Hvordan sortere men før GROUP BY i MySQL..~
Fra : Magnus

Dato : 10-01-04 17:41

SQL = "SELECT * FROM Afstemning GROUP BY kategori ORDER BY dato"

Hvordan kan jeg med MySQL få den til at først sorter alle posterne for
bagefter at samle de forskellige kategorier så jeg får den nyeste post
ifølge datoen på hver kategori.

/Magnus

Fra : Torben Brandt

Dato : 10-01-04 17:47

Magnus skrev:
> [...]
>
> Hvordan kan jeg med MySQL få den til at først sorter alle posterne for
> bagefter at samle de forskellige kategorier så jeg får den nyeste post

Den SQL-sætning du skriver giver da ikke mening - gør den?
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener, men måske er det:
SELECT kategori, MAX(dato) AS dato1 FROM Afstemning
GROUP BY kategori ORDER BY dato1

Hvis ikke så prøv at forklare det lidt nærmere, eller giv et eksempel på
hvad databasen indeholder og hvad der skal komme ud.

mvh Torben

Fra : Magnus

Dato : 10-01-04 18:07

SQL = "SELECT * FROM Afstemning GROUP BY kategori ORDER BY dato"

Jeg har en række poster med felterne en dato, en kategori og et par andre
felter.

Så vil jeg have vist den nyeste post i hver kategori.

/Magnus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-04 23:07

Magnus skrev:

> SQL = "SELECT * FROM Afstemning GROUP BY kategori ORDER BY
> dato"

Den har vi set. Har du prøvet Torbens forslag?

> Jeg har en række poster med felterne en dato, en kategori og
> et par andre felter.
>
> Så vil jeg have vist den nyeste post i hver kategori.

Torbens forslag giver max-datoen for hver kategori (sammen med
kategorien).

Hvis du også vil have andre felter med, bliver det lidt mere
kompliceret. Du kan nemlig kun medtage et felt i en
grupperingsforespørgsel hvis den enten indgår i grupperingen (i
GROUP BY-linjen) eller er argument til en aggregat-funktion (fx
SUM(pris), Max(dato), Avg(alder)).

Du kan ikke løse problemet ved at aggregere dine felter - for
max(navn) og max(dato) hører ikke nødvendigvis til den samme post.
Du kan lave et join mellem grupperingsforespørgslen og en ydre
forespørgsel der tager de ekstra felter med - men jeg er ikke
sikker på at det kan gøres i mysql (kender ikke selv meget til
mysql).

I MSSQL kan man gøre som følgende eksempel:

/* Ydre forespørgsel */
SELECT   name, lastname, t.*
FROM   members m
INNER JOIN
   /* Indre forespørgsel */
   (SELECT MAX(dmaaID) as maxID, ismemberof
   FROM members
   GROUP BY ismemberof) t
ON m.dmaaID = t.maxID
ORDER BY m.ismemberof

Den indre forespørgsel finder det højeste id-nummer for hver værdi
af feltet ismemberof (svarende til dine kategorier). Den ydre
forespørgsel henter de felter der ikke skal grupperes.

For at virke efter hensigten skal de felter man laver join på (her
dmaaID) unikt referere til en post i tabellen. Hvis der fx er flere
poster med samme dato i din tabel, vil join-udtrykket tage for
mange poster med.

Jeg sætter opfølgning til databasegruppen hvor spørgsmålet hører
hjemme.

NB: Det er lettere at læse og kommentere dine indlæg hvis du
skriver dine kommentarer neden under det du kommenterer og klipper
overskydende citater væk. Læs evt. min signatur.
X-Post über 2 Gruppen, FollowUp-To dk.edb.database
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-04 17:56

Magnus wrote :

> [...]
>
> Hvordan kan jeg med MySQL få den til at først sorter alle posterne for
> bagefter at samle de forskellige kategorier så jeg får den nyeste post

Dit spørgsmål er ikke direkte relateret til ASP, så du vil nok få mere ud
af at spørge i den rigtige gruppe - dvs dk.edb.database

Jeg sætter FUT til den gruppe, dvs svar på dette indlæg vil kun kunne ses i
netop den gruppe.

FUT: dk.edb.database

--
Jesper Stocholm