Validering - ingen specialtegn.
Fra : Jacob ..

Dato : 12-01-04 12:23

Kan man lave en validering i Javascript der validerer *alle*
felter i en form for specialtegn som: ' < > " &

Hvis disse tegn skrives i formfelterne skal den fortælle at
formfelterne ikke må indeholde disse tegn.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-01-04 15:58

Jacob .. wrote:
> Kan man lave en validering i Javascript der validerer *alle*
> felter i en form for specialtegn som: ' < > " &
>
> Hvis disse tegn skrives i formfelterne skal den fortælle at
> formfelterne ikke må indeholde disse tegn.

Det bedste er at lave det omvendt - at finde ud af hvilke tegn der er
"lovlige" at skrive i feltet.

Er det a-å og 0-9? SÅ kan jeg hurtig bikse et eksempel sammen ;)

mvh
Johan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-01-04 18:27

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> writes:

> Det bedste er at lave det omvendt - at finde ud af hvilke tegn der er
> "lovlige" at skrive i feltet.

Jeg er uenig. Hvis man ikke er *fuldstændig* sikker på hvad man laver,
og det lyder det ikke til, så er det bedre for brugeren at tillade for
meget end for lidt. Selvfølgelig skal man altid holde styr på hvad
de data man får, bruges til.

Jeg vil dog overveje om det er vigtigt at forbyde ', da den også bruges
som apostrof i tekst: "Det er Hans' cd'er".

> Er det a-å og 0-9? SÅ kan jeg hurtig bikse et eksempel sammen ;)

Så bliver hr. Mövenpick nok træt af ikke at kunne skrive sit navn.

Eksempel på validering:
---
function validate(form) {
var elements = form.elements;
var fejl = false;
for (var i=0;i<elements.length;i++) {
var elem = elements[i];
if (/^text(area)?$/i.test(elem.type)) {
if (/['<>"&]/.test(elem.value)) {
fejl = true;
elem.style.border="2px solid red";
} else {
elem.style.border="";
}
}
}
if (fejl) {
alert("Felterne må ikke indeholde tegnene ', \", <, >, eller &.");
}
return !fejl;
}
---
Den kaldes som
---
<form action="..." onsubmit="return validate(this);">
---

/L

Fra : Jacob ..

Dato : 13-01-04 10:04

> function validate(form) {

Det var netop den jeg søgte.

Grunden til at jeg ikke vil tillade specialtegn er, at den crasher min
database. Jeg ved at jeg kan klare den med et asp-script, men jeg føler
egentligt at Javascript-validering er bedre. I forvejen validerer jeg mine
obligatoriske inputs med en function validate(form), så det er mest nærliggende
at fortsætte af den sti.

Fra : Lars Olesen

Dato : 13-01-04 10:11

> [...]
> obligatoriske inputs med en function validate(form), så det er mest nærliggende

Det er ikke god programmeringsskik. Jeg er enig i at javascript er godt,
men det må aldrig erstatte serversidevalidering, for tænk, hvis jeg slår
javascript fra, så kan jeg crashe din database.

I hvert fald skal du serverside erstatte evt. skadelige tegn med fx en
replace(streng, ">", "&lt;") mv. Sådan mener jeg i hvert fald koden i
asp er.

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Jacob ..

Dato : 13-01-04 10:44

> Det er ikke god programmeringsskik. Jeg er enig i at javascript er godt,
> men det må aldrig erstatte serversidevalidering, for tænk, hvis jeg slår
> javascript fra, så kan jeg crashe din database.

I samme sekund jeg postede forrige indlæg kom jeg til at tænke på det samme. Så jeg
er i fuld gang med en replace-funktion i stedet.

Tak for svar!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-04 10:40

Lars Olesen skrev:

> I hvert fald skal du serverside erstatte evt. skadelige tegn
> med fx en replace(streng, ">", "&lt;") mv. Sådan mener jeg i
> hvert fald koden i asp er.

I asp kan man benytte sig af funktionen Server.HTMLencode der
behandler alle specialtegn. I databasesammenhæng er det dog mere
almindeligt at det er ' (apostrof) der er et "problemtegn". Det er
HTMLencode ligeglad med (apostroffen har ingen specialbetydning i
HTML), men den kan erstattes med en normal replace.

Se evt. lidt om serversidevalidering i asp her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>
--
Jens Gyldenkærne Clausen