Tidligere udekat i løbegård ??
Fra : Helle Larsen

Dato : 10-01-04 18:31

Hvis jeg nu ikke får solgt den dejlige kat, er der så nogen, der er
venlige at uddele deres erfaringer med, hvordan en kat vil have det i en
løbegård, når den tidligere har levet almindeligt friluftsliv ??

Og er der nogen, som kender nogen omkring Skælskør, som kan hjælpe mig
med at bygge en sådan løbegård. Nogen som har katte-indelukke-forstand.
Jeg har en stor have, og en stor "gårdhave".

Jeg selv er absolut IKKE håndværker.

Er der eventuelt nogen gode tilbud rundt omkring fra.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 10-01-04 19:25

Hej Helle.......

Kan se du både overvejer sele og løbegård.......vi har erfaringer med begge
og øser gerne ud *LOL*

Selen, her er vores erfaringer at man sagtens kan vænne en kat til at gå i
sele, undtagelsen er vores gamel hunkat...hun kunne kun kravle det første år
hun havde den på ) , senere gik det fint, men man skal som bekendt også
lære at kravle før......

Løbegård, det har vi nu til vores Maine Coon´er....og feriebarnet Sven se:
er normalt udekat hjemme, men her trives han fint i løbegården med vores
rødder. Ikke en gang har han villet ud!!!

Held og lykke med projekterne, det lyder til at være en dejlig kat, du der
har stiftet bekendtskab med!!!!

Mange hilsner
Pia BJ
www.meekocoons.dk

Fra : Helle Larsen

Dato : 11-01-04 05:16

> [...]
> rødder. Ikke en gang har han villet ud!!!
>
> Held og lykke med projekterne, det lyder til at være en dejlig kat, du der

Hej Pia og Kurt.

Ham Sven har jeg set billede af. Dejlig kat.

Kan jeg skrive til Jer privat ?? om nogle spørgsmål vedrørende lø-
begård, størrelse og materialer og så'n ?? Jeres "header" adresse
virker ikke ?!? Måske kan I derfor starte med at skrive til mig.

Fra : Jynis

Dato : 11-01-04 11:25

"Pia J/Kurt K" <pbkk@tcdadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år
> hun havde den på ) , senere gik det fint, men man skal som bekendt også

Uha uha Og i kalder jeg katte elskere.Stakkels kat.Sådan en trist
tilværelse kunne jeg aldrig så meget som tænke på at give en kat.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 16:21

Jynis wrote:

> Uha uha Og i kalder jeg katte elskere.Stakkels kat.Sådan en trist
> tilværelse kunne jeg aldrig så meget som tænke på at give en kat.

nu synes jeg altså du er grov Jytte......

JA... Pia og Kurt er katteelskere.... fordi de vælger at passe på deres
katte og beskytte dem mod sygdomme og biler og andre katte......
det synes jeg udviser enorm respekt for kattene, frem for at lade dem løbe
frit og parre sig efter lyst med hvem de finder interessante.....
parringer og slåskampe er langt de største sygdomsspredere blandt katte....
og faktum er at når katten er fertil er risikoen væsentlig større.....

rent helbredsmæssigt er det uforsvarligt (synes jeg) at lade sine fertile
uvaccinerede han og hunkatte rende frit......
derfor har jeg al respekt for dem der gider tage den sure tørn med at vænne
katten til sele, for at give dem et mere interessant og oplevelsesrigt
liv......

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : Helle Larsen

Dato : 11-01-04 17:24

> [...]
> "It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over
> so small a thing. Such a little thing. "

Hej Sabina, tak for fortælling.

Har du nogen meninger, erfaringer og/eller fortællinger om en udekat,
som "pludseligt" kommer til at nøjes med en kattegård, kattehave,
løbegård, eller hvad vi kan kalde det ?? Er det også et godt liv for
en tidligere udekat ?? Efter din mening ??

Hvad er DIN mening om, hvis katten KUN bliver til indekat fra nu af. Jeg
er SÅ forfærdeligt bange for, at den skal blive kørt over, den dejlige
kat.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-01-04 19:08

Helle Larsen wrote:
> [...]
> løbegård, eller hvad vi kan kalde det ?? Er det også et godt liv
> for
> en tidligere udekat ?? Efter din mening ??

ja..... min sweety var ude/indekat det første år af hans liv..... han har
ingen problemer haft med at blive indekat (hvilket dog kan skyldes at han
aldrig brød sig synderligt meget om at komme ud)...... faktisk er han blevet
en væsentlig lykkeligere kat af at kun være inde......
jeg kender også andre tidligere udekatte der ingen problemer havde med at
blive indekatte..... nogle enkelte valgte at begynde at vænne katten til at
gå i sele og så gå ture med den sent om aftenen, når der var ro til at
udforske og katten selv kunne bestemme hvor den gik henad.....
naturligvis findes der enkelte "gamle" katte der efter et helt liv som
udekatte ike vil trives som indekatte, men her tror jeg vi snakker omkatte
som har været ude/indekatte i mindst 5 år og som er vant til at besørge
udendørs.....

> Hvad er DIN mening om, hvis katten KUN bliver til indekat fra nu af.

hvis man sørger for nok stimulering så kan jeg absolut ikke se noget i vejen
for at en tidligere udekat bliver indekat.... og slet ikke hvis den samtidig
får muligheden for at komme i en velstimulerende kattegård, hvor der er
mulighed for at komme ud i alskens vejr, for at komme højt til vejrs og for
at fange insekter og vildfarene mus ;) man kan jo også vælge at lave sin
terasse til løbegård så kattene kan være ude i selskab med sine mennesker om
sommeren.......
der er mange ting man kan gøre for at holde sin kat stimuleret...... en af
dem er feks at anskaffe en legekammerart...... en anden er at sørge for gode
gemmesteder og høje steder den kan holde øje med hele "territoriet"
fra...... en 3. er at lege med sjovt legetøj (som catnip mus eller en
bordtennisbold, husk at duften på legetøjet skal være MEGET katteinteressant
_eller_ at legetøjet skal være letbevægeligt for at katten finder det
sjovt).....

> Jeg
> er SÅ forfærdeligt bange for, at den skal blive kørt over, den dejlige
> kat.

det kan jeg godt forstå...... men hvis katten er forholdsvis ung og har god
stimulans omkring sig, ville jeg altså ikke være betænkelig ved at begynde
at vænne den til at være indekat......
der er sikkert nogen der vil sige man skal vænne den langsomt til IKKE at
komme ud, og andre vil vælge "kold tyrker"..... jeg vil mene det er op til
dig..... dog kender jeg flere der har haft gode erfaringer med "kold tyrker"
især i forbindelse med en flytning, hvor katten alligevel skal holdes inde
for at vænne sig til det nye område......

Fra : Kate

Dato : 11-01-04 22:17

Helle Larsen <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote in

> Er det også et godt liv for
> en tidligere udekat ?? Efter din mening ??

Godt hedder jeg ikke Sabina, men jeg har da prøvet at gøre to udekatte
til indekatte.
Da jeg fik Johan og Sofie boede jeg i ungdomsbolig, en lejlighed på 22
kvm alt inklusive. Det var aldrig i mine overvejelser at de ikke skulle
ud, selvfølgeligt skulle de da det. Da de var to år gammel flytter jeg
til en 2-værelses lejlighed på første sal. Stadig kan de komme ud,
fordi jeg bor lidt specielt og privat til leje. I forbindelse med
flytningen får jeg min tredje kat, Ludvig. Efter kort tid forsvinder
Ludvig sporløst. Ingen reagerer på mine efterlysninger.
Ikke længe herefter kommer Sofie hjem med et bid i låret, ikke
alvorligt, men nok til at jeg får dyrlægen til at kigge på det og rense
hende. Hun er aldrig før blevet bidt.
Kort tid efter dette komme Johan ikke hjem en nat, de kom altid hjem om
natten. Jeg var helt ude af den, men næste morgen ligger Johan på min
repos. Han er tydeligvis ikke frisk. Afsted til dyrlægen. Jeg tror
Johan var gået i chok, ihvert fald ændrer han tydeligt personlighed og
han er ikke særligt interesseret i at komme ud.
Med disse tre oplevelser indenfor meget kort tid synes jeg pludseligt
ikke at det er så selvfølgeligt at mine katte kommer ud og beslutningen
tager sig selv, mine katte kommer ikke ud mere.
Jeg var faktisk meget forbløffet over hvor let mine katte tog den
ændring i deres liv.
Nu er katte selvfølgeligt forskellige, men jo, med vilje, kærlighed og
tålmodighed tror jeg godt man kan gøre mangen en udekat til indekat,
men det er dog hørt (her på gruppen) at det ikke kan lade sig gøre.
Hvis jeg var dig, Helle, ville jeg i det mindste gøre forsøget.
Derefter er det nemmere at beslutte om katte så _skal_ til et nyt hjem.
Dog vil jeg tro at en løbegård ville være et udmærket alternativ til
udelivet for de fleste katte.

Bare mine 25 ører

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 21:43

> [...]

> Hvad er DIN mening om, hvis katten KUN bliver til indekat fra nu af. Jeg
> er SÅ forfærdeligt bange for, at den skal blive kørt over, den dejlige

Vores sidste kat var indekat og han havde været udekat de første 12 uger af
sit liv ( Fra han blev stor nok til, at rende ude selvfølgelig ). Han
trivedes fint med, at være inde.

Vi har fået flere katte kørt over og det er enormt sørgeligt, så hvis vi
skal have kat igen, skal det være under sikre forhold, hvor der ingen fare
er for, at katten bliver kørt ned.
Det er imo bedre, at katten får et langt og lykkeligt liv som indekat, end
et kort og lykkeligt liv som udekat.

Det var lige mine 25 ører, selvom spørgsmålet ikke var til mig.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helle Larsen

Dato : 12-01-04 22:09

> [...]
> et kort og lykkeligt liv som udekat.
>
> Det var lige mine 25 ører, selvom spørgsmålet ikke var til mig.

Hej Buffy, Hej Kate, Hej Sabina, Hej allesammen,

tusind tak for mange gode svar og fortællinger til hjælp og støtte for
mig og min "projekter". Jeg er fra i dag ved at undersøge alt om den
"perfekte løbegård" samt skrive til nogle "hegnsfirmaer" rundt omkring
for at indhente tilbud.

Er der nogen her på linierne som ved, om man kan bruge den med at
nedgrave en strømførende ledning i jorden, og så lade katten få et
halsbånd på, og så sådan, at katten får et lille stød, når den kommer
for tæt på "jordledningen". ??? Nogle her i Danmark bruger det til
hunde, og de siger, at det virker.

??

Fra : Allan

Dato : 12-01-04 22:41

> [...]
klip en del.
> [...]
> halsbånd på, og så sådan, at katten får et lille stød, når den kommer
> for tæt på "jordledningen". ??? Nogle her i Danmark bruger det til

Av dog Nej jeg tror ikke det virker på en kat. Dels skal der nok være et
batteri
i halsbåndet, Hvilket nok bliver lidt tungt. Og katte der ikke vil have
halsbånd på piller det selv af.

Men jeg læser gerne med i denne tråd da jeg selv skal have hegnet min have
ind.

Så gode råd er ? Gode.
Allan

Fra : Allan

Dato : 12-01-04 23:15

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-01-04 09:00

"Allan" <virker@ikke.news> skrev i en meddelelse
> Et Højt volierhegn Med top, er nok løsningen. Men jeg er i tvivl om der
> skal være strøm i toppen eller et vandret hegn. ?

Jeg foretrækker strøm. Det er det pæneste (mest diskrete), og det virker.
Jeg har selv et trådhegn på ca. 1.80 i højden, med to strømtråde over.

Mvh. Else.

--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger født 2/12

Fra : Helle Larsen

Dato : 13-01-04 12:34

> Allan skrev:

Hej Allan, hvad mener du med: Med TOP ??

Fra : Allan

Dato : 13-01-04 15:58

> Hej Allan, hvad mener du med: Med TOP ??
>
> Med venlig hilsen
> Helle Larsen
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Jeg ved der er flere der har afsluttet toppen af indhegningen
med et vandret løst siddende hegn. På 1/2 meter.

Andre har et par tråde el hegn i toppen.

Mvh Allan

Fra : Ann K

Dato : 12-01-04 23:02

Hej Helle

> [...]
> halsbånd på, og så sådan, at katten får et lille stød, når den kommer
> for tæt på "jordledningen". ??? Nogle her i Danmark bruger det til

De mennesker, der her i DK bruger den slags "hegn", overtræder dansk lov!!!
Det er ikke tilladt at bruge nogen former for strømførende halsbånd på
dyr...
Og efter min mening er det grænsende til dyremishandling, hvis man gør!!!

De "hegn", som du beskriver, har desuden en kæmpeulempe... hvad nu hvis
Vovse eller Misser af en eller anden grund alligevel kommer forbi den
strømførende ledning??? Du kan med andre ord risikere at dyret ikke _tør_
gå tilbage til sit eget område, af skræk for igen at få stød

Find du hellere nogle ordentlige volierehegn eller hønsetråd at bygge din
løbegård af... i stedet for at påføre din dejlige kat/hund smerte.... En
smerte som måske skal gives mange gange, før dyret forstår det!
Undersøgelser har vist at fx heste eller får som jo går i indhegninger med
strøm, i løbet af ganske kort tid, faktisk vil glemme
"strøm-begrænsningen", hvis den er slået fra... og slås den så til, vil
dyret gentagne gange påføre sig stød, før det har forstået at begrænsningen
er indført igen

Jeg har selv en kat, som er Udbryderkonge... han HADER at være lukket
inde!!! Og han er desværre også mester i at finde vores løbegårds svage
punkter :(
Det har været en udfordring af de store at finde en løsning, som han ikke
har kunnet bryde ud af... og vi går egentlig kun og venter på hans næste
træk
Lykkes det for ham en gang til... ja - så må vi bide i det sure æble og
overdække hele skidtet
Det er umådeligt vigtigt for os at finde en tilfredsstillende løsning
indenfor den nærmeste fremtid, da vi bor tæt på en motorvej, der skal
renoveres og udbygges - og hvor man så selvfølgelig fjerner den
støjafskærmning, der hidtil har forhindret vores katte i at komme op på
vejen...
Tjalfe søger som en gal efter "huller" i løbegårdens net, som han kan
smutte ud af... men han er så småt ved at give op... og affinde sig med
situationen...
Han er ikke glad for det... men hans alternativ - nemlig at være
udelukkende indekat - vil være fuldstændigt uudholdeligt for ham (og alle
os andre! )

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Ann K

Dato : 12-01-04 23:03

Hej Helle

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 11-01-04 21:59

Hej Jytte.....

Nu erindrer jeg ikke at jeg nogensinde har brugt de ord om mig selv, men
okay.......takker for tilliden!!!!!Jeg vælger at tage det som et kompliment,
hvordan du så mente det...tjahhhh...det ved kun du!!!!!

Mange hilsner
Pia BJ
www.meekocoons.dk