Medicin mod rejse-diaré
Fra : Jan Richardy

Dato : 09-01-04 20:42

Hej NG

Jeg skal en længere tur til Thailand her fra februar og vil lige høre, om
nogen kender til god medicin mod den dårlige mave, som maden kan give en
(hvis man er uheldig)?

Og nu tænker jeg ikke på de mælke-enzym piller, som sælges i håndkøb på
Apoteket. Det jeg leder efter er noget, som kan hjælpe, hvis man for alvor
bliver ramt af diaré.

--

Mvh. - JanR
"That's not a salesman. That's your father."

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 20:55

"Jan Richardy" <janrichardyFJERN@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
>
> Mvh. - JanR
> "That's not a salesman. That's your father."

Antibiotikaerne Ciproxin, Zitromax eller Tarivid, evt. i kombination med
Imodium for at opnå en yderligere afkortning af diarré-varigheden. Revolyt,
som er et Rehydreringspræparat, skulle også virke godt mod det væsketab der
opstår ved diarré. Hvis diarréen er vedvarende eller blodig kan du evt
supplere med metronidazol.

Mvh J. Ragnar

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 21:01

Jan Richardy skrev:

> Jeg skal en længere tur til Thailand her fra februar og vil lige høre, om
> nogen kender til god medicin mod den dårlige mave, som maden kan give en
> (hvis man er uheldig)?

Opiumsdråber er effektive.

Tag et kig på Lægemiddelkataloget:
www.lmk.dk - søg på opium.

- - -
Indikationer
Kortvarigt ved akut diarré hos somatisk upåvirkede personer, hvor andre
obstipantia viser sig uvirksomme, f.eks. under rejse og før nødvendige
møder. Som adjuvans til kausal behandling af diarré.
- - -

Dråberne er receptpligtige.
Så få en snak med din læge om emnet.
Jeg ved ikke, hvordan den thailandske toldkontrol forholder sig til
dråberne.
Måske en attest fra lægen er en god ide?

Bemærk iøvrigt, at der jo er en grund til, at tarmkanalen ønsker at slippe
af med indholdet i eksprestempo.

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 21:09

> [...]
>
> --
>
> Mvh. - JanR
> "That's not a salesman. That's your father."

Som tillæg til min tidligere post kan jeg lige nævne at du burde overveje
forskellige vacciner. Alt efter hvor lang tid du skal være der er der
forskellige anbefalinger, men som minimum er vaccination mod hepatitis A
anbefalet. Fra maj til oktober er der ligeledes risiko for japansk
hjernehindebetændelse (encephalitis). Desuden er tyfus også udbredt i
Thailand, så hvis du skal være der i længere tid er den vaccine også værd at
kigge nærmere på. Desuden skal du holde dig fra herre-løse hunde.. rabies er
udbredt blandt dem. Men ellers må du have en god tur :)

Mvh J. Ragnar

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 23:57

J. Ragnar skrev:

> anbefalet. Fra maj til oktober er der ligeledes risiko for japansk
> hjernehindebetændelse (encephalitis).

Hvad snakker du om?
Encefalitis = hjernebetændelse.
Meningitis = hjernehindebetændelse.

Hvorfor er risikoen ikke til stede fra november til april?

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 00:20

"Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Encefalitis = hjernebetændelse.
> Meningitis = hjernehindebetændelse.
>
> Hvorfor er risikoen ikke til stede fra november til april?

Ja, min fejl, skulle selvfølgelig bare have stået japansk hjernebetændelse,
men jeg havde lige siddet og læst om meningitis, så 'hinde' sneg sig lige
ind :)

Og risikoen for sygdommen forekommer kun i de måneder, da sygdommen er
forårsages af en virus, der overføres af myg af arten Culex. Denne art
florerer formentlig kun i disse måneder.

Mvh J. Ragnar

Fra : Jan Richardy

Dato : 10-01-04 14:30

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige vacciner. Alt efter hvor lang tid du skal være der er der
> forskellige anbefalinger, men som minimum er vaccination mod hepatitis A

Tak for alle svarene. Jeg tror jeg køber noget Imodium herhjemmefra og evt.
tager brug af Thailands lægekunst, hvis det går helt galt.

I forbindelse med ovenstående indlæg kan jeg i øvrigt fortælle, at vi har
bestilt tid til den helt store omgang vaccinationer i næste uge
(difteri/stivkrampe, hepatitis A, tyfus og japansk hjernebetændelse). Vi
skal være afsted i 6 uger, så vi snupper den store pakke.

Det eneste jeg er lidt i tvivl om er malaria. Men så vidt jeg kan forstå er
det forholdsvist sjældent i Asien og i Thailand kun op til grænserne, at
myggene overhovedet findes. Vi skal på et trek til Umphang og kommer i den
forbindelse tæt på den Burmesiske grænse, men jeg går egentlig ikke ud fra,
at det er nødvendigt med malariamedicin? Jeg kan forstå at der er en del
bivirkninger ved det stads.

Fra : Faithless

Dato : 09-01-04 21:39

> Jeg skal en længere tur til Thailand her fra februar og vil lige høre, om
> nogen kender til god medicin mod den dårlige mave, som maden kan give en
> (hvis man er uheldig)?

Jeg var i Thailand i november og fik dårlig mave. Jeg spiste Imodium og det
var i orden dagen efter.

Faithless

Fra : arc@na

Dato : 10-01-04 00:41

> [...]

> Jeg skal en længere tur til Thailand her fra februar og vil lige høre,
> om nogen kender til god medicin mod den dårlige mave, som maden kan

I Thailand kan du spørge apotekeren, om han har "Dovers Powders", et
gammelt middel med opium, som bruges meget i Østen. Ellers køb 10 gram
opium af en gadesælger, og tag et stykke på størrelse med en ært, hvis du
får tynd mavse.

arc@na

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-01-04 02:11

Jan Richardy wrote:
> [...]
> Apoteket. Det jeg leder efter er noget, som kan hjælpe, hvis man for alvor

Jeg tager til Thailand ca. 2 gange hvert år og har faktisk kun fået
dårlig mave en enkelt gang. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg har
været der nede så meget.

Hvis du skulle være uheldig, så har de altså en del apoteker og
hospitaler derned hvor man kan få hjælp. Ofte er personalet veluddannede
de er bedre i stand til at diagnosticere og medicinere korrekt, da de
bor dernede.

Mao. jeg foreslår at du tager yoghurt-tabletter og eventuelt nogle
piller imod voldsom diarre med (fåes i håndkøb). Lad derudover lægerne
om resten hvis problemet skulle opstå.

Mvh. Michael.

Fra : Jensen

Dato : 10-01-04 22:12

On Fri, 9 Jan 2004 20:42:16 +0100, "Jan Richardy"
<janrichardyFJERN@tele2adsl.dk> wrote:

JEg spiser altid Paraghurt før rejser til fjerne lande

Fra : arc@na

Dato : 11-01-04 02:12

Jensen <jass@hotmail.com> wrote in news:ekq0009qp9i9d3k99n940kv5v0eer3n617@
4ax.com:

> JEg spiser altid Paraghurt før rejser til fjerne lande

Surmælksprodukter er ALTID en god idé, da det meste af vores tarmflora
består af mælkesyre-bakterier (good guys!)

arc@na

Fra : Michael Zedeler

Dato : 12-01-04 01:49

arc@na wrote:
> [...]
>
> Surmælksprodukter er ALTID en god idé, da det meste af vores tarmflora
> består af mælkesyre-bakterier (good guys!)

Jeg har før i tiden også spist en del paraghurt - f. eks. da jeg rejste
i Bulgarien og Vietnam. Det eneste problem er bare at det virke som om
at ens mave faktisk ikke fordøjer maden så godt. Man får ikke dårlig
mave, men omvendt kører det ikke helt som det skal.

Mvh. Michael.