/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
CPU hastighed
Fra : gi


Dato : 11-01-04 00:53

Hej,

Jeg har købt AMD Athlon XP 2600+ processor, Asus AZN8x2.0 de Luxe
motherboard og bruger Windows XP pro.

Efter noget tid lagde jeg mærke at pcen kørte kun på 1150 Mhz. Jeg fik at
vide af en ven at jeg kunne ændre processors hastigheden i Bios: Det gjorde
jeg så: i 'Advanced Chipset Features' ændrede jeg 'CPU External Frqz' fra
100 Mhz (hvor den var) til 166 Mhz: Mere (200 Khz) kunne jeg ikke fordi vil
pcen så ikke starte.
Nu er processors hastigheden kommet op til til 1912 Mhz som der vises
nedenfor (CPU test)

"Processor Speed Test 1,913 Mhz
CPU ID (80000002..4) Processor Name "AMD Athlon(tm) XP 2600+"

Hvordan får jeg så min pc til at køre på 2600 Mhz som den er beregnet til?

Tak for hjælpen
gabriel




 
 
Jesper G. Poulsen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 11-01-04 01:18

In article <Dg0Mb.70120$jf4.4572016@news000.worldonline.dk>,
sbing@get2net.dk says...

> Hvordan får jeg så min pc til at køre på 2600 Mhz som den er beregnet til?

Det gør du ikke, for det er den ikke beregnet til.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Mads M (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Mads M


Dato : 11-01-04 01:31

On Sun, 11 Jan 2004 01:17:44 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
>
>Det gør du ikke, for det er den ikke beregnet til.

Men den skal vel heller ikke kun køre 1913 Mhz.
Jeg har selv en Athlon XP2400+ og den kører
2000 MHz. Så burde en XP2600 vel køre lidt
hurtigere, eller hvad ?

mvh Mads

Jesper G. Poulsen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-01-04 15:09

In article <76610058ajn7loieb3em7r806s33huru7i@4ax.com>,
mads@dont.spam.me says...

> 2000 MHz. Så burde en XP2600 vel køre lidt
> hurtigere, eller hvad ?

Jeg ved ikke hvor hurtigt den skal køre, men 2600MHz skal den
ihvertfald ikke.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Finn Andersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Finn Andersen


Dato : 11-01-04 09:49


"gi" <sbing@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Dg0Mb.70120$jf4.4572016@news000.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Jeg har købt AMD Athlon XP 2600+ processor, Asus AZN8x2.0 de Luxe
> motherboard og bruger Windows XP pro.
>
> Efter noget tid lagde jeg mærke at pcen kørte kun på 1150 Mhz. Jeg fik at
> vide af en ven at jeg kunne ændre processors hastigheden i Bios: Det
gjorde
> jeg så: i 'Advanced Chipset Features' ændrede jeg 'CPU External Frqz' fra
> 100 Mhz (hvor den var) til 166 Mhz: Mere (200 Khz) kunne jeg ikke fordi
vil
> pcen så ikke starte.
> Nu er processors hastigheden kommet op til til 1912 Mhz som der vises
> nedenfor (CPU test)
>
> "Processor Speed Test 1,913 Mhz
> CPU ID (80000002..4) Processor Name "AMD Athlon(tm) XP 2600+"
>
> Hvordan får jeg så min pc til at køre på 2600 Mhz som den er beregnet til?
>

En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de 2600+
er målt i forhold til INTEL´s CPU

Mvh Finn


> Tak for hjælpen
> gabriel
>
>
>



Zulu (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 11-01-04 09:56


"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:058Mb.3795$K5.2986@news.get2net.dk...
>
> En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de
2600+
> er målt i forhold til INTEL´s CPU

Hvis det er en Barton (hvilket det lyder som), skal den kører 11,5x166MHz =
1917 MHz, det er hvis det er en T-bred at den skal kører 2128MHz.
Så alt er som det skal være.

Zulu



Lars Jørgensen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 11-01-04 10:12

On Sun, 11 Jan 2004 09:48:58 +0100, Finn Andersen wrote:

> En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de 2600+
> er målt i forhold til INTEL´s CPU

Nej, det er målt i forhold til de gamle Altlon (Thunderbird). Da XP'eren
kom frem var den nemlig lidt hurtigere end en alm. Athlon ved samme
frekvens.

--
Mvh. Lars

Lars Jørgensen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 11-01-04 10:23

On Sun, 11 Jan 2004 10:11:48 +0100, Lars Jørgensen wrote:

>> En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de 2600+
>> er målt i forhold til INTEL´s CPU
>
> Nej, det er målt i forhold til de gamle Altlon (Thunderbird). Da XP'eren
> kom frem var den nemlig lidt hurtigere end en alm. Athlon ved samme
> frekvens.

Som de selv skriver:
"AMD has used model numbers to distinguish versions of the
AMD Athlon XP processors. Higher numbers equate to higher performance.
The first member of the AMD Athlon XP processor family, the AMD Athlon XP
processor 1500+, provides better performance than the older 1.4GHz
AMD Athlon processor."

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3742~10280,00.html

--
Mvh. Lars

Martin Kirschmeyer (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kirschmeyer


Dato : 11-01-04 12:29

Lars Jørgensen wrote:
> Som de selv skriver:
> "AMD has used model numbers to distinguish versions of the
> AMD Athlon XP processors. Higher numbers equate to higher performance.
> The first member of the AMD Athlon XP processor family, the AMD
> Athlon XP
> processor 1500+, provides better performance than the older 1.4GHz
> AMD Athlon processor."
>
>
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3742~10280,00.html

Præcis. Det er en generel misforståelse at det er i forhold til Intel - at
det så også passer meget godt til Intel er en helt anden snak...

--
Mvh/Martin K
www.lemansarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!
2 x Le Mans tilskuer - on location...



Peter Jespersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jespersen


Dato : 11-01-04 20:12

On Sun, 11 Jan 2004 12:29:29 +0100, Martin Kirschmeyer wrote:

<snip>

>Præcis. Det er en generel misforståelse at det er i forhold til Intel - at
>det så også passer meget godt til Intel er en helt anden snak...

Det afhænger af stepping, core og taktfrekvens .... på trods af at
Netburst er designet til at hive den hjem via en høj taktfrekvens - er
dens skalaritet iukke noget at prale af....

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
WHOA!!! That was close! You almost caught me caring.




Finn Andersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Finn Andersen


Dato : 11-01-04 10:16


"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:058Mb.3795$K5.2986@news.get2net.dk...
>
> "gi" <sbing@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:Dg0Mb.70120$jf4.4572016@news000.worldonline.dk...
> > Hej,
> >
> > Jeg har købt AMD Athlon XP 2600+ processor, Asus AZN8x2.0 de Luxe
> > motherboard og bruger Windows XP pro.
> >
> > Efter noget tid lagde jeg mærke at pcen kørte kun på 1150 Mhz. Jeg fik
at
> > vide af en ven at jeg kunne ændre processors hastigheden i Bios: Det
> gjorde
> > jeg så: i 'Advanced Chipset Features' ændrede jeg 'CPU External Frqz'
fra
> > 100 Mhz (hvor den var) til 166 Mhz: Mere (200 Khz) kunne jeg ikke fordi
> vil
> > pcen så ikke starte.
> > Nu er processors hastigheden kommet op til til 1912 Mhz som der vises
> > nedenfor (CPU test)
> >
> > "Processor Speed Test 1,913 Mhz
> > CPU ID (80000002..4) Processor Name "AMD Athlon(tm) XP 2600+"
> >
> > Hvordan får jeg så min pc til at køre på 2600 Mhz som den er beregnet
til?
> >
>
> En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de
2600+
> er målt i forhold til INTEL´s CPU
>
> Mvh Finn

Og så skal den køre med en FSB Frq på 133 MHz og ikke som du sat den til,
det er først fra AMD 2700+ den kører med 166 MHz

Mvh Finn

>
>
> > Tak for hjælpen
> > gabriel
> >
> >
> >
>
>



Thomas G (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G


Dato : 11-01-04 11:06

> > > jeg så: i 'Advanced Chipset Features' ændrede jeg 'CPU External Frqz'
> fra
> > > 100 Mhz (hvor den var) til 166 Mhz: Mere (200 Khz) kunne jeg ikke
fordi

> Og så skal den køre med en FSB Frq på 133 MHz og ikke som du sat den til,
> det er først fra AMD 2700+ den kører med 166 MHz

Med mindre det er en 2600+ med Barton kerne ... så køre den 166*11,5 = 1916
MHz plus minus en smule.

mvh Thomas G



TommyF (11-01-2004)
Kommentar
Fra : TommyF


Dato : 11-01-04 22:17


>
>> Og så skal den køre med en FSB Frq på 133 MHz og ikke som du sat den til,
>> det er først fra AMD 2700+ den kører med 166 MHz
>
>Med mindre det er en 2600+ med Barton kerne ... så køre den 166*11,5 = 1916
>MHz plus minus en smule.
Eller min XP2600 som kører 167.05/334.09 * 12.5 = 2088.07.

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Simon Skarum-Kristof~ (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon Skarum-Kristof~


Dato : 11-01-04 15:01


"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:058Mb.3795$K5.2986@news.get2net.dk...
> En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal > kører på 2128 MHz, de
2600+
> er målt i forhold til INTEL´s CPU

Er det en tommelfinger regel? Svarer en Barton 2500+ så til en PentiumX 2,5
ghz?



Peter Jespersen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jespersen


Dato : 11-01-04 20:10

On Sun, 11 Jan 2004 09:48:58 +0100, Finn Andersen wrote:

<snip>

>En AMD 2600+ skal ikke kører 2600 MHz, den skal kører på 2128 MHz, de 2600+
>er målt i forhold til INTEL´s CPU

Nope - det er i forhold til en Athlon Thunderbird - husk at Intels
advokater sidder meget løst!

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Reality Bites!




Morten Bo Jensen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 11-01-04 15:46

En TB 2600+ fåes altså i 2 udgaver.. Én med FSB på 133 og én med FSB på 166

Din CPU skal/bør clcokes til at køre følgende: 12,5 X 166 = 2075

TBéren der er normeret til at køre ved 133mhz skla kørse med en højere
clockfrekvens for at være en 2600+

Men det optimale er altså ovenstående (12,5 X 166), hvilkket sansynligvis
også er meningen med din CPU

Al snak om Barton her er ikke rigtigt... Barton findes kun i versionerne
2500+, 2600+, 300+ 3200+ og 3400+




Zulu (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 11-01-04 16:23

"Morten Bo Jensen" <giant*GRIS*@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:btrnk8$2qiq$1@news.cybercity.dk...
> En TB 2600+ fåes altså i 2 udgaver.. Én med FSB på 133 og én med FSB på
166
>
> Din CPU skal/bør clcokes til at køre følgende: 12,5 X 166 = 2075
>
> TBéren der er normeret til at køre ved 133mhz skla kørse med en højere
> clockfrekvens for at være en 2600+
>
> Men det optimale er altså ovenstående (12,5 X 166), hvilkket sansynligvis
> også er meningen med din CPU
>
> Al snak om Barton her er ikke rigtigt... Barton findes kun i versionerne
> 2500+, 2600+, 300+ 3200+ og 3400+

Han har jo netop købet en 2600+ Barton!
Det er derfor den kører 1150 MHz ved 100 MHz FSB!!

Se min tidligere post i denne tråd.

Zulu



gi (12-01-2004)
Kommentar
Fra : gi


Dato : 12-01-04 01:22

På kvittering står 'AMD Athlon Thoroughbred XP 2600+' nu har jeg testet
CPU med Aida32 og der står: 'CPU Type: AMD Athlon XP-A, 1913 Mhz (5.75 x
333) og CPU Alias: Barton'

Så den må være faktisk Barton.


"Morten Bo Jensen" <giant*GRIS*@post.cybercity.dk> wrote in message
news:btrnk8$2qiq$1@news.cybercity.dk...
> En TB 2600+ fåes altså i 2 udgaver.. Én med FSB på 133 og én med FSB på
166
>
> Din CPU skal/bør clcokes til at køre følgende: 12,5 X 166 = 2075
>
> TBéren der er normeret til at køre ved 133mhz skla kørse med en højere
> clockfrekvens for at være en 2600+
>
> Men det optimale er altså ovenstående (12,5 X 166), hvilkket sansynligvis
> også er meningen med din CPU
>
> Al snak om Barton her er ikke rigtigt... Barton findes kun i versionerne
> 2500+, 2600+, 300+ 3200+ og 3400+
>
>
>



Morten Bo Jensen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bo Jensen


Dato : 12-01-04 22:50

> Så den må være faktisk Barton.

Kun hvis den har 512 kb Level2 cache, og det findes der mange prograsmmer
der kan oplyse dig om - CPUID er det nemmeste... Det fortæller også hvordan
din CPU pt. er konfigureret, men ikke hvordan den er normeret til det...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408595
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste