Postfix og LAN
Fra : Michael Jack

Dato : 12-01-04 11:42

Jeg ønsker at sætte en maskine på lokalt netværk op til at levere mail
til lokale brugere lokalt, mens al anden mail skal sendes via min
udbyders SMTP service. Maskinen har ikke et FQDN.

Det er endnu ikke lykkedes mig at opnå begge dele på en gang:

1) jeg kan sætte postfix op til at levere mail til lokale brugere uden
problemer, men så får jeg "Domain of sender address
[username]@[LAN_hostname] does not exist" fra min udbyders SMTP service,
hvilket jo er korrekt fra dens synsvinkel.

2) jeg kan sætte postfix op til at levere al mail via min udbyders SMTP
service, men så kan jeg ikke modtage cron rapporter og lignende lokalt.

Jeg har kigget på <http://www.postfix.org/faq.html#some_local>, men
oplevede at mail sendt til root@localhost alligevel blev sendt til
udbyders SMTP service.

Nogen gode ideer?

mij

$ postconf -n
alias_database = hash:/etc/aliases
alias_maps = hash:/etc/aliases
command_directory = /usr/sbin
config_directory = /etc/postfix
daemon_directory = /usr/libexec/postfix
debug_peer_level = 2
mail_owner = postfix
mailq_path = /usr/bin/mailq
manpage_directory = /usr/share/man
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain
mydomain_fallback = localhost
myhostname = [LAN_hostname]
mynetworks_style = host
newaliases_path = /usr/bin/newaliases
queue_directory = /private/var/spool/postfix
readme_directory = /usr/share/doc/postfix
relayhost = smtp.tiscali.dk
sample_directory = /usr/share/doc/postfix/examples
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail
setgid_group = postdrop
unknown_local_recipient_reject_code = 450

--
Med venlig hilsen/Kind regards
Michael Jack, Copenhagen, Denmark

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-01-04 20:14

Michael Jack skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg ønsker at sætte en maskine på lokalt netværk op til at levere mail
> til lokale brugere lokalt, mens al anden mail skal sendes via min
> udbyders SMTP service. Maskinen har ikke et FQDN.

Hvad med at give den et, i din hostfil, derved får maskinen en FQDN, og du
kan så få postfix til at beholde mail til LAN'et, og sende alt andet
videre.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Michael Jack

Dato : 12-01-04 22:32

On 2004-01-12, Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Hvad med at give den et, i din hostfil, derved får maskinen en FQDN, og du
> kan så få postfix til at beholde mail til LAN'et, og sende alt andet
> videre.

OK, det virkede faktisk. Med lidt masquerade oveni ser det
egentlig fornuftigt ud. Tak for hjælpen!

mij