<Haster> 2 Netkort på samme IP, Hvordan???
Fra : Michael Nielsen

Dato : 20-04-01 23:09

Jeg er til et netparty og der lovede jge lige crewet at finde
ud af hvordan men kunne kører med en IP på 2 netkort,
det er nemlig til deres FTP server, som nu kører på 2 IPer.

Takker på forhånd.

---
M.V.H
Michael Nielsen
ICQ# 32160542
leahcim@mail.net4you.dk
http://leahcim.webuser.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-04-01 23:28

"Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk> wrote in message
> Jeg er til et netparty og der lovede jge lige crewet at finde
> ud af hvordan men kunne kører med en IP på 2 netkort,
> det er nemlig til deres FTP server, som nu kører på 2 IPer.

OS?

/Dennis

Fra : Michael Nielsen

Dato : 20-04-01 23:30

>OS

Ups Windows 2000

--
M.V.H
Michael Nielsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-04-01 23:55

Hej "Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk>

>Jeg er til et netparty og der lovede jge lige crewet at finde
>ud af hvordan men kunne kører med en IP på 2 netkort,
>det er nemlig til deres FTP server, som nu kører på 2 IPer.

To interfaces kan ikke have den samme adresse. Du kan aggregere
(bundle) porte, men det kræver at kortene (og switchen) understøtter
det, samt at de rigtige drivere er installeret etc.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : TcaT

Dato : 21-04-01 00:07

"Michael Nielsen" skrev d. 20-04-01 23:09 dette indlæg :
> Jeg er til et netparty og der lovede jge lige crewet at finde
> ud af hvordan men kunne kører med en IP på 2 netkort,
> det er nemlig til deres FTP server, som nu kører på 2 IPer.
>
> Takker på forhånd.
>
> ---
> M.V.H
> Michael Nielsen
> ICQ# 32160542
> leahcim@mail.net4you.dk
> http://leahcim.webuser.dk
>
> Du kan ikke have 1 IP-adresse på 2 netkort, i et TCP/IP netwærk skal IP-adressen være unik, ellers vil der komme konflikt.
Men hvorfor skal de have samme IP på begge kort? Er de på hver deres netværk?

TcaT

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-04-01 00:05

> [...]
IP-adressen være unik, ellers vil der komme konflikt.
> Men hvorfor skal de have samme IP på begge kort? Er de på hver deres

Nej, det er fordi at et 100 Mbit netkort ikke er hurtigt nok, så det ville
være nemmere med en IP på begge kort.

--
M.V.H
Michael Nielsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-04-01 00:10

On Sat, 21 Apr 2001 01:05:19 +0200, Michael Nielsen wrote:

>Nej, det er fordi at et 100 Mbit netkort ikke er hurtigt nok, så det ville
>være nemmere med en IP på begge kort.

Giv dem hver sin adresse (i hvert sit subnet), og lav 2 default routes hvis NT
kan håndtere det, ellers kan du med statiske routes sikre at forskellige klienter
routes over forskellige kort.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-04-01 00:21

> [...]
hvis NT
> kan håndtere det, ellers kan du med statiske routes sikre at forskellige

Undskyld, men det forstod jeg ikke lige, jeg er kun dødelig

--
M.V.H
Michael Nielsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-01 07:55

> hvis NT
> klienter
>
> Undskyld, men det forstod jeg ikke lige, jeg er kun dødelig

Den korte version:
Du skal have specielle switche og netkort der understøtter det eller du skal
ud at lave noget alvorligt fusk.
Eftersom du ikke helt forstod det Jesper han skrev så tror jeg du bliver
nødsaget til at 'nøjes' med det ene netkort :)

/Dennis

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 21-04-01 12:13

On Sat, 21 Apr 2001 00:09:29 +0200, "Michael Nielsen"
<leahcim@mail.net4you.dk> wrote:

Dav.

Lav det med round-robin DNS, det er vist det tætteste du kommer på en
rimelig løsning. Giv det samme navn to A records i din DNS - de skal
så pege på hvert sit IP-nummer.

Hvis jeres dumme brugere connecter på IP-nummeret (som møgbørn til
netparties altid gør?), så skift begge IP-numre, så de bliver tvunget
til at høre efter, når I siger, at de skal connecte på ftp.some.tld

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-04-01 12:24

On Sat, 21 Apr 2001 11:13:04 GMT, Daniel Stjernholm wrote:
> [...]
>
>Lav det med round-robin DNS, det er vist det tætteste du kommer på en
>rimelig løsning. Giv det samme navn to A records i din DNS - de skal

Hjælper ikke når det er samme maskine, og det er en ftp server, hvor
vi må antage at den sender mere trafik end den modtager.

Hvilket interface den bruger til at sende med er bestemt at routenings
tabellen, ikke af hvilket interface pakken modtages på.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-04-01 21:27

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvilket interface den bruger til at sende med er bestemt at routenings
> tabellen, ikke af hvilket interface pakken modtages på.

Nogle FTP servere under Windows (f.eks. G6) kan binde sig til flere netkort.
Så ville jeg da umiddelbart regne med at trafik fra serveren bliver sendt ud
på samme netkort som som requesten bliver modtaget.

En anden mulighed er at have 2 servere startet - så burde det ihvertfald
virke.

Men jeg kan tage fejl - jeg kan godt se det med routningen "internt" i
maskinen.
Det kan jeg vist ikke helt overskue i mit hoved

JÅH

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-04-01 22:25

Hej "Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk>

>Nogle FTP servere under Windows (f.eks. G6) kan binde sig til flere netkort.
>Så ville jeg da umiddelbart regne med at trafik fra serveren bliver sendt ud
>på samme netkort som som requesten bliver modtaget.

Hvorfor? Routing er noget operativsystemet håndterer. Men hvis man kun
har de to netværk, som netkortene er del af, så skal det nok fungere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 21-04-01 22:32

> Hvorfor? Routing er noget operativsystemet håndterer. Men hvis man kun
> har de to netværk, som netkortene er del af, så skal det nok fungere.

Det jeg har set har de 2 netkort været på samme netværk og trafikken har
oversteget det et 100 Mbit netkort kan klare <=> man skulle tro det virker.

Men som jeg nævnte så kan jeg godt se at der er nogle ting der konflikter
mht. til routing etc.

JÅH

Fra : James Rune Hansen

Dato : 29-04-01 20:08

"Michael Nielsen" <leahcim@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud af hvordan men kunne kører med en IP på 2 netkort,
> det er nemlig til deres FTP server, som nu kører på 2 IPer.

Istedet så find et netkort der har flere end en RJ-45 port... Det har
hjulpet mig.. Det kræver at switchen understøtter det..

Ellers kan mange af intels netkort lave loadbalancing på 2 eller flere
netkort..

James