Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fra enkeltmandsfirma til anpartsselskab
Fra : Christian Hvid

Dato : 11-01-04 21:01

Hej gruppe.

Jeg leder efter information om hvordan man danner et anpartsselskab
udfra et enkeltmandsfirma.

Jeg ved at man kan gøre det enten ved at ligge 125.000 kontant i
indskudskapital eller ved at lave en "konvertering", hvor ens gamle
enkeltmandsfirma "vurderes" til, på et tidspunkt, at have haft en
tilsvarende eller større værdi. Jeg mener at det bliver gjort udfra
historiske omsætningstal.

Er der nogen, der kan henvise til materiale om dette?

Har sådan en omlægning nogen særlige konsekvenser (skat?) udover de
forpligtelser, der følger med at drive et anpartsselskab?

Med venlig hilsen
Christian Hvid

Fra : Rune Wold

Dato : 11-01-04 21:38

Christian Hvid wrote:

[klip]

> Er der nogen, der kan henvise til materiale om dette?

http://www.eogs.dk/sw412.asp

/Rune Wold

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-01-04 22:27

"Christian Hvid" skrev 11.01.2004 21:01:

> Har sådan en omlægning nogen særlige konsekvenser (skat?) udover de
> forpligtelser, der følger med at drive et anpartsselskab?

Ja, det har det. En indskydelse i et nyt selskab er som udgangspunkt en
afståelse som kan medføre skattepligt. Men for at gøre det nemmere for
iværksættere findes der en Lov om Skattefri Virksomhedsomdannelse til
formålet.

§ 1. Omdannes en personligt ejet virksomhed til et aktieselskab eller
anpartsselskab, der registreres her i landet, har ejeren (ejerne) adgang til
at anvende reglerne i denne lov i stedet for skattelovgivningens almindelige
regler.

Tal med din revisor og tjek Told€Skat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
hjemmesider.

/kristian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-01-04 23:50

Christian Hvid wrote:

> [...]
> enkeltmandsfirma "vurderes" til, på et tidspunkt, at have haft en
> tilsvarende eller større værdi. Jeg mener at det bliver gjort udfra

Der skal indskydes 125.000 kr i kontanter eller andre værdier.
Værdierne skal være til stede, og kan f.eks. være ting, som firmaet ejer
(biler, maskiner, værktøj o.s.v.). Værdier kan også være "goodwill", som
kan fastsættes på mange måder, og der kan tidligere omsætning spille ind.

Der skal udarbejdes en revisor-erklæring, hvis du indskyder andet end
kontanter, så kontakt evt. en sådan for at høre hvordan din "goodwill"
kan fastsættes.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.