Graviditet og statistik
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-01-04 00:02

Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
før/til/efter "tiden"...

Er der nogen statestik på det?

Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld udtrykket "røv
og fisse op"...)

- men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-04 00:19

Martin / Fårevejle wrote:
> Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
> før/til/efter "tiden"...
>
> Er der nogen statestik på det?

det kan jeg desværre ikke svare dig på.....
jeg kan dog fortælle at jeg selv fik 3 datoer (henholdsvis den 15, den 19 og
den 25 april) og jeg ramte lige præcis den 19, selvom jeg havde veer fra den
16....
jeg var 19 da jeg fødte*S*

> Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld
> udtrykket "røv og fisse op"...)
>
> - men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

det kan jeg heller ikke, men jeg kan berolige med at det altså sjældent gør
ondt i processen, og bagefter.... tja, der er man alligevel øm bagi, så om
det er pga et par sting eller pga fødselen er vel ligemeget*G* man sidder
alligevel på en pude ;)

nej... spøg til side.....
jeg blev ikke klippet.... min jordemor kunne slet ikke følge med, da min søn
kom som skudt ud af en kanon de sidste minutter (16 minutter fra første
presseve til han er født) og da jeg ike var åben nok (kun 7 cm, hvor
normalen er 10) sprækkede jeg altså en smule..... jeg fik 6 sting (synes jeg
at jeg kan huske) men mærkede hverken at jeg sprak eller at hun syede.....
jeg vidste godt der var sket et eller andet, men huden i det område har
været så belastet at det nærmest har bedøvet sig selv..... og derudover
kommer de en lokalbedøvelse i også ;)

og lige til en orientering*G* det hedder mellemkødet ;) og hvis man sørger
for at passe på og ellers danner rimelige ar, så skulle de tikke være noget
problem..... og helt ærligt.... det er sku det mindste ved sådan en
fødsel...... for det første tager det et split sekundt og for det andet er
man bedøvet.... og man er så optaget af 1000 andre ting at man slet ikke
tænker over det......

det skal dog siges at jeg siden min fødsel ikke har kunne bruge tampax......
af en eler anden årsag sætter snoren sig lige i arret og nager ;)
men det er så også den eneste gene jeg har af det.....

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Milea

Dato : 10-01-04 00:40

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in

> [...]
> udtrykket "røv og fisse op"...)
>
> - men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Hej Martin

Det ved jeg faktisk ikke, men i min bekendtskabskreds er der faktisk
ingen der har født på terminsdagen, de er alle gået over.

Jeg har selv fået 3 piger. Nr. 1 er født 5 dage efter termin, nr.2 er
født 8 dage efter termin. Ved den yngste havde jeg 3 terminer, hvoraf den
sidste var tættest på. Fik veer på terminsdagen, og hun er født 1½ time
efter midnat.

Mht. til at blive klippet. Det sker meget sjældent. De fleste når at
'springe', inden saksen kommer i brug.

Da jeg som 21 årig skulle have mit første barn, var jeg også meget
skrækslagen ved tanken om at blive klippet. Jeg lavede en aftale med
jordmoderen, som tog imod mig på fødestuen. Jeg ville ikke vide eller
høre hvis de talte om saks, så det skrev hun ned på tavlen, så de der nu
deltog i fødselen vidste det. Det skal så siges, at jeg nåede at springe.
Det føles som en svien (lidt ala når man har en rift, og man får
citronsaft eller salt i den), og jeg blev syet med 3 sting, uden
bedøvelse, hvilket ikke var værrer, end hvis man stikker sig på en nål.

Ved nr. 2 nåede jeg at få en rift! Dette var også en hurtig fødsel, tog
4½ time fra den 1ste ve, til hun var født. Jeg blev syet indenvendigt,med
en 'knude', da tøsen nåede at rive mig med en negl på vej ud

Ved nr. 3 var jeg bare hel, ingen rifter eller noget

Mit ar fra min 1ste fødsel kan indimellem genere mig, hvilket især er
under menstruation, og hvor huden er i tæt kontakt med hygiejnebind. De
ar man får, kan dårligt ses (min mand kan hverken se eller mærke dem),
men jeg kan selv mærke hvor de er.

Istedet for at gå og blive bange for hvad der kan ske, kan I garderer Jer
på samme måde som jeg gjorde *S*

Held og lykke med graviditeten og fødselen.

Mvh. Milea

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-01-04 08:59

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
> "Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in

Begge ovenstående taler om, at de er sprunget, før
saksen kom i brug, og at de efterfølgende har lidt
problemer med arret. Se, det kunne måske have været
bedre, hvis saksen havde været i brug, for så er arret lige.
Jeg blev selv klippet lidt første gang, og derfor også syet lidt,
men det er intet at regne - bedøvelse virker fint.

Mvh.Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-04 13:02

Bodil Grove Christensen wrote:

> Begge ovenstående taler om, at de er sprunget, før
> saksen kom i brug, og at de efterfølgende har lidt
> problemer med arret. Se, det kunne måske have været
> bedre, hvis saksen havde været i brug, for så er arret lige.

et ar er et ar... uanset om det er lige eller ej (jeg har min del af dem,
skal nok lige siges*G*)
men mennesker er forskellige.... nogle bliver genereret af det andre gør
ikke..... kommer helt og holdent an på hvordan man danner arvæv.....
jeg kan feks sagtens bruge bind uden problemer, men en tampax kan finde på
at nage..... altså ikke noget stort problem overhovedet..... blot et
tilvænningsspørgsmål.....

min kæreste kan forresten heller ike hverken se eller mærke mit ar.... jeg
kan stadig mærke hvor det sidder (det er snart 10 år siden) men nu er det så
bare en del af min krop, og jeg synes ærlig talt det er en meget lille pris
at betale for den pragtfulde unge jeg fik ud af det ;)

> Jeg blev selv klippet lidt første gang, og derfor også syet lidt,
> men det er intet at regne - bedøvelse virker fint.

enig ;)

Fra : Nette

Dato : 10-01-04 09:24

"Martin / Fårevejle" skrev i en meddelelse
> Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
> før/til/efter "tiden"...
>
> Er der nogen statestik på det?

Jeg læste forleden at gennemsnittet går ca. 4 dage over tiden.

> Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld udtrykket
"røv
> og fisse op"...)

> - men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Det er ganske almindeligt. Men det er meget sjældent, der går noget galt. De
fleste får et par sting og efter nogle uger er alt vel igen.

Men i kan evt. prøve at søge f.eks. på netdoktor.dk. De har vidst en masse
svar på den slags spørgsmål derinde.

Nette

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-01-04 13:11

Martin / Fårevejle wrote:

> Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld udtrykket "røv
> og fisse op"...)

Det skal hun ikke være urolig for. Jeg er ikke selv blevet klippet, men
har et par veninder der har prøvet det. Den ene lå og råbte til
jordemoderen "Du må ikke klippe" hvortil jordemoderen svarede "Det gør
jeg da heller ikke" altimens hun var i fuld gang med saksen.

Jeg selv nåede ikke at blive klippet fordi det gik så stærkt, 8 minutter
fra første presseve til det var overstået, til gengæld sprækkede jeg fra
"Herodes til Pilatus" dvs fra ringmusklen til et stykke op i skeden. Du
tror det måske ikke, men jeg mærkede det ikke og det skal lige siges at
jeg ikke fik bedøvelse af nogen art. Jeg spurgte jordemoderen og jeg
skulle syes og hun sagde "Øh ja, jeg får lige fat i en læge, for det er
lidt ud over hvad jeg kan klare".

Under en fødsel er kroppen så fuld af smertestillende hormoner og andre
spændende ting, der bl.a. sørger for at man glemmer hvor ondt det gør.
Få måneder efter fødslen har man glemt smerten og selvom man prøver at
huske den, så kan man ikke.

Marianne Feddersen

Fra : Lykke

Dato : 10-01-04 18:57

da jeg fødte første gang ( 26 år gammel ), gik vi 5 dage over tid.
4 t. + 49 min. fra første tegn, med kun 4 min. presse -veer (3 stk.)
fik en rift, måske fra babys negl, men den ene knude der skulle syes
gjorde mere ondt end fødslen.

den anden gang fødte jeg på terminsdatoen.( 30 år gammel )
2t + 28 min efter første tegn, denne gang vandet der gik, hvor længe der
var pesseveer, ved vi ikke men han blev født efter 3 stk.
1 stk. på gangen og 1 stk. efter jeg var trukket sidelæns ind over
sengen - imens jordmoderen trak mine bukser af. -og hovedet var født, sidste
kort efter til kroppen.

tredje gang ( 32 år gammel) gik jeg 4 dage over.
1t + 25 min. fra første tegn.
vandet sprang i 1 presseve hvor hovedet kunne ses og barnet fødtes i 1
hug i 2 pr.ve

de mente så, at skulle jeg vælge at føde flere børn skulle jeg blive
hjemme, da vi har 25 min. kørsel til sygehuset.

med første tegn mener den mudren, som man undre sig over hvad kan være.
men selvom de to sidste havde fart på, så hverken sprang eller ridsede jeg
i sværen,
så det er nok mere om man har en smidig hud eller ej.

held og lykke med det.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-01-04 23:59

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev...

> Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
> før/til/efter "tiden"...
> Er der nogen statestik på det?

Ja, det er der vist. Så vidt jeg husker, går de fleste
førstegangsfødende nogle dage over tid. Personligt fødte jeg en uge før
termin.

> Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld
udtrykket "røv
> og fisse op"...)

Som allerede skrevet mange gange i denne tråd, er det bestemt ikke
noget, man *behøver* at frygte (men frygt er jo ikke altid rationelt).
Jeg var superlykkelig for at "komme under saksen" ved fødslen. Den blev
først brugt, da min træthed efter en lang (men i øvrigt rigtigt god)
fødsel meldte sig, og pressefasen var ved at trække i langdrag. Selve
klippet mærkede jeg kun som noget positivt - også selv om jeg ikke var
bedøvet. Mellemkødet er på det tidspunkt spændt ud i en sådan grad, at
der ikke er nerver der, hvor der klippes, hvorfor det ikke gør ondt. Så
jeg mærkede bare, at nu blev der endelig plads - og guldklumpen kom i
med det samme i næste ve. Skønt!
Efterfølgende gav det et par sting, men jeg har aldrig haft nogen form
for gener efter det. Jordemoderen skønnede i øvrigt, at jeg kunne have
risikeret at "flække på tværs" selv, hvis klippet ikke var foretaget,
men nu slap jeg altså.

> - men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Jeg fandt lige en statistik fra Skejby Sygehus' fødeafdeling fra 2002.
Da var det 7,2% af de fødende, der fik foretaget episiotomi/klip. Jeg
ved ikke, om dette tal er anderledes end på landsplan.

Christina - der ønsker god vind med det hele

Fra : Gitte

Dato : 11-01-04 08:42

Hejsa

>Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
>før/til/efter "tiden"...

Det er vist meget normalt, at man første gang får lidt over tiden....
Jeg fødte selv nøjagtigt til termin, oven i købet lige omkring
middagstid, så mere præcist kunne det dårligt blive

>Endvidere er hun ret urolig for "saksen" (få klippet undskyld udtrykket "røv
>og fisse op"...)
>
>- men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Ved ikke hvor almindeligt det er. Jeg havde selv et ret langt forløb,
veerne startede søndag morgen, og han er født mandag middag.... Men
selve presseperioden tog kun 20 minutter.... Pga. det lange forløb,
med utrolig svære smerter hele vejen, fik jeg en epidural-blokade
(rygmarvsbedøvelse), der gjorde at jeg ikke kunne mærke veerne.
Selv om han kom ret hurtigt ud, da det endelig skulle være, "sprak"
jeg ikke, men fik en lille rift, der blev syet med et sting eller to.
Hvis ikke jordemoderen havde sagt, at nu syede hun, havde jeg ikke
bemærket det
Så som flere andre også har skrevet, så er det altså ikke så
smertefuldt/dramatisk, som man måske godt kan frygte.

MVH
Gitte

PS: Held og lykke med det

Fra : Mette

Dato : 11-01-04 14:30

> [...]
"røv
> og fisse op"...)
>
> - men hvor mange får gjort det - hvor hyppigt er det?

Der er ligeså mange fødselshistorier, som der er kvinder. (Og børn)! Alle
fødsler er forskellige. Jeg fødte 2½ uge tidligere end terminen og undgik
at blive klippet eller sprække ved at jordemoderen bad mig holde ige, mens
hun masserede mit mellemkød. Fik dog en rift, der blev syet, men selvom jeg
har kigget og kigget har jeg aldrig kunnet finde arret..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-01-04 00:02

Mette wrote:

> [...]
> holde ige, mens hun masserede mit mellemkød. Fik dog en rift, der
> blev syet, men selvom jeg har kigget og kigget har jeg aldrig kunnet

*fniz* jeg KUNNE ikke holde igen om så jeg ville..... lå stadig på siden i
min seng og stønnede da hovedet var på vej ud ;) han kom som en overraskelse
for både mig og jordemor *S* jeg var kun 7 cm åben da han besluttede sig for
at nu var det tid, og min åbning havde i forvejen taget laaaaaaaaaaang tid
(jeg brugte i gennemsnit ca 2 timer pr centimeter) så hun havde slet ikke
regnet med at han kom lige der*G*

og mht arret.... jeg kan heller ikke se mit... men jeg kan tydeligt mærke
det ;) slimhinden ser helt normal ud der hvor det er, men mærker jeg efter
med en finger, kan jeg mærke en svag "ufleksibilitet" lige hvor arret sidder
;) føles næsten som den streng man har under tungen.....

Fra : Lulu

Dato : 15-01-04 10:02

> Hvor stor chance er der for at en førstegangsfødende på 21 føder
> før/til/efter "tiden"...
>
> Er der nogen statestik på det?

Mener, tror at have læst - og spreder hermed et lidt usikkert rygte. ( Men
hører det dog på graviditetssiderne )

Grunden til at terminen bliver sat til 40 uger er at 1. gangs fødende går 42
uger og flergangsfødende går 38 uger før tid.
Statistisk, med gennemsnit, procenter og forbehold :)

Lulu