Racekatte ctr. Dansk Huskat Racen - sagt e~
Fra : Helle Larsen

Dato : 11-01-04 06:11

Jeg vil venligst gøre opmærksom på een gang for alle, og alle gange for
hver en-kelt, at Dansk Huskat er en race - Ifølge fagbøger og ifølge
dyrlæger.

Mon ikke dette "tilfredsstiller" mange katteejere og deres eventuelle
spørgsmål og dilemmaer omkring denne meget omdiskuterede
"problematik".

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-04 10:41

Helle skrev
<Jeg vil venligst gøre opmærksom på een gang for alle, og alle gange for
hver en-kelt, at Dansk Huskat er en race - Ifølge fagbøger og ifølge
dyrlæger.>

Hej Helle

Det er i og for sig rigtigt, men, for sådan et er der altså,
for år tilbage begyndte det at blive mere almindeligt med
at have forskellige racekatte, og mange af de racekatte
fik lov at løbe fertile rundt og parre sig med hvem der nu
have lyst, så det der engang var vores danske/europæiske korthårskat, i dag
er en blanding af stort set alt hvad der siger miau, det var den væsenligste
grund til at man gjorde en stor indsats med europæisk korthår, det er vores
"gamle" huskat uden "indblanding" af andre racer og med
stamtavle så man kan være sikker.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 13:04

Helle Larsen wrote:
> [...]
>
> Mon ikke dette "tilfredsstiller" mange katteejere og deres eventuelle
> spørgsmål og dilemmaer omkring denne meget omdiskuterede

Helle..... der er ingen problematik....
alle ved at kattedyr i sig selv er en race.... eller en art om du vil.....
når jeg taler om racekatte taler jeg om katte der via en stamtavle kan
bevise deres baggrund og aner.....

læs iøvrigt det andet svar i den anden tråd ;)
--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Helle Larsen

Dato : 11-01-04 18:06

> [...]
> "It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
> so small a thing. Such a little thing. "

tak for svar. Jeg forstår godt, hvad du mener med det og det. Jeg
forstår godt, at man skelner mellem, om katte har tavle eller ikke
tavle. O.K.

Ikke for ordpinderi, MEN det ville hjælpe sådan nogle tidligere
udenforstående som mig, hvis man taler/skriver lidt mere PRÆCIST, hvad
man mener, og at man for eks. siger og skriver "race-ren kat" eller kat
med stamtavle i stedet for race-kat "sat op imod" huskat, idet Dansk
Huskat ER en race, OG da man KAN få racerene Dansk Huskat(te) MED
stamtavle. Eller kunne i hvert fald på et tidspunkt.

Hvad mener du ??

Jeg forstår ikke (fordi jeg er lidt EDB-dum) hvad du mener med det andet
svar i den anden tråd ?? :D

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-04 18:40

Helle skrev
< idet Dansk Huskat ER en race, OG da man KAN få racerene Dansk Huskat(te)
MED stamtavle. Eller kunne i hvert fald på et tidspunkt. >

Jeg tror du tænker på Europæisk Korthår, mig bekendt
har der aldrig været en stantavle-ført race der hed
Dansk Huskat.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 19:22

Helle Larsen wrote:
> [...]
> Huskat ER en race, OG da man KAN få racerene Dansk Huskat(te) MED
> stamtavle. Eller kunne i hvert fald på et tidspunkt.

det der kaldes en huskat med stamtavle går i dag under Europé..... og jo det
er en race, men UDELUKKENDE fordi den har en stamtavle.......
om Europé'en er skrevet: "den europæiske korthårskat svarer til en
gennemsnitlig europæisk huskat som har udviklet sig naturligt, dvs. uden
bevidst opdræt. det er forudsat at den ideelle europé er fuldstændig fri for
indblanding af andre racer."
men det forudsætter alligevel at man skal kunne bevise at den kat man har
med sig til feks en udstilling er en Europé... og det opnåes udelukkende via
en stamtavle......

ang "dansk huskatte race", står der _intet_ nævnt i min kattebibel
(politikens kattebog 1999), så jeg ville faktisk gerne have en kilde
betegnelse for hvor du har fundet udtalelsen om at det er en race i
almindelig opfattelse.....

så selvom jeg godt kan forstå din forvirring, så er det altså så simpelt som
at hvis katten har en stamtavle så er det en racekat, ihvertfald i offentlig
regi..... netop fordi en racekat skal kunne bevise sine aner, og den eneste
måde at gøre det på i dag er en stamtavle......

> Hvad mener du ??
>
> Jeg forstår ikke (fordi jeg er lidt EDB-dum) hvad du mener med det
> andet svar i den anden tråd ?? :D

at jeg også har svaret under det andet sted hvor du skrev præcis det samme i
en anden tråd ;)

mere præcist skrev jeg: "jamen naturligvis er huskatten også en race.... der
findes jo også den skønne Europé, som er en huskat med stamtavle.....
jeg tror du skal huske på at vi herinde ofte skelner som man gør mest....
nemlig mellem racekatte der har stamtavle og huskatte der ikke har
stamtavle.....
forskellen ligger heri at stamtavlen er beviset på hvilken race det er man
har og hvordan linierne ser ud.....
der findes jo også racekatte der langt ude i linierne har huskatte avlet
ind, for at undgå indavl eller for at tilføje en lækker ny kvalitet til
linien.... disse katte er stadig racekatte, netop fordi de kan fremlægge en
stamtavle der beviser hvor de kommer fra......

alle katte er jo racer.... løver og tigre er også katteracer, men i
almindelig daglig tale skelner jeg personligt ihvertfald mellem "med
stamtavle eller uden stamtavle"...."

Fra : Helle Larsen

Dato : 12-01-04 16:44

> [...]
> "It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
> so small a thing. Such a little thing. "

Hej Sabina, jeg forstår godt, hvad du mener, og nu kan jeg bedre forstå,
hvordan I "taler" her på siderne.

Kilden til udtalelsen om Dansk Huskat Racen er: En dyrlæge på
Vestsjælland, skal måske nok lade være at nævne Doktor Dyr's navn !! :D

Hej Alle sammen, tusind tak for den gode snak her på Tråden

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-01-04 17:16

Helle Larsen <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:
> Hej Sabina, jeg forstår godt, hvad du mener, og nu kan jeg bedre
> forstå, hvordan I "taler" her på siderne.

Du har næsten forstået det
Der mangler liiige en lille bitte smule men vi har alle været
nybegyndere.
Ved lejlighed trykker du her http://usenet.dk og du vil forstå meget
mere, til glæde for dig selv og os andre.

M.v.h
Niels

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-04 18:26

Helle Larsen wrote:
> Hej Sabina, jeg forstår godt, hvad du mener, og nu kan jeg bedre
> forstå, hvordan I "taler" her på siderne.

vi skal jo alle starte et sted..... ;)
en af grundene til at vi skelner sådan herinde er jo at vi er et mixmax af
opdrættere og "almindelige katteslaver"..... vi er nødt til at skelne på en
eller anden vis ellers bliver det et frygteligt roderi ;)

> Kilden til udtalelsen om Dansk Huskat Racen er: En dyrlæge på
> Vestsjælland, skal måske nok lade være at nævne Doktor Dyr's navn !!
> :D

jeg er lidt ked af at rippe op i det, men hvis din eneste kilde er en enkelt
udtalelse fra en unavngiven dyrlæge så tror jeg du skal passe på med at tage
det 100% for gode varer......
jeg havde faktisk håbet på noget mere konkret, som bog eller lignende, hvor
det kunne tjekkes.. ikke engang en søgning på google eller gennemrodning af
mine bøger har kunne give noget konkret.....
er du sikker på at du ikke har opfattet udtalelsen forkert?? det kunne jo
være han har talt om dansk racekatteklub, eller noget lignende??

> Hej Alle sammen, tusind tak for den gode snak her på Tråden

selv tak ;)

og så vil jeg lige anmode om at du kigger på www.usenet.dk som også Niels
skriver......
som udgangspunkt vil det gøre meget for læsevenligheden hvis du blot fjerner
den del af teksten i det foregående du ikke direkte svarer på, og så svarer
direkte under de enkelte afsnit du mener er relevante......
husk endelig at gemme den eller de øverste liner......
bemærk ellers hvordan størstedelen af os andre gør det ;) det gør det lidt
nemmere at læse og følge med herinde......

Fra : Helle Larsen

Dato : 12-01-04 21:47

> [...]
> udtalelse fra en unavngiven dyrlæge så tror jeg du skal passe på med at tage

Ja, det er jo ikke en unavngiven dyrlæge for MIG, jeg vil blot ikke
udlevere dyrlægen her på siderne ved at nævne navn. Sådan ment. Jeg skal
spørge vedkommende ved lejlighed. O.K. !! :o§

> bemærk ellers hvordan størstedelen af os andre gør det ;) det gør det lidt
> nemmere at læse og følge med herinde......

Jeg forsøger Var det - lidt - bedre.

Hej fra Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-04 22:07

Helle Larsen wrote:

> Ja, det er jo ikke en unavngiven dyrlæge for MIG, jeg vil blot ikke
> udlevere dyrlægen her på siderne ved at nævne navn. Sådan ment. Jeg
> skal spørge vedkommende ved lejlighed. O.K. !! :o§

jeg siger det også bare fordi du fik det fremlagt som om du havde kilder i
BÅDE dyrlægeverdenen og fagbøger..... ;)

> Jeg forsøger Var det - lidt - bedre.

yupper meget ;) nu skal du bare huske at slette alt det irelevante ;)
men babysteps*G* kommer tid kommer råd ;)

Fra : Helle Larsen

Dato : 12-01-04 22:41

> --
> Knus, Sabina.
> "It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
> so small a thing. Such a little thing. "

Har Slettet Alt, både I- og -RELEVANT ;D

Godtnatogsovgodt, det er bedtime

Fra : Signe

Dato : 11-01-04 14:06

Hejsa

Ja nu må jeg også komme med noget ang. katte med og uden stamtavler.

Jeg har selv 3 huskatte og de er gudeskønne, og jeg tror ikke jeg
ville elske den anderledes hvis de havde stamtavle, men jeg skal ikke
kunne sige det, da jeg endu aldrig har haft en stamtavle kat.

En ting der dog undre mig meget, er at at hvis Dansk Huskat er en
race, hvorfor dælen ved den ene af de 4 hovedklubber ikke det. Nemlig
Perseren

På deres hjemmeside står der under udstilling:
"Udstillingsgebyrer
Pr kar 220,00
Pr. huskat 220,00 "

Jo der er fejl i ordet kat, men det er taget direkte fra
http://www.perseren.dk/priser.htm

Og det undre mig meget, er en huskat ikke nu ikke engang en kat, siden
den skal stå for sig selv.

Hmm jeg undres.

Lige lidt regnvåde tanker fra
Signe

On Sun, 11 Jan 2004 06:11:09 +0100, Helle Larsen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-04 14:27

Hej Signe

Kan kun give dig ret, det er en "tåbelig" måde at Perseren
skriver det på. Du har også ret i at huskatte er lige så
gudeskønne som racekatte, og jeg tror ikke at nogen
her vil "vove" at påstå andet, men det er jo ikke et
spørgsmål om hvilke katte der er bedst, dejligst, sødest
eller mest rigtige, men en konstantering af at der _er_
en forskel, fordi man ved lige nøjagtigt hvad racekatten
med stamtavle indeholder af forfædre, det gør man sjældent med huskatte
uanset hvor dejlige de er.

--
Marianne Hellemose og 6 katte både med og uden "tavle"

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-01-04 14:41

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ***Ailurophil***
> 'The greatness of a nation and its moral progress can be
> judged by the way its animals are treated

Hej
Tjah, grunden til at man hos Katteklubben (tidligere "Perseren") skriver
huskattene for sig, er at de skal bedømmes udenfor den alm. konkurrence. Så
helt forkert er det ikke, men måske lidt dårligt formuleret.
Hilsen Vibeke

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-04 15:12

Vibeke skrev
<Så helt forkert er det ikke, men måske lidt dårligt formuleret.>

Ja det er lidt dårligt formuleret, havde de nu skrevet
racekat i stedet for bare kat, så havde det været fint
eller når det nu er samme pris, så at de blot havde
skrevet "pr. kat 220 kr" at de hører til hver for sig vil
jo fremgå af tilmeldingen.

"Udstillingsgebyrer
Pr kar 220,00
Pr. huskat 220,00 "