multihjul til kysten men hvilket ???
Fra : Lasse

Dato : 10-01-04 18:10

Hej

Hvilke af ABU´s multihjul er bedst til alm. spindefiskeri fra kysten (ikke
fra båd ).
Når man læser i flere brochurer og blade har man det indtryk at stort set
de fleste af ABU´s modeller kan bruges til både og men vægten på hjulet,
størrelsen samt linekapaciteten har også lidt at sige.
Jeg fisker normalt med 0.26 line og har hidtil benyttet alm.fastspolehjul,
men ønsker at skifte nu til multihjul.
Jeg er interesseret i at høre lidt erfarringer fra nogle af Jer som har
disse hjul hvilke meninger I har både positive og negative.

med venlig hilsen

Emil A.

Fra : Posten

Dato : 10-01-04 23:30

Jeg vil sige, så lille som muligt. Selv de mindste multihjul har som regel
rigelig kapacitet til kystspin, og er alt andet lige nemmest at styre.

De klassiske er de nemmeste at vedligeholde. Langt enklere end
fastspolehjul. Den mindste EON 3600 er formiddabel at kaste med. Modellen er
ved at udgå, så den kan måske findes til en fornuftig pris. Mörrum er meget
gedigen og flot, men også dyr. Der findes også en lille klassisk 3600, C3
eller C4 mener jeg. Også 4500/4600 størrelserne er fine til det brug.

Gå en tur, se hvad der er, og lad tegnebog og kærlighed ved første blik
styre. Du vil hurtigt erfare, at i forhold til linekapacitet er multihjulene
både lette og kompakte. Alle de små Ambassadeur kan løse opgaven. Jeg kan
ikke udtale mig om andre end Ambassadeur, da jeg ikke har erfaring med nogen
små modeller af disse.

Mvh
Anders

Fra : lars thomsen

Dato : 12-01-04 18:29

Hej Lasse,
jeg fisker med multi på kysten og bruger 2 forskellige. 1 Ambaasadeur 4601
ultra cast og et shimano calcutta 251.
Før jeg siger andet, vil jeg indrømme at jeg er glad for begge hjul. Men
min favorit er calcuttaen, den har en mere blød gang og kaster bedre.
Hvis du aldrig har fisket med multihjul før, vil du opdage/erfare at det
kræver nogen tilvænning,
du vil opdage at agn i den tungere ende ca. 20 gram egner sig bedst. Der til
skal også nævnes at agn der ikke "flakser" i luften er at foretrække, da
det ellers let resulterer i overløb.
Du skal overveje hvad du vil give for dit nye hjul, der er efterhånden gode
tilbud på eon hjulene, men jeg sntes de virker lidt plastik agtige.
Dette er dog sagt uden at have nogen kendskab til hjulets kvalifikationer
iøvrigt.
Held og lykke med at blive multifisker, når man først har tekniken er det
MVH THOMSEN