babymad
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 17:44

Hej
Jeg har en dreng på 6½ mdr. Jeg er godt igang med at introducere rigtig mad
og han kan lide det. Dog et lille problem
som jeg håber I kan hjælpe mig med. Han kaster op hver gang han får
kartofler. Jeg vil gerne give ham nogle andre grøntsager med hvordan. Nogle
forslag til grød som jeg kan blande forskellige grøntsager i eller
grøntsagsblandninger som smager godt uden kartofler. De fleste steder står
der nemlig som grund kartofler og så forskellige andre grøntsager i mindre
portioner som blandes med kartoffelerne. Jeg har prøvet marizenagrød men det
synes han ikke var videre spændende. Nogle andre forslag? Jeg giver ham
øllebrød med æblemos til morgenmad og det er et hit men det kan han jo ikke
få hele tiden. Og hvilke madvarer er der jern i som han kan få, så jeg ikke
behøver at give dråber?
Håber I kan hjælpe mig
Venlig hilsen
Cecilie

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 06-01-04 18:51

Cecilie Lytchoff Grønbech wrote:

Jeg vil gerne give ham nogle andre grøntsager med hvordan. Nogle
> forslag til grød som jeg kan blande forskellige grøntsager i eller
> grøntsagsblandninger som smager godt uden kartofler.

Rismelsgrød er meget neutralt, du kan blande gulerødder eller blomkål i,
blomkålen er blid i smagen og det kan de fleste børn lide. Du kan mose
eller blende de kogte grøntsager så der ikke er klumper i, det kan de
godt have lidt svært ved i starten.

Og hvilke madvarer er der jern i som han kan få, så jeg ikke
> behøver at give dråber?

Jeg ville nu give dråber alligevel, det skader ikke, men ellers er der
meget jern i indmad, men kogt lever er det der er nemmest at blende
eller purere.

Marianne Feddersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-01-04 19:02

"Cecilie Lytchoff Grønbech" <-> skrev i en meddelelse

> Han kaster op hver gang han får
> kartofler.

Jeg tror, nogle børn nærmest oplever, at der er "modhager" i kartoffelmos,
og at det kriller i halsen.
Hvis det er det, der er galt, kan det hjælpe at mose lidt banan sammen med
kartoflerne - så bliver det mere blødt og slimet og glider nemmere ned.
Efterhånden kan man så tilsætte mindre og mindre banan.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 22:49

> [...]
> som jeg håber I kan hjælpe mig med. Han kaster op hver gang han får
> kartofler. Jeg vil gerne give ham nogle andre grøntsager med hvordan.

Brocoli, blomkål og gulerødder m.m., kan f.eks godt blandes i, sammen med
kartoflerne.
Jeg plejede, at blende det hele sammen. Der må meget gerne komme lidt
fedtstof i maden, når han ikke er ældre.

> Jeg har prøvet marizenagrød men det
> synes han ikke var videre spændende. Nogle andre forslag?

Du kan prøve med majsvælling, risvælling og havresuppe. Lav det lidt tykkere
og du har grød, hvis det bedre kan bruges. Der er sikkert flere, men kan
ikke lige huske dem.

> Jeg giver ham øllebrød med æblemos til morgenmad og det er et hit men det
kan han jo ikke
> få hele tiden.

Havregrød/ suppe med banan, var vores børn meget glade for. Ovenstående
forslag om ris - majsvælling / grød kan også fint bruges til morgenmad +
mellemmåltider, sødet med f.eks. æblemos eller bananmos.

Og hvilke madvarer er der jern i som han kan få, så jeg ikke
> behøver at give dråber?

Skal dråberne ikke gives til barrnet er et år, eller husker jeg forkert ?
Ved desværre ikke nok om mad, indeholdende jern til, at komme med et forslag
her.

Din sundhedsplejeske, kan måske også være behjælpelig, med gode opskrifter
på babymad.
Eller søg på http://www.google.dk/ med søgeordene: babymad + opskrifter, så
kommer der, en hel del sider frem.

Mvh. www.tjekmig.dk