[Mozilla Firebird] Udvidelse til googlesøg~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-04 16:58

Findes der en extension til Firebird, så man kan søge direkte i google
groups - altså ligesom google-bar gør det på IE? Den eksisterende
søgemaskine søger direkte i google.com og ikke i nyhedsgrupperne.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-01-04 17:51

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> groups - altså ligesom google-bar gør det på IE? Den eksisterende
> søgemaskine søger direkte i google.com og ikke i nyhedsgrupperne.

Jeg har gjort det på en lidt anden måde. Når jeg skriver gg i adresselinjen
får jeg den danske google nyhedsgruppesøgning frem. Jeg benytter mig af
noget der hedder keywords. Det virker på den måde at jeg har føjet
http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da til mine bookmarks. Så har
jeg højreklikket på dette bogmærke og sat gg til keyword. Jeg fortæller dig
om denne metode fordi jeg synes den er lidt smartere og så håber jeg at du
andre firebird brugere får lært noget nyt

Men det kan godt lade sige at bruge google searchbaren til at søge i google
groups i stedet. Hvis du trykker på ikonet i google searchbaren er der nede
i bunden noget der hedder Add engines... (tryk på den). Så kommer der en
side der ser noget uoverskuelig ud (den var smartere før...) men skriv
google groups (der hvor der står add site) og du bliver henvist et link der
føjer google groups som mulighed i searchbaren. Det er dog kun her muligt at
få fat i den engelske google groups. Jeg kan fortælle at jeg har selv
tilføjet IMBb så jeg kan søge direkte på film.

--
Jacob

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-04 18:07

Jacob Riis wrote :

> [...]
> til keyword. Jeg fortæller dig om denne metode fordi jeg synes den er
> lidt smartere og så håber jeg at du andre firebird brugere får lært

Det var smart - selvom jeg godt kunne tænke mig at have muligheden for at
skrive

gg Christina Milton

.... og så gik den hen og søgte i grupperne efter "Christina milton". Som
det ser ud nu, så skriver man gg+ENTER og så lander man på søgesiden - og
herefter søges der på det man derefter skriver ind i feltet.

> [...]
> searchbaren. Det er dog kun her muligt at få fat i den engelske google
> groups. Jeg kan fortælle at jeg har selv tilføjet IMBb så jeg kan

Det er ret genialt - det eneste det nu mangler er en keyboard-shortcut,
der skifter imellem de forskellige engines ... findes den?

(og ja, jeg bliver sgu gladere og gladere for Firebird, for hver gang jeg
bruger den)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-04 18:17

Jesper Stocholm wrote :

> Det er ret genialt - det eneste det nu mangler er en
> keyboard-shortcut, der skifter imellem de forskellige engines ...
> findes den?

Efter at have ledt lidt, fandt jeg en oversigt over genveje [1], og her er
funktionen listet som CTRL+Down. Men - der står dælme også, at det kun
virker i "Nightly builds".

Nogen der ved, hvorfor dette er tilfældet?

[1] http://texturizer.net/firebird/keyboard.html

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-01-04 18:32

Jesper Stocholm wrote :

> Det var smart - selvom jeg godt kunne tænke mig at have muligheden for
> at skrive
>
> gg Christina Milton

Tænk, hvad man dog kan finde ud af, når man nu endelig har spurgt - det
er skiseme som når man ringer efter en VVS-mand, og så virker
vaskemaskinen, når han kommer.

Hvis man ved en genvej med keyword specificerer URI som fx

http://groups.google.com/groups?q=%s

Så kan man skrive

<keyword> Pia Kjærsgaard peberspray

.... og så søger den lige så fint efter det i googles usenet-arkiv :)

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-01-04 19:24

[snip]

> Så kan man skrive
>
> <keyword> Pia Kjærsgaard peberspray
>
> ... og så søger den lige så fint efter det i googles usenet-arkiv :)
>
> --
> Jesper Stocholm

Ok du fandt selv ud af det så behøver jeg jo ikke at fortælle dig det
For andre folk der viil vide mere kan de kigge her
http://devedge.netscape.com/viewsource/2002/bookmarks/ Der er allerede
indbygget nogle fra starten. Fx. kan man skrive dict chair og laver som
laver man et opslag i en ordbog for ordet chair.

--
Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-04 00:30

Jacob Riis skrev:

> [...]
> allerede indbygget nogle fra starten. Fx. kan man skrive dict
> chair og laver som laver man et opslag i en ordbog for ordet

Det er en herlig dims. Jeg har selv defineret opslag
til bl.a. Retskrivningsordbogen, en engelsk-engelsk ordbog
(Merriam-Webster) og en tysk-engelsk ordbog. Det er svært at
undvære når man først er begyndt.

Når man er i gang med google groupssøgningerne, kan man jo også
lave keywords til at søge efter forfattere og msgID.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til