Opdatering af BIOS og CPU
Fra : C L M

Dato : 11-01-04 21:39

Er af programmet Aida 32 blevet opfordret til at opdatere hhv. bios og cpu -
hvad vil det sige? Hvad gavner det og hvordan gøres det? Er det gratis?

Fra : Thomas G

Dato : 11-01-04 22:10

> Er af programmet Aida 32 blevet opfordret til at opdatere hhv. bios og
cpu -
> hvad vil det sige? Hvad gavner det og hvordan gøres det? Er det gratis?

Et lille smil herfra ...

CPU (processor) er absolut ikke gratis at opgraderer den skal du købe i
en butik.

BIOS derimod er helt gratis. Det du skal vide for at kunne opgraderer din
BIOS er producenten af dit bundkort / morherboard, og hvilken model bundkort
det er. Så går du ind på producentens hjemmeside og leder efter "download"
eller noget i den stil og her et eller andet sted har de lagt deres sidste
opdatering af den BIOS der er til tit motherboard (MB) ud til fri download.
Der er oftes en instruktion i hvordan du skal gøre ... vid at hvis du gør
det forkert kan du stå med et MB der ikke lige er sådan at få liv i igen.

BEMÆRK at programmet Aida 32 har givet dig denne anbefaling formodentligt ud
fra følgende

1 Din bios er gammel hvorfor programmet gætter på at der er en opdateret
verion (den ved det ikke med sikkerhed)
2 Programmet kan se i din BIOS at den understøtter en hurtigere CPU end den
du har kørende på nuværende tidspunkt ... at det måske kun er muligt at
sætte en CPU i der er måske 100 MHz hurtigere og derfor ikke vil føles som
nogen forbedring ... tager programmet ikke hensyn til.

Yderlig skal du måske skifte kølerprofil og blæser hvis du opgraderer CPU'en
(hurtigere CPU = mere varme .... men det er selvfølgelig afhængig af hvilken
køler du har og hvor meget mere varme en ny CPU laver i forhold til den du
har nu)

mvh Thomas G

P.S. Dine spørgsmål bærer præg af du ikke ved så meget om PC'er ikke
noget galt i det, men før du opgraderer BIOS eller CPU bør du sætte dig ind
i lidt mere så du ikke ved en fejl ødelægger noget.

læs evt. review af nyt hardware m.m. på
http://www.itzonen.dk/
http://www.hardwaretidende.dk/
eller for helt nybegyndere http://www.komputer.dk/ (her er der et opslags
værk men det er ikke altid den skinbarlige sandhed der står beskrevet)

Fra : C L M

Dato : 11-01-04 22:20

Tak for svaret Thomas!
Du har ret! Jeg kan tænde på ON/OFF og skrive i Word, men så er grænsen også
ved at være nået!
Tror sgu jeg holder mig fra det der BIOS sjov!

Fra : Leony

Dato : 12-01-04 15:02

In news:btse42$ilu$1@news.cybercity.dk,
Thomas G <thgo@vip.cybercity.dk> typed:

> P.S. Dine spørgsmål bærer præg af du ikke ved så meget om PC'er
> ikke noget galt i det, men før du opgraderer BIOS eller CPU bør du
> sætte dig ind i lidt mere så du ikke ved en fejl ødelægger noget.

I forlængelse af dette vil jeg da lige tilføje, at man ikke får en
hurtigere computer af at opgradere BIOS.
Man kan tilføje understøttelse for større harddiske + CPU, måske en
enkelt fejlrettelse, men hvis computeren virker som den skal, så er der
absolut ingen grund til at opgradere BIOS (og man ikke har brug for
større cpu/disk-understøttelse)..

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-01-04 19:30

On Mon, 12 Jan 2004 15:02:08 +0100, Leony wrote:

>I forlængelse af dette vil jeg da lige tilføje, at man ikke får en
>hurtigere computer af at opgradere BIOS.

Det kan nu godt forekomme. Jeg har f.eks. lige opdateret BIOS på mit
GigaByte GA-8KNXP og dermed elimineret en fejl som gjorde at PAT ikke
virkede, og PAT er, såvidt jeg er orienteret, noget med at speede
RAM-tilgangen op. Jeg har ingen målinger på om det hjalp noget, men
eksemplet viser da at BIOS-versioner sagtens kan have betydning for
systemhastigheden.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Leony

Dato : 13-01-04 14:44

In news:okp5009teaatki0fugncsjrccqm77ecv9v@4ax.com,
Henrik Dissing <sorry@drowned.in.spam.invalid> typed:

> [...]
> GigaByte GA-8KNXP og dermed elimineret en fejl som gjorde at PAT ikke
> virkede, og PAT er, såvidt jeg er orienteret, noget med at speede

Det jeg mener er, at bare fordi det er nyere, er det ikke automatisk
hurtigere.

Egentlig er dit tilfælde vel mere en korrektion af en grov fejl fra
Asus' side.
Det bør slet ikke forekomme (men det er der jo så meget der ikke burde).

Jeg formulerede mig vist også lidt tåget.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-01-04 19:11

On Tue, 13 Jan 2004 14:43:37 +0100, Leony wrote:

>In news:okp5009teaatki0fugncsjrccqm77ecv9v@4ax.com,
>Henrik Dissing <sorry@drowned.in.spam.invalid> typed:

>Det jeg mener er, at bare fordi det er nyere, er det ikke automatisk
>hurtigere.

Det har du naturligvis helt ret i.

>Egentlig er dit tilfælde vel mere en korrektion af en grov fejl fra
>Asus' side.

Det tror jeg gerne de vil have sig frabedt. Det er et Gigabyte kort jeg har.
Men ja, der er ingen tvivl om at der i det konkrete tilfælde var tale om en
fejlrettelse, men det ændrer ikke ved at man ofte vil kunne måle en
forbedret performance med en ny BIOS. Det modsatte er i øvrigt også tit
tilfældet

>Det bør slet ikke forekomme (men det er der jo så meget der ikke burde).

BIOS-opdateringer er typisk, som andre software-opdateringer, en blanding af
fejlrettelser, optimeringer, nye features, og support af ny hardware. Man
kan selvfølgelig mene at fejl ikke burde ske, men det ændrer ikke ved at de
altid vil ske.

>Jeg formulerede mig vist også lidt tåget.

Det synes jeg nu ikke, snarere lidt for kategorisk.