hvad må er pony
Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 11-01-04 21:49

Vi har fået tilbudt en shetlandspony, stang mål ca. 100 cm. Er det en der
kan fortælde mig hvor meget en shetlandspony kan bære"på ryggen" og hvor
meget den kan trække med vogn.
Mvh. Lone Høgh

Fra : Anet

Dato : 11-01-04 22:04

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan fortælde mig hvor meget en shetlandspony kan bære"på ryggen" og hvor

(klip)

man siger som en tommelfingerregel at en shetter kan tåle at gå med op til
100 kilo på ryggen dagligt. En shetter er jo en megastærk lille sag og er
godt bygget så de kan klare mere end man regner med.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Musen

Dato : 12-01-04 23:59

> [...]
> 100 kilo på ryggen dagligt. En shetter er jo en megastærk lille sag og er
> godt bygget så de kan klare mere end man regner med.

Jamen hov nu må jeg lige bryde ind, for vil det så sige, at jeg i realiteten
selv kan ride Laban til? Han vil til den tid være 3½ og jeg vejer 62kg.
Eller er det for meget trods alt??

V.h Mia

Fra : Marlene

Dato : 13-01-04 08:15

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
realiteten
> selv kan ride Laban til? Han vil til den tid være 3½ og jeg vejer 62kg.

Som jeg også før har nævnt, kan jeg stadig ikke tro, at en shetlænder kan
bære så meget. Jeg vejer 50 kg., og hvis jeg sætter mig op på vores
shetlænderpige, så gynger benene en smule, og det ser ud som om, hun ikke
rigtigt kan bære mig. Men det er selvfølgelig nok også noget at gøre med,
hvad de er vant til. Men 100 kg mener jeg er for meget.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 13-01-04 19:11

I kan læse mere om den stærke pony her på nedenstående link.

http://www.hestenettet.dk/heste/50/

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 13-01-04 19:04

> [...]
realiteten
> selv kan ride Laban til? Han vil til den tid være 3½ og jeg vejer 62kg.

Ja, reelt set kan du godt gøre det. Men spørgsmålet er så bare hvor
behageligt det er for dig at ride på så lille en hest da den tager meget små
skridt og er meget kort i ryggen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-01-04 21:11

On Tue, 13 Jan 2004 19:04:06 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Ja, reelt set kan du godt gøre det. Men spørgsmålet er så bare hvor
>behageligt det er for dig at ride på så lille en hest da den tager meget små

   Men ikke som 3½ års! Det er altså lige tidligt nok for en
shetter da den slet ikke er færdig med at vokse i den alder =) De er
normalt først færdige med at vokse som 4 - 5 års. Og der er vel ikke
nogen god grund til at forcere træningen? =)
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 13-01-04 22:40

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> normalt først færdige med at vokse som 4 - 5 års. Og der er vel ikke
> nogen god grund til at forcere træningen? =)

Det er lige det der med at "skynde sig langsomt" med ungheste. Giv tid og
tilrid ham hellere et år senere end et år for tidligt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Musen

Dato : 14-01-04 21:06

Ja nu er det heller ikke sådan at jeg regner med at skulle ride ret meget på
ham, men jeg kan bare ikke finde nogen mindre piger, som tør sætte sig op på
ham de første par gange, så det er egentlig kun det jeg skal...

> [...]
> normalt først færdige med at vokse som 4 - 5 års. Og der er vel ikke
> nogen god grund til at forcere træningen? =)

Det passer mig faktisk fint at vente til næste år. Jeg spurgte jo faktisk
om det sidste år også, og fik at vide at jeg skulle vente til iår, men hvis
det er bedst at vente et år mere, gør jeg gerne det, for ikke at ødelægge
ham. Jeg var bare bange for at komme for sent igang...
Tak for svarene

/Mia

Fra : Pia J

Dato : 14-01-04 21:11

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote in message news:4005a130$0$29391

> det er bedst at vente et år mere, gør jeg gerne det, for ikke at ødelægge
> ham. Jeg var bare bange for at komme for sent igang...

Du kan jo lære ham stort set alt undtagen det med at sidde på ham. Evt.
lægge en sandsæk eller noget over ryggen når I går tur, fx 10 kg. kartofler

Så tror jeg slet ikke han lægger mærke til det, den dag der sidder nogen.

:Pia

Fra : skingur

Dato : 20-01-04 07:37

"Musen" skrev d. 14-01-04 21:06 dette indlæg :

> [...]
op på
> ham de første par gange, så det er egentlig kun det jeg skal...

Igår red jeg på den hingst, jeg har i træning. Jeg stod og nussede med
ham efter vi havde ude at gå i køreliner, og så spurgte "staldchefen"
hvorfor jeg ikke hoppede op. Først ville jeg ikke...han er jo så lille
(99 i stang) men han var egentlig så rolig, så jeg tænkte at jeg jo godt
lige kunne sidde der et øjeblik, EFTER staldchefen havde forsikret mig
om, at bæstet var redet til. Det gik fint - jeg havde endda kun grime og
træktov på. Han stod lige så fint. Så trak staldchefen mig ned til
folden, og ponyen blev klappet og rost.

Om aftenen døde staldchefen af grin og betroede mig, at den aldrig havde
haft rytter på før!

Det er den fjerde shetter, jeg har set have rytter på første gang, og de
har alle reageret ens. Så pøj pøj med din!!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 20-01-04 14:10

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Om aftenen døde staldchefen af grin og betroede mig, at den aldrig havde
> haft rytter på før!

(klip)

ÅÅHHH nej, jeg håber da ikke at staldcheften døde sådan helt
bokstaveligt........*GGGGGGG*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 20-01-04 23:33

"Anet" skrev d. 20-01-04 14:10 dette indlæg :
> (klip)
>

> ÅÅHHH nej, jeg håber da ikke at staldcheften døde sådan helt
> [...]

Nej, men det var dæleme tæt på!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 20-01-04 23:45

> Nej, men det var dæleme tæt på!!!!

(klip)

Det var jo også lidt komisk at den faktisk ikke var tilredet og så gik den
bare så pænt med dig på ryggen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-01-04 18:11

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Om aftenen døde staldchefen af grin og betroede mig, at den aldrig havde
> haft rytter på før!

Og det er lige præcis sådan det skal gøres, man bliver nød til at tro på at
det her det klarer vi lige helt uden problemer. Det der med at folk tusser
rundt om den varme grød og ikke rigtig ved om de tør osv, det dur bare ikke!
Tro på dig selv og hesten, og gør noget ved sagen -sådan har jeg altid
gjort, uden problemer. Kan hesten mærke at du er nervøs eller ikke helt er
klar over hvad det lige er du laver, ja så har vi balladen.
-du vidste ikke at der aldrig havde været rytter på den før, så du turde
godt springe op på ryggen af den -og der skete inted! -havde du fået af vide
at der aldrig havde været rytter på inden du steg op, og måske var blevet
presset lidt til det, ja så havde du været lidt anspændt og det går lige i
hesten.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 15-01-04 10:26

Jeg kunne godt tænke mig og vide hvor meget en pony i den størelse på 4 år
kan trække.
lone

Fra : Malene Schack Peders~

Dato : 16-01-04 17:45

Hej Lone,

En shetlandspony er en meget stærk lille pony. Men er bedst egnet til mindre
børn, da der jo også skal være en vis harmoni i str. rytter og hest i
mellem.
En shetlandspony kan sagtens trække en voksen og et barn på en let vogn.
mvh.

malene