feltsøg-at blive i feltet
Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 12-01-04 11:55

Hejsa!
Er der nogen, der kan give et par gode råd i forhold til at lære
hunden at blive inde i feltet i øvelsen feltsøg (det er et B felt i
DcH-regi, der er tale om)? Min hund er glad for øvelsen, der er fart
på og høj selvstændighed i denne øvelse, men hun har ikke rigtig
forstået (og lært!) at man skal blive i feltet, og ikke flere meter
uden for feltet. Jeg vil helst undgå at skulle give mange kommandoer
når hun søger, men jeg kan se at rigtig mange giver ca. 50 "omkring"
kommandoer til deres hund i løbet af sådan en øvelse. Der må da være
andre måder at få hunden til at blive i feltet..eller?
På forhånd tak for svar.

Mvh.

Mette

Fra : Winther

Dato : 12-01-04 13:02

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommandoer til deres hund i løbet af sådan en øvelse. Der må da være
> andre måder at få hunden til at blive i feltet..eller?

Hvor stor er sådan et felt, når i starter?

Vh. Winther

Fra : Palle

Dato : 12-01-04 14:30

> [...]
> kommandoer til deres hund i løbet af sådan en øvelse. Der må da være
> andre måder at få hunden til at blive i feltet..eller?

For det første er det vigtigt, at du går rundt inde i feltet, mens du gemmer
genstandene, så der bliver fært i hele feltet. Du skal også huske at gå hele
vejen rundt i yderkanten. Når hunden så kommer uden for feltet (eller
rettere fært-området - vær opmærksom på vinden),siger du "NEJ - Fido
her"(Eller hvad hunden nu hedder). Eller i hvert fald "Nej"- efterfulgt af
noget der får hunden til at vende om. Når hunden så er inde i feltet
(færtområdet) roser du hunden. - Sig evt. "Søge" hvis hunden ikke selv går
igang.
På denne måde lærer hunden selv at blive inde i feltet - det tager
selvfølgelig lidt tid, men det virkede for mig...

Du kan evt. koble klap i hænderne på. Så han du få hunden til at vende ved
at klappe i hænderne (2-3 klap), istedet for at bruge "omkring". Men hunden
burde lære selv at blive inden for færtområdet.

God fornøjelse...

Mvh Palle

Fra : DCH

Dato : 14-01-04 16:08

Hej.

Et lille tricks du kan bruge er at få en til at kørehunden op på
genstanden (du holder den bare og lader den te sig) og når du sender ind
søger du for at det er modvind!!! Så får den hele færtområdet i hovedet
og når den udenfor råber nej/stop og omkring evt. efterfulgt af klap i
hænderne. Hvad DCH afd. træner du i??

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 12-01-04 19:41

> [...]
> kommandoer til deres hund i løbet af sådan en øvelse. Der må da være
> andre måder at få hunden til at blive i feltet..eller?

Jeg kan tilslutte mig Palle's svar med et par tilføjelser:
Flg. forudsætter, at din hund er opmærksom på hvor du selv er.
Benyt dig af at du må opmuntre hunden i et vist omfang og tal til den mens
du flytter dig i den retning, hvor du ønsker hunden samtidig med at du
klapper, nævner dens navn eller bare siger noget vrøvl i et opmuntrende
tonefald.
Når du træner skal du se stort på konkurrenceprogrammet og benytte alle 4
sider af feltet. Feltets størrelse skal varieres fra gang til gang og hvis
du har en meget hurtig hund skal du nok ikke lave det alt for stort, så
løber den hurtigt ud næste gang feltet er lille.
Vindretningen er også meget vigtig. Prøv at se hvordan din hund arbejder i
forskellige vindretninger og beslut ud fra det om du sender hunden ind i
modvind eller sidevind(evt. bevoksning er også med til at bestemme dette).
Medvind er jeg ikke så begejstret for når det drejer sig om en hurtig hund.
Den blæser for let af.
Feltsøg er en af de bedre øvelser at lave med sin hund fordi det er 100%
lystbetonet og man får rigtigt øje på de arbejdsglade hunde i øvelsen.
Det bør vel være overflødigt at sige, at din hund skal kunne apportere før
du laver feltsøg.

Bjarne Laursen

www.riesenschnauzer.dk

Fra : malle-brok

Dato : 12-01-04 22:08

Hej Mette...

> aMin hund er glad for øvelsen, der er fart
> på og høj selvstændighed i denne øvelse, men hun har ikke rigtig
> forstået (og lært!) at man skal blive i feltet, og ikke flere meter
> uden for feltet.

Flere meter - er det 2 eller 10 meter hun løber ud over ???

> [...]
> kommandoer til deres hund i løbet af sådan en øvelse. Der må da være
> andre måder at få hunden til at blive i feltet..eller?

Som de andre også har svaret, så gør meget ud af at afsætte meget fært inde
i selve feltet og ingen fært udenfor. Gå rundt med pindene så du også her
laver en markering af hvor feltet stopper - og gå så tilbage igen i
firkanten (altså gå 1-2-3-4-1-4-3-2-1)...

1 * * 2

4 * * 3

Når nu du skal til at søge med din hund, så gå igen hele vejen rundt med din
hund...

En anden mulighed er at begynde at bruge mindre genstande (f.eks. en 5'er),
så den i højere grad bliver nødt til at bruge næsen og dermed også helt
automatisk sætter farten ned. Du kan også sørge for at genstandene ofte
ligger tæt på, så den bliver vant til at søge tæt på dig fordi den her
oplever at få succes....

Min hund var i øvrigt ligesådan da vi gik i B-klassen, men da den fandt
genstandene på den fastsatte tid og dog ikke løb så langt væk at jeg fik
henstillinger / blev stoppet, valgte jeg ikke at gøre noget ved "problemet"
.... Vi går i dag i Elite-klassen og dyrker nordisk program, og hvor er jeg
bare glad for at min hund stadigvæk er glad for at løbe i dybden i feltet
).

Et lille tip: Stil dig i medvind eller sidevind, så skal der lidt mere til
før du får en henstilling, da det nu er forståeligt at hunden løber lidt ud
over feltet, da dette jo er nødvendigt for at den kan få fært hvis
genstanden ligger helt ude ved kanten.....

Håber du måske kunne bruge noget af dette.

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg..
http://www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 13-01-04 18:24

Hejsa
Tak for de mange gode svar!

Til Winther: Feltet er ca. 30x30 skridt.

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote in message news:<btv2bu$21a$1@sunsite.dk>...
> Flere meter - er det 2 eller 10 meter hun løber ud over ???

Hmm...det er nok ca. 2-3 meter.. Det er bevidst at jeg ikke tidligere
har gjort noget ved det, fordi jeg tænkte at det nok ikke gjorde så
meget, og når feltet engang skal være større, er det jo meget godt at
hun ikke har noget imod at søge langt væk fra mig. Nu er jeg
imidlertid kommet på et nyt hold, hvor træneren syntes at jeg skulle
få hende til at vende omkring så snart hun kom uden for feltet.

> [...]
>

> 4 * * 3
>

> Når nu du skal til at søge med din hund, så gå igen hele vejen rundt med din

Mener du at jeg tydeligt skal vise hende hvor feltet er, og hvor
grænserne er inden jeg sender hende ind?

> [...]
> bare glad for at min hund stadigvæk er glad for at løbe i dybden i feltet

Det kan jeg sagtens følge dig i! Jeg er jo også selv glad for at min
hund er glad for øvelsen, og er netop bange for at gøre noget, så
noget af hundens glæde går tabt..

> Håber du måske kunne bruge noget af dette.

Helt sikkert, tak

Mvh.

Mette

Fra : LORDWOF

Dato : 13-01-04 13:02

Hejsa

Gør som de svenske dommere i Nordisk gerne ser (Sådan træner svenskerene)...

Lær din hund at søge i en "lige" linie frem og når du mener den er for enden
kommer kommandoen "OMKRING", hunden kommer retur om dig og du sender den ud
på en ny "lige" linie...

Måden det kan trænes på ::

Afdæk hund. gå i en ligelinie ud og læg en genstand. kommander ""SØGE
FELT"".
Hunden henter genstand.

Læg flere genstande på samme spor ...

Når hunden er sikker på 3-4 genstande på samme spor (linie), så lav en linie
til parrallelt forskudt 2-4 meter.

OSV..

Så skulle den ged være barberet...

Mvh Lord WOF

Fra : malle-brok

Dato : 13-01-04 17:35

Hej...

> Gør som de svenske dommere i Nordisk gerne ser (Sådan træner
svenskerene)...

Hvor har du fra at de svenske dommere gerne vil se den type feltsøg, hvor
hunden søger i en korridor ???
___

> Så skulle den ged være barberet...

Bruger du metoden til din egen hund i nordisk regi, og hvad er dine
erfaringer med metoden ???

Hilsen
Carina

PS. Dyrker du nordisk spor eller rundering ???

- - -

Fra : LORDWOF

Dato : 14-01-04 07:24

> [...]
>
> Hilsen
> Carina
>
> PS. Dyrker du nordisk spor eller rundering ???

Hej Carina.

Ja jeg ""har"" dyrket Nordisk en disiplin, Men DCH Fr.Sund var ikke
intresseret i at jeg dyrkede den i deres kreds. der var ingen der sluttede
op om det..
Det jeg dyrkede var RAPPORT.
En hund, 2 fører..
Fører 2 går 1000 m fra fører 1 ud i terræn Hund sendes retur.
fører 2 går yderligere 500 m ud i terræn (I alt 1500m) hund sendes ud.
Hund sendes retur.
fører 2 går yderligere 500 m ud i terræn (ialt 2000 m) hund sendes ud.
hund sendes retur

DET ER RAPPORT + LYDIGHED OG FELTSØG.

Og jo jeg har søgt tilflugt flere gange i Sverige for at dyrke Min sport og
der har jeg set resultatet ved netop denne type felt-søg og der spiller bare
MAX.

Endvidere JO jeg har været til NM 2 gange, så helt uerfaren er jeg nok ikke.

Mvh

Lord WOF

PS. Jeg har nu min 4 hund, og den træner jeg op i IPO/BHP.