Græs
Fra : Jacob

Dato : 12-01-04 09:34

Hej NG

Vi har købt en ejendom, hvor den nuværende ejer har lovet at så græs til
afgræsning af vore heste. Han har kun forstand på grise, så han kunne ikke
hjælpe os.
Spørgsmålet går på hvilket type græsblanding der skal sås, når der skal gå
heste - eller er det ligegyldigt. Vi har hørt at det er noget specielt græs,
men er det rigtigt og givet fald hvilket.

Hilsen Jacob

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-01-04 09:42

Jacob wrote:
> [...]
> heste - eller er det ligegyldigt. Vi har hørt at det er noget specielt græs,
> men er det rigtigt og givet fald hvilket.

Det bedste ville næsten være at køre til jeres lokale foderstof, og
spørge dem hvad de har.

De fleste sår blandinger med nogle forskellige græstyper, urter og lidt
kløver, når det er til heste. Plænegræs duer vist ikke.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 12-01-04 13:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De fleste sår blandinger med nogle forskellige græstyper, urter og lidt
> kløver, når det er til heste. Plænegræs duer vist ikke.

Og så har jeg lige et tillægsspørgsmål; hvad har I andre gjort, hvis I har
skullet lave en ny fold, hvor der har været masser af ukrudt (brændenælder
og lignende)? Hvis det bliver pløjet, så bliver rødderne vel bare fordelt
endnu bedre? Hvad gør man, og hvad er bedst?

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 15-01-04 10:02

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og lignende)? Hvis det bliver pløjet, så bliver rødderne vel bare fordelt
> endnu bedre? Hvad gør man, og hvad er bedst?

Ingen der har forslag til dette? Jeg kan huske, at det har været oppe før,
hvor der blev givet en del råd. Desværre fik jeg ikke gemt disse
indlæg.........

Vh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 15-01-04 10:16

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Ingen der har forslag til dette? Jeg kan huske, at det har været oppe før,
> hvor der blev givet en del råd. Desværre fik jeg ikke gemt disse
> indlæg.........

Hej Marlene

Du kan finde tidligere indlæg på http://groups.google.dk

Jeg har lavet en søgning på græs og kommer frem til dette link:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=gr%E6s&btnG=Google-s%F8gning&meta=group%3Ddk.fritid.dyr.hest

Håber at det dur

Hvis du klikker på en af meddelelserne, får du mulighed for at se hele
tråden (øverste højre hjørne)

God jagt!

med venlig hilsen tina

Fra : Marlene

Dato : 15-01-04 11:28

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse
>
> klip

> Hej Marlene
>
> Du kan finde tidligere indlæg på http://groups.google.dk

Snip.

Ok - tak jeg kigger

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 15-01-04 11:30

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Snip

Hej igen.

Ja, det var den helt rigtige tråd Og det er skrevet meget udførligt.
Tak!

Vh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-01-04 10:23

Marlene wrote:
> [...]

Det skulle være fint nok at pløje det, hvis det duer på almindelige
marker, duer det vel også til ukrudt?

Med mindre der er buske og den slags større ting, så kan det godt være
at der skal fræses (dybt) først.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 15-01-04 11:27

> Det skulle være fint nok at pløje det, hvis det duer på almindelige
> marker, duer det vel også til ukrudt?

Jo, men brændenælder er ekstremt hårdføre, og jeg kunne måske forestille
mig, at de ville brede sig endnu mere, hvis de blev hakket i småstykker.

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 15-01-04 10:31

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote in message

> Ingen der har forslag til dette? Jeg kan huske, at det har været oppe før,
> hvor der blev givet en del råd. Desværre fik jeg ikke gemt disse

Spørg mig i løbet af sommeren :) Jeg fik pløjet en brakmark ned og sået græs
på her i efteråret. Lige nu ser den jo flot ud med spirer i lige rækker -
men hvad der sker i løbet af foråret, det vil så vise sig!

Den blev pløjet, harvet og tromlet og er blevet rigtig pæn jævn. Men om jeg
skal ud og pletbehandle med toxan? Jeg regner ikke med at græsset er klar
til hestehove lige med det samme, måske til næste vinter, så jeg har
naturligvis ikke tænkt mig at forgifte dem. Men det er for stort et område
til at luge for hånd..

Hvis landmanden skulle bruge marken var det hele blevet sprøjtet i flere
omgange både før og efter såning.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 15-01-04 11:27

> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote in message

> Spørg mig i løbet af sommeren :)

Det vil jeg gøre - men jeg kan dog ikke vente på svaret, da jeg skal i gang
med flere marker/folde.

> [...]
> til hestehove lige med det samme, måske til næste vinter, så jeg har
> naturligvis ikke tænkt mig at forgifte dem. Men det er for stort et område

Ja, mon ikke.

> Hvis landmanden skulle bruge marken var det hele blevet sprøjtet i flere
> omgange både før og efter såning.

Ja, det ville de. Men jeg vil ikke sprøjte, så derfor efterlyser jeg gode
metoder. Jeg er normalt inde i alt det (anlægning af haver, havedesign
osv.), men der er det normalt at dække området til, når ukrudtet er
fjernet/fræset...... Så jeg er lidt på herrens mark i dette tilfælde.....

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 12-01-04 09:49

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
græs,
> men er det rigtigt og givet fald hvilket.

Der findes et par blandinger til heste, som skulle være særlig slidstærk.
Med og uden kløver - men det ved de som sagt på foderstoffen.

Det er vist spild af krudt at så det nu, så rådner frøene bare.

:Pia

Fra : Jørgen

Dato : 15-01-04 17:43

Hejsa ja blandingen har foderstiffen/frøhandlen forstand på men hvis det
skal være ekstra holdbart evt til vedvarende græs skal det så af to omgange
lige efter hianden men vinkelret på hianden.. spørg evt på landkontoret for
heste ..

hilsen jørgen

Fra : Malene Schack Peders~

Dato : 16-01-04 17:39

Hejsa,

Man kan få en speciel blanding til heste (mener at den hedder blanding nr.
50). Købes hos foderstoffen.
Jeg har bedst erfaring med en græsblanding uden kløver, da kløveren breder
sig meget hurtigt og kan være temmelig kraftig for en hestemave.

håber det kan være til hjælp.

mvh.

Malene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-01-04 12:55

> [...]
græs,
> men er det rigtigt og givet fald hvilket.

OLE!!! -hvor er du? Det ved jeg Ole er ekspert i, så jeg håber han dukker op
og kan svarre dig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-01-04 19:49

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>OLE!!! -hvor er du?

Jeg sidder lie her - kan ikke andet
Efter at have redet "vildt" (og længe) med hovedet under armen og uden
hjælm, er det sørgeligt at blive skadet på jorden. Knust knæ, Ingen
ridning på denne side af maj

>Det ved jeg Ole er ekspert i, så jeg håber han dukker op
>og kan svarre dig

Det er en længere redegørelse som godt kan genfindes ved hjælp af
tidligere angivne link, men lige et par korte stik:

Så ikke for tidligt (i hvert fald ikke nu). Jordtemparaturen skal være
mindst 6 grader. Intet kommer tidligere op ved at så tidligt.

Så heller ikke for sent. Kløveren skal nå at udvikle sig korrekt.
Ellers dør den i løbet af vinteren.

Kløver må IKKE undgås. Kløveren er der IKKE for hestens skyld, men for
at samle kvælstof til græsset så det kan gro hurtigere op efter
afgræsning.

Ukrudt undgås ved først at pløje (eller fræse) jorden. Der harves,
klar til såning, men såbedet ligger i ca. 2 uger så ukrudt kan spire.
derefter harves eller strigles let så ukrudtet løsnes. Gentag et par
gange. Vi er nu klar til at så.

I stedet for "bare" at så græs, så så havre (200 kg. pr. hektar). Det
er en kraftig dosis, men ukrudt kan ikke gro i havren på grund af
skyggen. 5 dage senere sås så græsset.

Brug græsblanding 22 til "normal" jordbund og 26 til våd jord.
Det er to græsblandinger der aldrig slår fejl.

Når havren er ved at skride (akset vokser frem) slås havren og
behandles som om man lavede hø. Det giver noget skrækkeligt dejligt
foder. Når havren er væk, vil græsset vælte frem, idet havren har
samlet en masse kvælstof til græsset. En måned senere vil der være en
fin græsmark til hestene. Man kan selvfølgelig også vente til havren
er moden og få det tærsket.

Lad være med at springe noget over eller prøve at gøre noget
hurtigere. Det er ligesom med hestene: Gør man det ikke med
tålmodighed, så mislykkes det bare

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 19-01-04 21:02

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder lie her - kan ikke andet
> Efter at have redet "vildt" (og længe) med hovedet under armen og uden
> hjælm, er det sørgeligt at blive skadet på jorden. Knust knæ, Ingen
> ridning på denne side af maj

(klip)

Jamen Ole dog....hvad har du dog lavet. Sikke noget med knæet. Rigtig god
bedring herfra.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-01-04 21:57

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Jamen Ole dog....hvad har du dog lavet.

Læs din email. Afsendt herfra nytårsaften.
Hvis den er gået op i røg, sender jeg den gerne igen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 19-01-04 22:07

Det lyder godt nok træls. Håber dine piger klarer ærterne imens.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-01-04 18:03

> [...]

> Efter at have redet "vildt" (og længe) med hovedet under armen og uden
> hjælm, er det sørgeligt at blive skadet på jorden. Knust knæ, Ingen

Åh nej dog, det lyder godt nok rigtig træls! God bedring.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz B.

Dato : 20-01-04 21:18

Hej Ole,

Godt nytår og velkommen tilbage igen!!

Så har du jo også god tid til at læse mails og svare på dem også!! God
bedring fra den arbejdende og ridende del af befolkningen, pøj, pøj!
Bare jorden ikke var så hårdt som det er lige nu....!

Mange hilsener Liz