Programmet på Menulinien
Fra : PØLLE

Dato : 10-01-04 01:17

Hej NG

Er der her en kløgtig person, som kan fortælle mig, hvordan jeg kan undgå på
"Menulinien" at vise, at programmet er aktivt.
F.eks. jeg kunne tænke mig, at lave mit eget analoge ur på skærmen.

Mvh
Pølle

Fra : PØLLE

Dato : 10-01-04 01:20

HOVSA' jeg glemte at fortælle, at jeg bruger D4

Fra : Thor

Dato : 10-01-04 15:36

Du skjuler simpelthen main form, - f.eks

form1.hide;

mvh Thor

Fra : PØLLE

Dato : 10-01-04 21:45

Hej Thor

> Du skjuler simpelthen main form, - f.eks
>
> form1.hide;
Det synes jeg nu ikke er en god ide, for hvordan skal jeg så se det analoge
ur.

PØLLE

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 10-01-04 22:43

> Er der her en kløgtig person, som kan fortælle mig, hvordan jeg kan undgå

> "Menulinien" at vise, at programmet er aktivt.
> F.eks. jeg kunne tænke mig, at lave mit eget analoge ur på skærmen.

Bruk komponentet CoolTrayIcon, det gir deg alle muligheter, Tray, Taskbar ,
begge, eller ingen. (bruk Google, så finner du det straks)

Fra : PØLLE

Dato : 11-01-04 08:27

Hej Tom

> Bruk komponentet CoolTrayIcon, det gir deg alle muligheter, Tray, Taskbar
,

Jeg har nu prøvet "CoolTrayIcon", men kan ikke rigtigt få den til at virke i
min D4.

Alligevel: "tak for hjælpen" !

PØLLE

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 11-01-04 12:50

> Jeg har nu prøvet "CoolTrayIcon", men kan ikke rigtigt få den til at virke
> min D4.
>
> Alligevel: "tak for hjælpen" !

Jeg bruker den i det programet jeg skriver på nå.
Mulig jeg kan hjelpe. Noen feilmeldinger ?

Gi den ett icon, set designpreview to true for å se om det dukker opp i
trayen.
Sett Minimize to tray to true.

I OnCoolTrayIconStartup legger du følgende :

CoolTrayIcon.Behavior:= bhWin2000; // Om du bruker W2K/XP og ballonghint
ShowMainForm:=False; // Om du vil starte uten synlig form

I OnCoolTrayIconClick :
CoolTrayIcon.ShowMainForm;
Application.Restore;
Application.BringToFront;

Fra : PØLLE

Dato : 11-01-04 17:52

Hej Tom-Vidar

Det er mægtig pænt af dig, men jeg ved fra tidligere, at det er muligt at
fjerne "knappen" på menulinien på en lettere måde.
Derfor håber jeg, at der en en her, som fremkommer med 'de vise sten' (dansk
udtryk for "den helt rigtige løsning").

Tom-Vidar - jeg er meget videbegærlig (det samme som nysgerrig), din
stavemåde ligner norsk, er det rigtigt, eller hvor kommer du fra.

Du kan evt. ringe til mig over Skype - username: "jessie-peter"

PØLLE

Fra : Tom-Vidar Nilsen

Dato : 11-01-04 22:48

> [...]
> stavemåde ligner norsk, er det rigtigt, eller hvor kommer du fra.
>
> Du kan evt. ringe til mig over Skype - username: "jessie-peter"

OK, da prøver jeg en gang til
Og ja, jeg er Norsk, Fredrikstad i Østfold, ca 10 mil sør for Oslo.
Norsk/Svensk/Dansk/Engelsk går om hverandre skriftlig, men det er ikke
riktig så enkelt å forstå Dansk muntlig. Allt går i ett på en måte.
Ett lite sidesprang. Kan du være snill og forklare meg det med fjers, tress
osv. Eller er det noe dere Dansker ikke vil at andre skal forstå

Det du er ute etter er å forandre createparams litt.
Siden dette er noe jeg kan bruke selv søkte jeg litt og fant ut at det kan
gjøres på følgende måte :

procedure TDinForm.CreateParams(var Params: TCreateParams);
const
CS_DROPSHADOW = $00020000;
begin
inherited;
// Gir formen skygge i XP
Params.WindowClass.Style := Params.WindowClass.Style or CS_DROPSHADOW;
// Hindrer at formen får noe ikon på oppgavelinjen
SetWindowLong(Application.Handle, GWL_EXSTYLE, WS_EX_TOOLWINDOW);
end;

Trenger du mer stoff om dette, så prøv www.google.com med "delphi hide icon
taskbar" som søkebegrep.

Jeg søker etter stoff minst 10 ganger hver dag. Internett er glimrende bare
man får til søkingen og finner relevant stoff.

Fra : PØLLE

Dato : 12-01-04 00:12

Hej Tom-Vidar

> Kan du være snill og forklare meg det med 'fjers', 'tress'.
Ovenstående er meget logisk (når man kender det).

Først en grund-forklaring: På dansk har vi en gammel betegnelse for tallet
20 som udtales 1-"snes"
.... derfor er:
60 = (3 * 20) udtales "tres" = 'tre'-'s'nese - det var let nok ???
70 = (4 * 20 - ½ * 20 (½-snes)) udtales "halv-fjerds" =
'halv'-'fjerd'e-'s'nes = 'halv'=½ - 'fjerd'e=4* - 's'nes = 20 (se
ovenstående).
Tilsvarende er gældende med for: 50 - 90, men ikke for 40.

Jeg er godt bekendt med, at norsk og engelsk udtalelse af tal er meget mere
logisk end på dansk.
Som du sikkert ved siger vi 65 som "5 og 60" (fem og tres), hvilket er noget
rod, men vi har jo gennem generationer haft megen forbindelse med tyskerne,
som opbygger deres udtalelse på samme måde.

Når vi nu kommer ind på det med mærkelig udtalelse, hvad så med jeres "huset
mit" - puh-ha - sikken en gang rod.
Både på dansk = "mit hus", engelsk = "my house" og tysk = 'meine hause" -
ganske logisk.
It was just a joke !!!

Hilsen
Pølle