Felifriend
Fra : Leyna

Dato : 11-01-04 12:18

Nytårsaften udvidede vi familien med en bette hankat, Buster, på ca. 6
mdr. Buster var en smule forskræmt de første par dage, men er nu noget
af det mest kælne og legesyge. Faktisk så legesyg, at vi ofte får
spoleret vores nattesøvn - enten fordi vores tæer skal angribes eller
fordi han finder noget der virkelig skramler at lege med. *suk*
Han ser ud til at være faldet godt til, og vores to andre katte har da
også taget rimeligt pænt imod ham. Mini, som er den ældste hvæser af
ham hver gang hun ser ham, men det gør hun af alt og alle nye, så det
er der ikke noget fordækt i, men Popsie har taget ham under sine
beskyttende poter, og leger da også en smule med ham. Så kattene er
ikke problemet!
Problemet er at vi også har to store hunde. (Lab-blandinger) Den ene
(Vaks) har vi haft fra han var hvalp, og han er vokset op sammen med
Popsie, som iøvrigt har været hans yndlingstyggedyr! Den anden
(Hansen) fik vi i juli 2003, og han havde aldrig set en kat før i sit
liv. Da han flyttede ind, flyttede kattene ud... Dog ikke længere end
til baggangen, hvor ingen af hundene har adgang. Popsie er så småt
begyndt at snige sig ind i stuerne, når hundene sover eller er i
hundegården, men ellers ser vi ikke noget til kattene inde i stuerne.
Derfor anskaffede vi Buster. Jeg havde et håb om, at han måske kunne
bygge bro mellem hunde og katte, men det ser ud til, at han holder sig
til de andre katte. Buster er vokset op med to store hunde, og en
masse andre katte, og jeg fik at vide, at han var aldeles frygtløs, så
jeg håbede jo...
Nu står sagerne så sådan, at jeg ikke har i sinde at give op, men
virkelig vil gøre en indsats for at føre hunde og katte sammen, men
hver gang jeg har forsøgt mig, så er kattene stukket af, og har gemt
sig et sted hvor hundene ikke kan nå dem. Vaks lader dem så være i
fred, men Hansen bliver ved og ved og ved med at forsøge at få fat i
de sjove små bæster.
Derfor investerede jeg i Felifriend, for at gøre kattene lidt mere
rolige, når de to engergibundter skulle hilse på dem. Det gjorde altså
hverken fra eller til. Jeg tog hundene ud i baggangen (Een ad gangen),
og kattene smuttede lige så snart det var Hansen jeg kom med. Hansen
er altså også temmelig voldsom. Vaks kan sagtens få lov til at snuse
til Popsie. Han skubber til hende med snuden og han får da også lov
til at give hende en ordentlig slikketur, men sådan har det stort set
altid været.
Det jeg har brug for nu, er et godt råd til hvordan jeg får dem ført
sammen. Jeg har spurgt før, og det eneste jeg ikke vil er at spærre
kattene inde sammen med hundene. Det tror jeg kommer til at stresse
dem voldsomt, og det er ikke det jeg vil.
Men bruger jeg Felifriende forkert, eller er det bare mine katte der
er totalt ligeglade med hvad hundene lugter af? Jeg har sprøjtet det i
hundenes pels og gnubbet det godt ind, og det var det jeg fik ud af
brugsanvisningen. Er der nogen der har erfaringer med Felifriend mht
sammenføring af hunde og katte, så modtager jeg meget gerne nogle gode
fif. Jeg VIL ha' mine misser ind i stuerne igen, og jeg vil også gerne
kunne benytte hele huset, uden at skulle tænke på at lukke døre hele
tiden.

Og lige til sidst, så kan Buster lige ses her :
http://www.leyna.dk/hunde/buster.jpg

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 11-01-04 12:37

Leyna <shitkicker@leyna.dk> wrote in

> http://www.leyna.dk/hunde/buster.jpg

Kan ikke give gode råd da jeg intet ved om hunde, men vil da kommentere
jeres lille nye "tyran"
Ihh, hvor ser han dejligt fræk ud. Sød missedreng.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Leyna

Dato : 11-01-04 21:02

On 11 Jan 2004 11:37:27 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Leyna <shitkicker@leyna.dk> wrote in

>Kan ikke give gode råd da jeg intet ved om hunde, men vil da kommentere
>jeres lille nye "tyran"
>Ihh, hvor ser han dejligt fræk ud. Sød missedreng.

Tak. Han er skam både smuk og fræk og vældig, vældig legesyg!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna

Dato : 11-01-04 15:07

Hej Lenya!

Det er nok Hansen, I skal arbejde med, da jeg er sikker på, at kattene vil
vende tilbage til stuen, så snart han har lært at være rolig overfor
kattene.

For mange år siden, da vi fik vores første kat, måtte vi bruge mange kræfter
på at snakke vores 1½-årige rottweiler til at acceptere, at katte ikke kun
var noget, der skulle jages væk fra hans enemærker, men at én af slagsen nu
skulle være hans husfælle.
Vi lod aldrig hunden få lov at løbe efter katten, men holdt ham i
begyndelsen fast i halsbåndet, mens vi fortalte ham, hvor sød katten var, og
at han ikke måtte komme til den. Det evige omkvæd var: "Heeeeelt rooolig,
liiisså stille, ikke komme til den!", indtil det var sivet ind hos hunden,
at en kat ikke var til at jage med, og at vi absolut ikke ville tillade ham
at gøre det. Killingen tog det rimelig roligt, så én af os kunne sidde med
den, og den anden holdt fast på hunden, mens der blev snakket beroligende
til den.
Det lykkedes os at undgå at hunden jagtede katten, så vi undgik at få
killingen skræmt, men det krævede mange ganges alvorlig snak med hunden, før
den slappede af over for killingen. Perlevenner blev de aldrig på samme måde
som vores senere hunde og katte har været det, men de respekterede hinanden
og så også ud til at kunne lide hinandens selskab, når vi senere lod dem
være alene sammen, mens vi var på arbejde.

Efter min mening er det altså ikke kattene, der skal påvirkes, men Hansen,
for når han falder til ro, kommer kattene ind til jer igen af sig selv.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Leyna

Dato : 11-01-04 21:10

On Sun, 11 Jan 2004 15:07:26 +0100, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrote:

>Hej Lenya!
>
>Det er nok Hansen, I skal arbejde med, da jeg er sikker på, at kattene vil
>vende tilbage til stuen, så snart han har lært at være rolig overfor
>kattene.

Det har du nok ret i, men Hansen har virkelig kridt i r*ven. Jeg aner
ikke hvad jeg skal stille op med ham, for han er ikke til at tale ned.
Han synes at kattene er vanvittigt spændende, og vil vældig gerne lege
med dem. Der er IKKE tale om aggression, hverken fra hans eller fra
kattenes side.

> Killingen tog det rimelig roligt, så én af os kunne sidde med
>den, og den anden holdt fast på hunden, mens der blev snakket beroligende
>til den.

Det kan heller ikke rigtigt fungere her, for Hansen kammer totalt over
hvis vi har en af misserne i favnen. Han er slet ikke til at holde, og
kvæler gerne sig selv, for at komme til det lille spændende dyr. *suk*

>Efter min mening er det altså ikke kattene, der skal påvirkes, men Hansen,
>for når han falder til ro, kommer kattene ind til jer igen af sig selv.

Hæ! Så skal hunden altså bedøves hvis vi vil ha' kattene ind, for
ellers tror jeg altså ikke, at jeg kan få ham til at slappe af. Nu er
han selvfølgelig kun 1½ år gammel, så måske falder han til ro med
tiden, meeeeeeen...
Det skal dog lige tilføjes at man sagtens kan jagte fremmede katte,
men man ved godt hvilke katte det er der hører til her. De bliver
aldrig jagtet indendørs (det er der også kun sjældent mulighed for),
men er kattene ude, så skal de altså jages op i et træ. Det bedste
ville selvfølgelig være hvis mine katte selv sagde fra, og benyttede
de sømposer de nu engang har, men desværre er de alle tre frygteligt
fredelige. Selv Mini, der ellers både hvæser og knurrer. Der kommer
aldrig kløer frem, medmindre der er mus i nærheden.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna

Dato : 12-01-04 09:06

Lenya skrev:
>Hæ! Så skal hunden altså bedøves hvis vi vil ha' kattene ind, for
>ellers tror jeg altså ikke, at jeg kan få ham til at slappe af.

Måske kan I få kattene lokket ind ved at have et par kattekurve anbragt lidt
højt, hvor Hansen ikke kan nå dem.
På den måde kunne det blive en vane for begge parter at være i samme rum,
uden at der absolut skulle være kontakt.

Jeg kan godt se, at Hansen nærmest er hyperaktiv, og når han har fået
begyndt at jage med kattene, er det svært at få ham vænnet af med det igen.
Det hjælper vel heller ikke at aktivere ham med noget nyt og meget spændende
legetøj, når kattene er i nærheden?

Hvis du vil prøve med flere "kemikalier", kan du få noget, der hedder DAP,
som svarer til kattenes feliway, og som skulle få hundene til at slappe af.
Det har jeg set reklamer for hos vores dyrlæge.

Desværre tror jeg ikke, at I får dem til at være afslappet sammen, før
Hansen "falder lidt ned" og lærer at lade være med at buse så voldsomt på,
og det eneste, der hjælper på det, er konstante påmindelser om at tage det
roligt. Med Hansen kan det måske tage rigtig lang tid!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Leyna

Dato : 12-01-04 11:48

On Mon, 12 Jan 2004 09:05:40 +0100, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrote:

>Måske kan I få kattene lokket ind ved at have et par kattekurve anbragt lidt
>højt, hvor Hansen ikke kan nå dem.

Kattene har menge muligheder for at ligge højt, og hvor hunden ikke
kan nå dem, men det resulterer kun i at Hansen sætter sig nedenunder
og gør højt og inderligt med piveri som variant.

> [...]
>Det hjælper vel heller ikke at aktivere ham med noget nyt og meget spændende

Hansen er en DAMP-hund! *G*
Selvom han wer extrem madgald, så kan end ikke mad lokke ham væk fra
kattene, hvis han først har fået øje på den. Men rent faktisk har han
sovet i samme lokale som en af kattene. Han opdagede den bare aldrig.
Det gjorde jeg heller ikke før katten pludselig kom spankulerende ud
af stuen. (Det var Popsie. Den mest hundevenlige/vante kat vi har)

>Hvis du vil prøve med flere "kemikalier", kan du få noget, der hedder DAP,
>som svarer til kattenes feliway, og som skulle få hundene til at slappe af.
>Det har jeg set reklamer for hos vores dyrlæge.

Den så jeg også godt, da jeg var dér, men jeg tror jeg holder lidt
igen med disse sprays. De er ikke billige!!!

> [...]
>og det eneste, der hjælper på det, er konstante påmindelser om at tage det
>roligt. Med Hansen kan det måske tage rigtig lang tid!

ÆV! Jeg må væbne mig med tålmodighed og vente på at mine hunde bliver
rigtigt voksne så. Jeg vil naturligvis også spørge vores dyrlæge til
råds når nu hele banden skal afsted i næste måned.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 21:29

"Leyna" <shitkicker@leyna.dk> skrev i en meddelelse

> ÆV! Jeg må væbne mig med tålmodighed og vente på at mine hunde bliver
> rigtigt voksne så. Jeg vil naturligvis også spørge vores dyrlæge til
> råds når nu hele banden skal afsted i næste måned.

Hej Leyna !

Sikke mange problemer med de kære dyr

Nu ved jeg jo ikke, hvordan jeres hus er indrettet, men kan man ikke have
døren til baggangen stående åben og så sætte noget for ( trappegitter til
børn eller lignende ), så hundene kan kigge ud til kattene uden, at kunne
komme derud. Det forudsætter selvfølgelig, at hundene ikke springer over ?
Måske vil Hansen stå og pive og gø i starten, men det keder ham vel på et
tidspunkt ? Jeg ved selvfølgelig ikke om dette forslag,vil gøre kattene alt
for utrygge, men baggangen er vel mere deres "domæne", i forhold til f.eks
toppen af reolsystemet, så mon ikke de vil tage det mere afslappet der.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ann K

Dato : 12-01-04 22:42

Hej Leyna.
Vil ikke komme med et meget langt svar i denne gruppe... og benytter ikke
hundegruppen.
Men du er meget velkommen til at skrive privat til mig på siftia (snabela)
c.dk...
Er nemlig ved at få sporet mig ind på nogle løsningsmodeller for dig,
Hansen og misserne
Det vil komme til at handle meget om hundeopdragelse... og det er jo nok en
anelse OT her i katte-ng

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-01-04 23:36

In article <btv44s$bac$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

> Er nemlig ved at få sporet mig ind på nogle løsningsmodeller for dig,
> Hansen og misserne

Aj, hvor spændende!
Får vi i det mindste at vide om det virkede, når vi ikke må høre
planerne?

Fra : Leyna

Dato : 13-01-04 11:36

On Mon, 12 Jan 2004 23:36:13 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

>Aj, hvor spændende!
>Får vi i det mindste at vide om det virkede, når vi ikke må høre
>planerne?

Hihi... Jeg skal i hvert fald nok vende tilbage med meldinger om
udviklingen!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 13-01-04 11:35

On Mon, 12 Jan 2004 22:42:01 +0100, "Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

>Hej Leyna.
>Vil ikke komme med et meget langt svar i denne gruppe... og benytter ikke
>hundegruppen.

Og jeg kigger ganske vist i hundegruppen, men synes at det er meget få
gode svar der kommer fra den kant. Der er imo alt for mange, der kun
beskæftiger sig med hunde, og ikke med sammenføring af hunde og katte,
så dér gider jeg slet ikke spørge...

>Men du er meget velkommen til at skrive privat til mig på siftia (snabela)
>c.dk...

Mail afsendt.

>Det vil komme til at handle meget om hundeopdragelse... og det er jo nok en
>anelse OT her i katte-ng

Ja, så må jeg jo hellere lige beklage hvis jeg har startet en OT tråd
her, for det var ikke meningen, men det handler jo OGSÅ om katte,
selvom det ikke direkte er dem der er problemet. Jeg ved dog for lidt
om både hunde og katte til selv at kunne tackle problemet, og derfor
spørger jeg dér hvor jeg tror jeg kan finde nogle mennesker der for
det første ved noget om lige præcis mit problem, og samtidig ikke
behandler mig som en idiot fordi jeg tillader mig at spørge.
(Ja, det var ubetinget ros til denne gruppe for at være venlige og
informative, og stort set altid svare i en ordentlig tone, uanset hvor
tåbelig spørgeren måtte tage sig ud i deres øjne! Tak for det
allesammen!)
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann K

Dato : 15-01-04 10:34

Hej Leyna.
Jeg har førsøgt at sende dig en privat mail... den kommer direkte tilbage
til mig
Noget galt med adressen???
Ann

Fra : Leyna

Dato : 15-01-04 20:40

On Thu, 15 Jan 2004 10:33:45 +0100, "Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk>
wrote:

>Hej Leyna.
>Jeg har førsøgt at sende dig en privat mail... den kommer direkte tilbage
> [...]
Æeh... Ups... fik jeg ikke nævnt det i min mail...?
webmaster@big-girls.dk
Beklager, men jeg får så meget spam i øjeblikket at jeg har forsøgt at
give en invalid email adresse for at se om det hjælper.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 13-01-04 11:09

On Mon, 12 Jan 2004 21:28:40 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>"Leyna" <shitkicker@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Sikke mange problemer med de kære dyr

hehe... Det er nu nok ikke så slemt, som det måske lyder. Jeg er bare
frygtelig utålmodig, og så savner jeg at have en kat ligge at flyde på
skødet, mens jeg har en hund liggende på mine tæer!

> [...]
>børn eller lignende ), så hundene kan kigge ud til kattene uden, at kunne

Hundene kan skam godt se kattene, for vi har lavet et hul i døren, så
kattene har en chance for at komme ind og ud.
(Billede af Vaks i hullet findes her
http://www.leyna.dk/hundihullet.jpg )

> [...]
>toppen af reolsystemet, så mon ikke de vil tage det mere afslappet der.

Begge hunde er helt med på hvilke katte der hører til, og der er ingen
"angreb" på egne katte. Kun opfordring til leg fra hundenes side.
Jeg _har_ haft hundene ude i baggangen, hvor Mini som regel ligger og
troner i vinduet. Hun kan sagtens blive liggende helt roligt selvom
hundene kommer ud, men hun bliver lidt muggen, når Hansen kommer og
skubber til hende med snudeskaftet, og hvis hun ikke gør noget (andet
end hendes sædvanlige hvæsen), så forsøger han at gø højlkydt af
hende, sætte forpoterne i vindueskarmen eller gi' hende et puf med en
pote. Det kan hun altså ikke ret godt li', og jeg bliver osse lidt
håndfast når han sådan kammer over, men det gør kun hunden endnu mere
ivrig. *suk* Jeg nærede engang et lille håb om at kattene ville bruge
deres "våben" til lige at sætte hundene på plads, og så kunne vi alle
leve i fredelig sameksistens, men mine katte er vist (desværre) meget
imod vold...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk