

NEJ...... Hvis din ene disk dør i et Raid 0 (Striping) så taber du alt data.
Hvis du vil have noget sikkerhed skal du køre et Raid 0+1 som er striping
med mirroring. Det betyder at to 50 gb diske vil fremstå som 50 gb hvor data
bliver spejlet og striped henover. På den måde kan du tabe en disk uden at
tabe data.

Håber det hjælper

Hilsen Tommy

Fra : Mikkel

Dato : 12-01-04 15:28

Tommy wrote:
> [...]
> fremstå som 50 gb hvor data bliver spejlet og striped henover. På den
> måde kan du tabe en disk uden at tabe data.

Ikke helt rigtigt.

Raid 0+1 kræver 4 (fire) diske, hvis altså controlleren overhoved
understøtter 0+1.

Mikkel

Fra : Tommy

Dato : 13-01-04 11:06

FEJL

Kræver ikke fire diske...... Kan sagtens lade sig gøre med 2... Men kommer
igen helt an på controlleren.

/Tommy

Fra : Mikkel

Dato : 13-01-04 11:13

Tommy wrote:
> FEJL
>
> Kræver ikke fire diske...... Kan sagtens lade sig gøre med 2... Men
> kommer igen helt an på controlleren.

Hej Tommy

Kan du ikke lige forklare hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
De 3 forskellige scsi raid controllere (Mylex, LSI), jeg har benyttet mig af
de sidste 10 år har alle krævet 4 diske forat kunne køre raid 0 (striping) +
1 (mirroring).

Giv mig lige et eksempel på en kontroller der kan det.

Hilsen Mikkel

Fra : Tommy

Dato : 13-01-04 12:35

Hej

Jeg er ikke helt inde i RAID på Pc'er men på server kan man fint køre et 1+0
eller 0+1... kært barn har mange navne.

Men der må vel være controller til Pc der kan klare 1+0??

+

Fra : Mikkel

Dato : 13-01-04 12:43

Hej Tommy

> Jeg er ikke helt inde i RAID på Pc'er men på server kan man fint køre
> et 1+0 eller 0+1... kært barn har mange navne.

Hvis du ikke er helt inde i raid, skal du nok ikke korrekse andre !!!

> Men der må vel være controller til Pc der kan klare 1+0??

Ja der findes skam rigtigt mange, men du skylder mig stadig at forklare
hvordan man laver raid 0+1 med kun to 2 diske ??
Striping kræver mindst 2 diske, mirror af 2 diske er 2 mere, 2+2 er 4.????

Hilsen Mikkel

Fra : Tommy

Dato : 13-01-04 13:15

Okay

Jeg vil godt sige undskyld og at jeg har draget forhastede konklusioner. På
en HP ACU (Array Configuration Utility) kaldes mirror for 1+0. Dvs. de
anvender en forkert betegnelse.

Det endda selvom dokumentation andetsteds på deres hjemmeside beskriver 1+0
anderledes.

Her er beskrivelsen fra ACU help:
RAID 1+0 - Drive Mirroring
RAID stands for Redundant Array of Inexpensive Disks. RAID 1+0 (drive
mirroring) is a fault tolerance method that uses 50 percent of drive storage
capacity to provide greater data reliability by storing a duplicate of all
user data. Half the physical drives in the array are duplicated or
"mirrored" by the other half.

RAID 1+0 first stripes your data across half of the disks, then mirrors this
data to the other half.

Drive mirroring creates fault tolerance by storing two sets of duplicate
data on a pair of disk drives. There must be an even number of drives for
RAID 1+0. This is the most costly fault tolerance method.

If a drive fails, the mirror drive provides a backup copy of the files and
normal system operations are not interrupted. The mirroring feature requires
a minimum of two drives, and in a multiple drive configuration (four or more
drives), mirroring can withstand multiple simultaneous drive failures as
long as the failed drives are not mirrored to each other.

Undskyld hvis jeg har skabt forvirring.

Fra : Peter Pan

Dato : 12-01-04 16:54

"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> kører
>
> For at du kan få dit raid op at køre så skal du have oprettet dit array
> hvilket betyder at du taber dine eksisterende data.

Ikke altid korrekt. Det afhænger af controlleren. F.eks kan man godt oprette
både Raid 0 og Raid 1 på en ICH5R raid controller fra Intel uden at miste
data. Men det er nok en god ide at lave en backup inden aligevel!

Mvh
Anders

Fra : Harald

Dato : 12-01-04 16:52

> [...]
>
> For at du kan få dit raid op at køre så skal du have oprettet dit array
> hvilket betyder at du taber dine eksisterende data.

Jeg mente raid-1 altså mirroring, og efter min første post har jeg faktisk
kikket i manualen :) og deri står der at man kan starte mirroring _uden_ at
man mister sine data så det er jo ganske fint.

> [...]
data
> bliver spejlet og striped henover. På den måde kan du tabe en disk uden at

Men med raid-1 (mirroring) er det vel ikke noget problem at hive den defekte
ud og så køre videre på en uden det helt store arbejde?

Mvh
HK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-01-04 23:35

On Mon, 12 Jan 2004 16:51:59 +0100, Harald wrote:

>Men med raid-1 (mirroring) er det vel ikke noget problem at hive den defekte
>ud og så køre videre på en uden det helt store arbejde?

Nej, hele idéen med RAID-1 er netop at opnå en kort downtime samt at sikre
at ingen data går tabt i tilfælde af harddisk disk-fejl, heller ikke de
allernyeste.

Husk bare at det ikke er generel backup-løsning. Hvis du f.eks. kommer til
at formatere den forkerte partition eller en virus smadrer dit filsystem,
hjælper RAID-1 ingenting.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)