Up2date...
Fra : Rander

Dato : 10-01-04 18:39

Jeg kan ikke lige lure den her... Når jeg forsøger at køre up2date --update
(Linux 7.3) får jeg følgende:

RPM package conflict error. The message was:
Test install failed because of package conflicts:
installing package kernel-source-2.4.20-28.7 needs 42Mb on the / filesystem

Fint nok, men:

[root@linux /var]# df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 2.0G 1.8G 154M 92% /

Det jeg slet ikke fatter noget af er, at jo mere jeg sletter for at få
plads, jo mindre plads skal filen bruge!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Kærlighed er svaret, men mens man venter på det, rejser
sex nogle temmelig gode spørgsmål. (Woody Allen)

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-04 18:47

Den Sat, 10 Jan 2004 18:39:17 +0100 skrev Rander:
> [...]
>
>Det jeg slet ikke fatter noget af er, at jo mere jeg sletter for at få
>plads, jo mindre plads skal filen bruge!?

Det kunne umiddelbart (rent gæt) betyde at den skriver hvor meget
plads den mangler, ikke hvor meget den skal bruge ialt.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 18:53

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> writes:

>[root@linux /var]# df -h
>Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
>/dev/hda1 2.0G 1.8G 154M 92% /

Det er inklusiv eventuel plads afsat til root med "mkfs -m". Prøv
at køre den som almindelig bruger.

Default er 5% på de fleste operativsystemer, og 5% af 2 GB er er
100 MB. Så det er lige til øllet.

Man kan sikkert "tunefs" sig ud af de 5%. Det er lidt voldsomt
med 5% som default. Især på 200 GB diske, hvor de 10 GB så er
off-limits.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-01-04 20:35

"Klaus" == Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> [...]

> Man kan sikkert "tunefs" sig ud af de 5%. Det er lidt voldsomt
> med 5% som default. Især på 200 GB diske, hvor de 10 GB så er

Det kommer nok stadig til at knibe lidt. kernel-source 2.4.22 fylder
175 MB, så der skal være kommet meget til fra .20 til .22, hvis der
skal være plads på 154 MB.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Rander

Dato : 10-01-04 21:31

Sat, 10 Jan 2004 17:52:47 +0000 (UTC) brugte Klaus Ellegaard 18 linier på
at fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Man kan sikkert "tunefs" sig ud af de 5%. Det er lidt voldsomt
>med 5% som default. Især på 200 GB diske, hvor de 10 GB så er
>off-limits.

Okay, den kendte jeg ikke - og det hjalp:

[root@linux /var]# df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 2.0G 1.8G 154M 92% /
[...]
[root@linux /var]# tune2fs -m 1 /dev/hda1
tune2fs 1.26 (3-Feb-2002)
Setting reserved blocks percentage to 1 (5261 blocks)
[root@linux /var]# df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 2.0G 1.8G 236M 89% /
[...]
[root@linux /var]# up2date --update
[...]
kernel-2.4.20-28.7.i686.rpm ########################## Done.
kernel-source-2.4.20-28.7.i ########################## Done.
Preparing... ########################################### [100%]

Installing...
1:kernel-source ########################################### [100%]
2:kernel ########################################### [100%]

Jeg har godt nok ingen idé om hvor den smider sovsen...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Dødt vidne så mordoptakt (Fyns Amts Avis)

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-04 21:38

Den Sat, 10 Jan 2004 17:52:47 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Det er inklusiv eventuel plads afsat til root med "mkfs -m". Prøv
>at køre den som almindelig bruger.

Det var også min første tanke, men mig bekendt plejer man at køre
up2date som root, hvorved det plads der er reserveret til root
ikke udgør nogen forhindring.

Til gengæld løber brugerne så ind i problemet bagefter, når den frie
plads når under 5%

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 21:43

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Det var også min første tanke, men mig bekendt plejer man at køre
>up2date som root, hvorved det plads der er reserveret til root
>ikke udgør nogen forhindring.

Indeed. Men hvis du spørger filsystemet om den frie plads,
tæller de 5% ikke med. Derfor klager up2date sig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-04 21:55

Den Sat, 10 Jan 2004 20:42:49 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Indeed. Men hvis du spørger filsystemet om den frie plads,
>tæller de 5% ikke med. Derfor klager up2date sig.

Weird, så har jeg både husket forkert, og misforstået dit indlæg. Jeg
mente at når root kører df, så skriver den hvor meget plads der er
fri incl. den plads der er reserveret til root, og når man kører den
som bruger, så skriver den kun den plads der er tilgængelig for
brugere. Og sådan læste jeg også dit indlæg.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 22:09

> [...]

>som bruger, så skriver den kun den plads der er tilgængelig for
>brugere. Og sådan læste jeg også dit indlæg.

Oh jo. Det var også det, jeg skrev.

Men når man - som up2date - bruger ustat (eller noget tilsvarende),
får man ikke de sidste 5% med.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-01-04 01:54

Den Sat, 10 Jan 2004 21:08:43 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

>Oh jo. Det var også det, jeg skrev.
>
>Men når man - som up2date - bruger ustat (eller noget tilsvarende),
>får man ikke de sidste 5% med.

Men df skriver de samme tal uanset om jeg kører den som root eller
bruger.

Det er da til at blive forvirret over.

Mvh
Kent

Fra : Leif Neland

Dato : 11-01-04 19:49

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kan sikkert "tunefs" sig ud af de 5%. Det er lidt voldsomt
> med 5% som default. Især på 200 GB diske, hvor de 10 GB så er

Bortset fra at filerne bliver mere fragmenterede, og access bliver
langsommere.
systemet skifter nemlig fra at optimere efter hastighed til at optimere
efter pladsforbrug, når det reserverede areal bliver mindre.

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 11-01-04 19:52

Den Sun, 11 Jan 2004 19:48:54 +0100 skrev Leif Neland:

> [...]
>systemet skifter nemlig fra at optimere efter hastighed til at optimere
>efter pladsforbrug, når det reserverede areal bliver mindre.

Dokumentation?

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 20:20

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> writes:

> [...]
>systemet skifter nemlig fra at optimere efter hastighed til at optimere
>efter pladsforbrug, når det reserverede areal bliver mindre.

Indeed. Men det er jo et trade-off: vil man smide de 10 GB ud,
eller vil man køre en smule langsommere...

Mvh.
   Klaus.