UPDATE field med 1
Fra : Jacob ..

Dato : 09-01-04 23:38

Hvis jeg har en form med et input der sender et tal til min
database, hvordan strSQL'er jeg så værdien så den lægger tallet
til den værdi der står i databasefeltet i forvejen, og ikke bare
overskriver?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 09-01-04 23:43

Jacob .. skrev:
> [...]
> database, hvordan strSQL'er jeg så værdien så den lægger tallet
> til den værdi der står i databasefeltet i forvejen, og ikke bare

Dette lægger 3 til feltet talFelt for den post, der har id = 7:
id = 7
tal = 3
strSQL = "UPDATE tabel SET talFelt = talFelt + " & tal & _
" WHERE id = " & id
conn.execute(strSQL)

mvh Torben

Fra : Jacob ..

Dato : 10-01-04 01:15

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> id = 7
> tal = 3
> strSQL = "UPDATE tabel SET talFelt = talFelt + " & tal & _

Yes - det virkede !!! Tak og godnat

Fra : Jacob ..

Dato : 10-01-04 23:46

> [...]
> id = 7
> tal = 3
> strSQL = "UPDATE tabel SET talFelt = talFelt + " & tal & _

Jeg forsægte igen hertil aften, men nu virker det ikke. Sådan ser
strSQL ud:

tal = 1
strSQL = "UPDATE tblPerson SET PersonViewSet = PersonViewSet + " &
tal & " WHERE PersonId = " & Request.Querystring("id") & ""

Når jeg udskriver sql:

UPDATE tblPerson SET PersonViewSet = PersonViewSet + 1 WHERE
PersonId = 11

Hmmm - nogle forslag til det? Feltet modtager det ikke i databasen??

Fra : Torben Brandt

Dato : 11-01-04 00:39

Jacob .. skrev:
> [...]
> PersonId = 11
>
> Hmmm - nogle forslag til det? Feltet modtager det ikke i databasen??

Det ser umiddelbart rigtig nok ud.
- Er du sikker på at der er en post i databasen, der har personId = 11?
- Hvad indeholder feltet /inden/ du kører dette? Hvis den indeholder
Null, så bliver resultatet også Null - dvs ingen ændring. [1]
- Er du sikker på at du ikke kigger i en anden fil, end den siden retter
(f.eks. hvis du tester på din lokale maskine og kigger i databasen på
dit webhotel)
-Ellers ingen ideer...

[1] Når man oprettet en post og ikke angiver noget ud for et felt, så
får det værdien Null. Så vidt jeg husker så kan det nogle gange vises
som 0 hvis felt-typen er tal. Så husk at oprette poster med værdien 0 i
feltet, så der eksplicit står et tal.

/Torben

Fra : Jacob ..

Dato : 11-01-04 01:31

> [...]
> får det værdien Null. Så vidt jeg husker så kan det nogle gange vises
> som 0 hvis felt-typen er tal. Så husk at oprette poster med værdien 0 i

Dow! Inden jeg startede ændrede jeg datatypen til tal i tbl'en (den med
NULL havde jeg nemlig tænkt på), men det gælder jo kun på de rækker jeg
opretter der efter - ikke på de eksisterende som forbliver NULL.

Derfor reagerede feltet ikke på UPDATE. (mærkliget at der ikke kommer en
asp-fejl??)

Nu virker det efter at alle gamle poster (manuelt), har fået et nul.

Tak... og

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-01-04 10:47

On Sun, 11 Jan 2004 00:30:44 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.com>
wrote:

>Nu virker det efter at alle gamle poster (manuelt), har fået et nul.

Du kunne formentlig have klaret den med noget i retning af:

UPDATE tblPerson SET PersonViewSet = 0 WHERE IsNull(PersonViewSet)

hvis det er en Access db.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-01-04 15:48

Jørn Andersen skrev:

> UPDATE tblPerson SET PersonViewSet = 0 WHERE
> IsNull(PersonViewSet)
>
> hvis det er en Access db.

Man kan også skrive det samme med generel SQL:

   UPDATE tblPerson
   SET PersonViewSet = 0
   WHERE PersonViewSet IS NULL

Det skulle virke i alle databaser.