Navngivning
Fra : Marco

Dato : 03-01-04 17:18

Vores søn skal snart navngives.

Vi har hver vores mellem- og selvfølgelig efternavne.
Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.

Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt -
eller er det "hip som hap" ?

Hvad har I gjort ?

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 03-01-04 17:43

Marco (mecoSLETDETTE@ofir.dk) skrev:

> [...]
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.
>
> Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest

Så vidt jeg ved, er det mest normale, at barnet får samme efternavn som
moderen, hvis forældrene ikke er gift.

Henriette Døssing

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-01-04 09:46

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> writes:

> Så vidt jeg ved, er det mest normale, at barnet får samme efternavn
> som moderen, hvis forældrene ikke er gift.

Tjo... og barnet får moderens læge, og i gamle dage stod kvinden på
mandens selvangivelse, hvis de var gift. Kan ikke rigtig bruges
ifbm. navvigning, synes jeg (ved godt at du bare svarer på spørgerens
henvendelse).

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 03-01-04 17:53

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.
>
> Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt -

Vi er ikke gift. Vi valgte at give ungerne det mest interessante (læs:
ikke -sen-navn) til efternavn. Nu er mor den, der er udenfor navnemæssigt,
men ungerne drukner ikke i mængden.

Dobbeltnavne kan let blive lidt tunge - især hvis det er to meget ordinære
navne. Hansen-Jensen er vel ikke elegant.

Børnene fik hver et kaldenavn (fornavn) og et ekstra fornavn. Mellemnavne
eksisterer ikke som formelt begreb. Man har et antal fornavne og eet
efternavn.

Tine

Fra : Søren Mors

Dato : 03-01-04 21:34

Tine Andersen wrote:

> Dobbeltnavne kan let blive lidt tunge - især hvis det er to meget ordinære
> navne. Hansen-Jensen er vel ikke elegant.

For slet ikke at tale om hvad der sker når de engang bliver gift med en
der har været ligeså heldig. Hvad mener i om Hansen-Jensen-Larsen-Olsen

Søren Mors

Fra : Gitte

Dato : 04-01-04 08:28

Hej

>For slet ikke at tale om hvad der sker når de engang bliver gift med en
>der har været ligeså heldig. Hvad mener i om Hansen-Jensen-Larsen-Olsen

Ja, det kunne blive kønt Men (heldigvis) er der lovgivning til at
forhindre den slags, det er nemlig kun tilladt med en enkelt
bindestreg, så det bliver jo så begrænset til de to af navnene.
Selvfølgelig kunne man så dele det op, så det blev til Hansen-Jensen
(som "mellemnavn", selv om begrebet ikke findes...) og så Larsen-Olsen
til efternavn....

MVH
Gitte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-04 18:11

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har hver vores mellem- og selvfølgelig efternavne.
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.

Det er da en god ide, hvis de to navne lyder godt sammen, Det synes jeg, er
det vigtigste.
Og tænk på, at jeres søn skal skrive og sige sit fulde navn MANGE gange - så
måske er Frederik Christopher Søndergaard-Guggenheim lidt for besværligt...
Ole Søndergaard-Nielsen kunne måske være mere håndterligt

I nogle familier får pigerne moderens efternavn og drengene faderens - andre
familier lægger vægt på, at alle har samme efternavn.
Måske kunne det være en god prøve, hvis du og din søns mor vekslede
efternavne, så I begge kommer til at hedde det samme?
Hvis det lyder godt for jer, vil det sikkert også være et godt navn til
jeres søn.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 18:15

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vores søn skal snart navngives.
>
> Vi har hver vores mellem- og selvfølgelig efternavne.
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.

Før vi fik ens efternavne, fik børnene mit ( mor ) efternavn, derefter fars
efternavn. Grunden til vi ikke brugte mit daværende mellemnavn var, at det
ikke passede så godt til fars efternavn.

> Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt -
> eller er det "hip som hap" ?

Jeg vil mene, at det er hip om hap, hvis bare navnet klinger rigtigt, i
jeres ører.

> Hvad har I gjort ?

Jeg tror, at mange gør som jer. Hvis i ikke er gift og planlægger, at få ens
efternavn, når / hvis i skal giftes, så er det nemmest, at starte med det
navn, så i ikke skal lave det om senere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ralph

Dato : 03-01-04 19:58

> [...]
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.
>
> Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt -

Vi trak lod:

Far = Vang Rasmussen
Mor = Bryld Gravesen

så vi havde 2 muligheder

Vang Gravesen og Bryld Rasmussen, det blev det første - alle vores børn
hedder selvfølgeligt det samme til efternavn, med andre ord, vi trak kun lod
første gang

--
venligst
Ralph

Fra : Gitte

Dato : 03-01-04 20:17

Hej

> [...]
>Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.
>
>Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt -

Tror det er lidt hip som hap, for de fleste. Måske det navn, der lyder
bedst.

>Hvad har I gjort ?

Vi blev gift i samme omgang, så det blev et rod sammen af mit (morens)
efternavn og min svigermors pigenavn.... Forståes på den måde, at min
mand "altid" har tænkt på, at tage sin mors pigenavn som "mellemnavn",
så da han alligevel skulle til at skifte efternavn, kunne han lige så
godt få det hele med. Og sønnen fik så begge navnene. Såååå,
løsningerne kan være mange

MVH
Gitte

Fra : Kathrine

Dato : 03-01-04 20:29

"Marco" skrev:

> Hvad har I gjort ?

Vi valgte begge fars navne (mellem og efter), da planen var og blev,
at vi skulle giftes, så alle i familien havde det samme navn. Jeg
synes, at det er mærkeligt med alle de forskellige navne på
postkassen. Man kan ikke se hvem der er hvis, og det synes jeg ikke
der skulle være tvivl om hos os!
--
Kathrine

Fra : Britta Larsen

Dato : 03-01-04 23:55

Hej

Her i huset har vi valgt at bruge mit ( mor) efternavn til mellemnavn sammen
med farens mellemnavn også farens efternavn, da vi også har planer om at
skal giftes engang ;)

Det vil sige at det ser sådan her ud.

Mor - Britta Larsen
Far - Morten Hvidt Pedersen Trab
Storebror - Michael Hvidt Larsen Trab
Lillebror - Christian Hvidt Larsen Trab

Så mit efternavn vil engang blive lige som mine børns og mandens Pedersen
vil blive skiftet ud med Larsen, tror jeg nok ;)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 02:05

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev

> [...]
>
> Så mit efternavn vil engang blive lige som mine børns og mandens Pedersen
> vil blive skiftet ud med Larsen, tror jeg nok ;)

For at tilføre lidt forvirring så tror jeg ikke ovenstående kan lade sig
gøre.

Min mand og jeg har begge lidt specielle efternavne som før brylluppet kunne
være:

Kvinde - Mia Xxxxx
Mand - Henrik Yyyyy

Vi ville gerne efter brylluppet hedde:

Kvinde - Mia Yyyyy Xxxxx
Mand - Henrik Xxxxx Yyyyy
Altså tage hinandens efternavn til "mellemnavn", men det må man ikke så vi
blev gift og beholdt de navne vi havde i forvejen.

--
Hilsen
Mia

Fra : Britta Larsen

Dato : 04-01-04 10:59

"NN" <sluddermor> skrev i en meddelelse

> [...]
> Altså tage hinandens efternavn til "mellemnavn", men det må man ikke så vi
> blev gift og beholdt de navne vi havde i forvejen.

Hej Mia

Det jeg mener er jeg vil have kærestens efternavn og mellemnavn og mit
efternavn bliver til mit mellemnavn også.
Det burde nu kunne lade sig gøre, ellers tror jeg ikke at præsten ville have
døbt børnene sådan :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-01-04 01:53

Marco wrote:
> [...]
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.
>
> Er her nogle i gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest

her hos mig fik min søn hans fars navn til mellemnavn og mit til
efternavn.....
det skyldes dels at hans far gerne ville have navnet med, og jeg gerne så at
der var en eller anden form for "connection" mellem dem, og dels at min ex
og jeg ikke havde planer om at skulle giftes overhovedet, og at mit navn var
det mest unikke af alle......
min søn er således den første i vores familie der er født med navnet, og har
derfor potientalet til at blive "stamfader" ;)
min mor og jeg bærer samme navn, men er begge "tilgiftet" og har derfor
ingen arvelig ret til navnet.... lidt en lang og rodet historie om min mors
exmand der mente hans fødenavn var for ordinært og så tog sin mors pigenavn,
og siden blev gift med min mor, som havde mig fra et tidligere forhold......

hvorom alting er så har min søn på den måde en navneforbindelse til begge
familier...... og "sen" navnet som mellemnavn......

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
so small a thing. Such a little thing. "

Fra : Marco

Dato : 04-01-04 11:06

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev:

> her hos mig fik min søn hans fars navn til mellemnavn og mit til
> efternavn..... SNIP

Tak til jer alle.
Ja, der er mange muligheder at vælge imellem trods lovgivningen på området.

Vi er nu helt sikre på at give vores søn mors mellemnavn og mit/fars
efternavn, og det af 2 grunde.
1. Det "klinger" bedst.
2. Ellers ville han komme til at hedde Lund Madsen - hvilket ville give
associationer til 2 brødre :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Tonny Gram Sønderup

Dato : 04-01-04 14:04

Barnets fornavn er efter hendes mors mormor, og mellemnavn og efternavn
udelukkende efter hendes far.

Jeg ved om dette er mest "normalt" eller om noget andet er mere normalt, men
det er ihvertfald normalt for mig, mit barn og hendes mor .

Tonny

Fra : Nette

Dato : 05-01-04 00:47

"Marco" skrev i en meddelelse
> Vi har hver vores mellem- og selvfølgelig efternavne.
> Vi har tænkt på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn.

Det lyder da fint. Så kunne i jo give den næste fars mellemnavn og mor
efternavn, så har de hvert deres specielle navn.

Jeg tror ikke, der er ret mange der går op i den slags i dag, jeg tror det
handler om, hvad der lyder bedst og hvilke navne der betyder mest for
forældrene.

Vi har f.eks. valgt fars mellemnavn og mors efternavn, fordi det er to meget
specielle familienavne, som kun vore familier har.

Nette

Fra : vadmand

Dato : 05-01-04 10:00

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke, der er ret mange der går op i den slags i dag, jeg tror det
> handler om, hvad der lyder bedst og hvilke navne der betyder mest for
> forældrene.

Tænk, jeg synes, denne tråd virker, som om der er enormt mange, der går
enormt meget op i det

Og det sidste, du skriver om "hvilke navne der betyder mest for
forældrene" er lige i øjet. Det er forældrenes, ikke barnets behov, der
tilgodeses - sådan lidt ligesom hende, der absolut ville kalde sin søn for
"Christophpher". At en masse børn kommer til at slæbe rundt på alenlange,
sammensatte efternavne, der gør dem til potentielle mobbeofre, synes ikke at
betyde så meget.

Når man som jeg er belemret med blot et enkelt efternavn af slagsen, tænker
man måske lidt mere over den slags

Per V.

Fra : Anita

Dato : 05-01-04 13:04

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i

> Tænk, jeg synes, denne tråd virker, som om der er enormt mange, der går
> enormt meget op i det

Det er da også vildt vigtigt :)

> At en masse børn kommer til at slæbe rundt på alenlange,
> sammensatte efternavne, der gør dem til potentielle mobbeofre, synes ikke
at
> betyde så meget.

Nu er det jo ikke forældrene til børn med lange navnes skyld, at der er
børn, som ikke har lært at mobning er noget pis.

Men ja, i bund og grund har vi vel balladen fordi mange af os har både
mellem og efternavne og der idag ikke er nogen "regler" om at farens navn er
mere værd end morens. Begge forældre vil gerne give barnet noget af
betydning. Problemet bliver heller ikke mindre, hvis man så ikke er gift
eller har hver sine mellem- og efternavne.

Det problem kommer jeg (vi) selv til at stå i den dag (hvis) der kommer
småfolk til.

> Når man som jeg er belemret med blot et enkelt efternavn af slagsen,
tænker
> man måske lidt mere over den slags

Og når man, som jeg, har et langt mellemnavn og et langt efternavn lærer man
at rationalisere. Jeg har stort set aldrig brugt mit mellemnavn til noget.
Så giv hellere jeres barn et navn, han/hun kan bruge til noget, frem for 10
navne som alligevel aldrig bliver brugt. (Overdrivelse fremmer forståelsen)

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 14:19

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk, jeg synes, denne tråd virker, som om der er enormt mange, der går
> enormt meget op i det

Selvfølgelig

> Når man som jeg er belemret med blot et enkelt efternavn af slagsen,
tænker
> man måske lidt mere over den slags

Vi startede ud med, at give børnene 2 efternavne. Da vi blev gift fik vi
ligeledes, de samme 2 efternavne. Vi troede, at man skulle tage mandens
efternavn også. Derfor begge navne. Vi har senere, fået slettet mandens
navn, så vi nu kun har 1 efternavn allesammen. Jeg havde tidligere et
mellemnavn. Det blev sløjfet, da vi giftede os. Alt det med navne kan være
ret så indviklet, men du har da ret: Et efternavn er mere nemt, end hvis man
har, en to - tre stykker af slagsen.
Men hvis nu begge forældre har særlige ( sjældne ) navne, så er det vel
meget logisk, at sammensætte dem. Hvis det er Hansen - Jensen navne, vil det
imo, være en fordel, at sløjfe det ene. Hvis forældrene skulle være heldige
på forhånd, at have det samme efternavn, så er det hele jo nemt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nette

Dato : 05-01-04 19:46

"vadmand" skrev i en meddelelse

> Tænk, jeg synes, denne tråd virker, som om der er enormt mange, der går
> enormt meget op i det

Jeg synes faktisk netop, at denne tråd beviser, at folk ikke går ret meget
op i hvad der er "normalt"....

> Og det sidste, du skriver om "hvilke navne der betyder mest for
> forældrene" er lige i øjet. Det er forældrenes, ikke barnets behov, der
> tilgodeses -

Man vil vel gerne give sit barn det bedste, og hvis man mener et sjældent
efternavn er det bedste, så er det vel ganske naturligt, at man vælger
det/de efternavne som man netop mener er specielle/unikke/har sjæl.

> At en masse børn kommer til at slæbe rundt på alenlange,
> sammensatte efternavne, der gør dem til potentielle mobbeofre, synes ikke
at
> betyde så meget.

Jeg har nu aldrig hørt om et barn, der er blevet mobbet pga. et lang
efternavn. ( Jeg er selv en af dem).

> Når man som jeg er belemret med blot et enkelt efternavn af slagsen,
tænker
> man måske lidt mere over den slags

Måske, måske ikke. Men nu ligger landet jo sådan, at man ganske enkelt kun
kan give sit barn ET efternavn, og at det skal være det som enten mor eller
far bruger. Fornavnene kan man så spare på, men der mener jeg det kommer
helt an på, hvad hensigten er med det.

Jeg har selv tre navne i alt. De to af dem er hvert i sær meget særprægede
familienavne, begge meget sjovtlydende og potientiel for mobning, men sjovt
nok er jeg aldrig blevet mobbet med dem. Men måske er jeg en undtagelse, who
knows..... Glad er jeg i hvert fald, og det har jeg altid været, for at mine
forældre har syntes de var vigtige at give mig.

Nette

Fra : N/A

Dato : 07-01-04 00:06

Fra : Nette

Dato : 07-01-04 00:06

"Friberg" skrev i en meddelelse

> Hvad mener du omkring din tanke?

Jeg er slet ikke klar over, hvad det er du gerne vil have mig til at svare
på?
Det JEG mener, er at hvis man selv er udstyret med et unikt navn, og gerne
vil have at det skal gå videre til ens barn, så er det vel logisk at det
bliver det unikke navn frem for et "-sen" navn, barnet får.

Nette

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-01-04 09:44

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> writes:

> [...]
> på at give barnet mors mellemnavn og fars efternavn. Er her nogle i
> gruppen, som har erfaring med, hvad der er mest normalt - eller er

Kast "normalt" på møddingen, og vælg det navn som I synes lyder bedst
og imødekommer flest ønsker hos jer begge. Lad ikke "man" og "bør" og
"plejer" styre noget som helst.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-01-04 20:47

Marco skrev bl.a.:
> Hvad har I gjort ?

Vi skal have barnedåb den 25-1 og vi har valgt at give barnet
morderens mellemnavn og mit efternavn.
--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : vadmand

Dato : 05-01-04 23:56

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.dks> skrev i en meddelelse

> Vi skal have barnedåb den 25-1 og vi har valgt at give barnet
> morderens mellemnavn og mit efternavn.
> --
Det lyder da uhyggeligt - skal han hedde Lundin?

Per V.

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-01-04 11:23

vadmand skrev bl.a.:
> "Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.dks> skrev i en meddelelse

> Det lyder da uhyggeligt - skal han hedde Lundin?
>
> Per V.

UPS nej der var vist kommet en stave fejl.
*S*

--
(citat)
Alt hvad jeg kan lide er enten ulovligt, umoralsk eller fedende.