/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Behandling af mindre osmoseangreb?
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 10:36

Umiddelbart under vandlinien har jeg på min Bianca 28 fundet 3-4 mindre
osmoseblære samt et par stykker på roret - lidt mindre end en 1-krone. Jeg
har prikket lidt i dem, og syrelugten er ikke til at tage fejl af.

Jeg har naturligvis læst om osmose - senest på Hempels hjemmeside.
Umiddelbart kan jeg jo lige så godt lægge mig til at dø eller forære båden
væk, hvis man virkelig skal til at høvle _al gelcoat_ af, bade båden i varmt
vand i en uge samt sandblæse osv, osv. Det lyder dælme dyrt :-0

Er der nogen her i gruppen, der har erfaringer, de gerne vil dele? Jeg vil
selvfølgelig gerne behandle problemet ordentligt, men der må være forskel på
at have 3-4 blære og så en bund, der er ved at delaminere?

Det er under alle omstændigheder min plan at slibe hele undervandsskroget i
bund til foråret. I Sundet Sejlklub har vi prof. skraber og excentersliber
med sugeanlæg, så jeg satser på, at det trods alt er overkommeligt

Kunne det være en pointe _ikke_ at prime med en super vandtæt primer, hvis
der nu er uopdagede tendenser til osmose andre steder?

Mange spørgsmål - svar modtages med kyshånd!

Mvh, Peter Ingsø Laursen



 
 
Peter Ingsø Laursen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 11:27

Lidt utjekket.
Ved yderligere søgning har jeg fundet "The Osmosis Book". ALT, du nogensinde
har ønsket/ikke ønsket at vide om osmose.

http://www.osmosisinfo.com

http://home.online.no/~jomossik/dlosail.htm



Steffen Skov (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 11-01-04 12:22


"Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:Rx9Mb.70940$jf4.4582141@news000.worldonline.dk...
> Lidt utjekket.
> Ved yderligere søgning har jeg fundet "The Osmosis Book". ALT, du
nogensinde
> har ønsket/ikke ønsket at vide om osmose.
>
> http://www.osmosisinfo.com
>
> http://home.online.no/~jomossik/dlosail.htm
>
KLIP oprindeligt spørgsmål:
Umiddelbart under vandlinien har jeg på min Bianca 28 fundet 3-4 mindre
osmoseblære samt et par stykker på roret - lidt mindre end en 1-krone. Jeg
har prikket lidt i dem, og syrelugten er ikke til at tage fejl af.


Erik Fiedler <fiedlern157@post.tele.dk(fjern: n157)>

skrev nogle gode råd.

Umiddelbart kan jeg kun give ham ret. Hvis det er som beskrevet, går du nok
lidt for meget i panik. De der 3-4 mindre osmoseblærer skal bare skrabes
rene med evt. et stemmejern, spules grundigt med ferskvand, tørre godt,
spartles med epoxy og grundes med primer.
Det var lige de der par huller.
Når du alligevel vil slibe bunden helt ned, så er der slet intet problem.
Slip til gelcoaten, spartel med epoxy, slib, massere af primer og
efterfølgende bundmaling.
Du skal selvfølgelig have renset osmosehullerne først.
Bunden bliver som en barnenumse.
Hilsen
Steffen

slet X i mailadresse



Peter Ingsø Laursen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 18:31

"Steffen Skov" <xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:400131da$0$27437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Erik Fiedler <fiedlern157@post.tele.dk(fjern: n157)>
>
> skrev nogle gode råd.

---KLIP---
> Umiddelbart kan jeg kun give ham ret. Hvis det er som beskrevet, går du
nok
> lidt for meget i panik. De der 3-4 mindre osmoseblærer skal bare skrabes
---KLIP---

Kære Erik og Steffen,

Jeg kunne ikke havet håbet på bedre svar.
Nemlig noget i retning af: "Slap af, så galt er det ikke".
Tak til jer begge for anvisningerne - meget brugbart!

Vedr. tørretid kan jeg godt få lidt problemer, da jeg jo har min båd for at
sejle i den og derfor er en af de første, der skal i vandet - lige før
påske. Men jeg kan jo lige så godt slibe/stemme/højtryksspule med det samme
og så håbe på godt vejr senere....

Mvh, Peter Ingsø Laursen
PS.: Jeg glæder mig allerede til den halve ekstra knob på toppen... af den
glatte barnenumse



Steffen Skov (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 11-01-04 19:08


"Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:qLfMb.71162$jf4.4608791@news000.worldonline.dk...
>
> Vedr. tørretid kan jeg godt få lidt problemer, da jeg jo har min båd for
at
> sejle i den og derfor er en af de første, der skal i vandet - lige før
> påske. Men jeg kan jo lige så godt slibe/stemme/højtryksspule med det
samme
> og så håbe på godt vejr senere....

Den skal fandme tørre godt i bund. Så rolig!

Hilsen
Steffen
slet X i mailadresse



Bjarke Christensen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-01-04 19:15

Hvis det er så vigtigt for dig, så kan du jo ofre en ovn (eller anden
varmekilde) og betale det det koster at varme båden op. Så tørrer den jo
meget hurtigere. Der skal jo ikke andet end nogle få grader til.

- husk bare ikke at lave dumme-tricket med at vælge en varmeovn der udvikler
fugt (fra forbrændingen) nede i båden. bedst er en lille el-varmeblæser ....



/Bjarke

"Steffen Skov" <xsskov@webspeed.dk> wrote in message
news:400190d8$0$27359$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:qLfMb.71162$jf4.4608791@news000.worldonline.dk...
> >
> > Vedr. tørretid kan jeg godt få lidt problemer, da jeg jo har min båd for
> at
> > sejle i den og derfor er en af de første, der skal i vandet - lige før
> > påske.
>
> Den skal fandme tørre godt i bund. Så rolig!
>
> Hilsen
> Steffen
> slet X i mailadresse
>
>



Peter Ingsø Laursen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 20:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bts3rd$7jg$1@news.cybercity.dk...
> Hvis det er så vigtigt for dig, så kan du jo ofre en ovn (eller anden
> varmekilde) og betale det det koster at varme båden op. Så tørrer den jo
> meget hurtigere. Der skal jo ikke andet end nogle få grader til.

Hmm, ja. Måske et "lokalt telt" omkring området og så en "tør" varmekilde...


Mvh, Peter Ingsø Laursen




Bjarke Christensen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-01-04 15:09

Ja, det ved jeg ikke. Jeg tror vinden er vigtig, så jeg ville ikke pakke den
for meget ind. Hvis der er varme inde i båden, så bliver skroget varmt og
vinden vil have let ved at lede dampene væk fra ydersiden.

Bjarke



"Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> wrote in message
news:vHhMb.72733$jf4.4617424@news000.worldonline.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:bts3rd$7jg$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis det er så vigtigt for dig, så kan du jo ofre en ovn (eller anden
> > varmekilde) og betale det det koster at varme båden op. Så tørrer den jo
> > meget hurtigere. Der skal jo ikke andet end nogle få grader til.
>
> Hmm, ja. Måske et "lokalt telt" omkring området og så en "tør"
varmekilde...
>
>
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>
>



Peter Ingsø Laursen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 15-01-04 17:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bu66uf$24u0$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det ved jeg ikke. Jeg tror vinden er vigtig, så jeg ville ikke pakke
den
> for meget ind. Hvis der er varme inde i båden, så bliver skroget varmt og
> vinden vil have let ved at lede dampene væk fra ydersiden.

Hmm, ja.
Jeg kom lige i tanke om et "trick", der forhindrer vand i at løbe fra
dæk/fribord og ned ad undervandsskroget: Man monterer et "skørt" af plastic
el.lign. med tape f.eks. lige over vandlinien. Det vand, der løber ned ad
fribordet, vil så fortsætte ned ad "skørtet" og dernæst ned på jorden. Så er
der i hvert tilfælde stadig masser af luft omkring - og jeg kunne måske
varme skroget op lokalt indefra i perioder....

mvh, Peter Ingsø Laursen



Peter Ingsø Laursen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 20:37

"Steffen Skov" <xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:400190d8$0$27359$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Den skal fandme tørre godt i bund. Så rolig!

Modtaget og forstået

Mvh, Peter Ingsø Laursen



Erik Fiedler (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Erik Fiedler


Dato : 11-01-04 11:27

God ide at fjerne al gammel bundmaling. Også gammel primer, hvis den er
porøs, "krideret" eller skaller af.
De synlige "osmoseblærere" skal naturligvis også repareres, - men så er det
også slut med panikken
Næste trin er epoxyprimer i mange lag! mindst 5-6 med rulle. Læs
producentens anbefaling og læg lidt til!
Du opnår at få en tæt beskyttelse, hvor videre osmose er forhindret i at
udvikles samtidig med at den der evt. skulle gemme sig, ikke udvikler sig
yderligere. For god
orden skyld skal din Bianca stå og tørre ud så længe som muligt (læs: så
længe du kan holde ud at vente Osmose er et, generelt set, overdrevet
problem.
vh
Erik
s/y "Friia"

"Peter Ingsø Laursen" <psil@**NOSPAM**tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:RN8Mb.70923$jf4.4580055@news000.worldonline.dk...
> Umiddelbart under vandlinien har jeg på min Bianca 28 fundet 3-4 mindre
> osmoseblære samt et par stykker på roret - lidt mindre end en 1-krone. Jeg
> har prikket lidt i dem, og syrelugten er ikke til at tage fejl af.
>
> Jeg har naturligvis læst om osmose - senest på Hempels hjemmeside.
> Umiddelbart kan jeg jo lige så godt lægge mig til at dø eller forære båden
> væk, hvis man virkelig skal til at høvle _al gelcoat_ af, bade båden i
varmt
> vand i en uge samt sandblæse osv, osv. Det lyder dælme dyrt :-0
>
> Er der nogen her i gruppen, der har erfaringer, de gerne vil dele? Jeg vil
> selvfølgelig gerne behandle problemet ordentligt, men der må være forskel

> at have 3-4 blære og så en bund, der er ved at delaminere?
>
> Det er under alle omstændigheder min plan at slibe hele undervandsskroget
i
> bund til foråret. I Sundet Sejlklub har vi prof. skraber og excentersliber
> med sugeanlæg, så jeg satser på, at det trods alt er overkommeligt
>
> Kunne det være en pointe _ikke_ at prime med en super vandtæt primer, hvis
> der nu er uopdagede tendenser til osmose andre steder?
>
> Mange spørgsmål - svar modtages med kyshånd!
>
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>






Peter Ingsø Laursen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 11-01-04 18:26

"Erik Fiedler" <fiedlern157@post.tele.dk(fjern: n157)> skrev i en meddelelse
news:400124f5$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> God ide at fjerne al gammel bundmaling. Også gammel primer, hvis den er
> porøs, "krideret" eller skaller af.

Se mit svar til Steffen Skov.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste