InputQuery søgning på flerer poster?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 09-01-04 15:56

Hej

Jeg har forsøgt "mangt og meget" for, at få InputQuery til, at søge på flere
post'er.

Forstås således, at hvis første søgte post = navn ikke findes så søges der
i næste

post = efternavn osv.

I alt er der 5 poster der skal tjekkes for det søgte navn.

Benytter databasen MyBase fra Delphi 6

Databsenavn er: cdsKartotek

Min koder:

procedure TfrmMain.FindCtrlF1Click(Sender: TObject);

var

navn, efternavn : String;

begin

if InputQuery('Navn', 'Indtast navn', (Navn or efternavn)) then

cdsKartotek.Locate('Navn', navn, [loCaseInsensitive, loPartialKey])

else if

MessageDlg('Der blev ikke indskrevet noget navn..!',

mtInformation, [mbYes,mbNo], 0)= mrYes then

frmMain.FindCtrlF1Click(Sender);

end;

Med venlig hilsen

Mone Jacobsen

Fra : Harald

Dato : 09-01-04 22:00

"Monie Jacobsen" <post@sunwind.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> else if
>
> MessageDlg('Der blev ikke indskrevet noget navn..!',
>
> mtInformation, [mbYes,mbNo], 0)= mrYes then

InputQuery har ikke noget med søgning i databaser at gøre. Da Locate er den
eneste søge mulighed i MyBase bliver du nød til at søge 5 gange, først navn
så efternavn osv.. Hvad hvis der er flere der har samme navn?
Løsningen må være at lave en procedure der søger efter de 5 poster en af
gangen og så putter resultaterne ind i et nyt dataset og returnere dette,
det kan dog også rimeligt nemt laves, jeg går ud fra at der er nogle
muligheder i MyBase for at sortere således at flere med sammen navn også kan
findes.

Her er lidt ideer:

Procedure StartSog(Tekst: string; Source, Target : TDataSet);
// der søges efter Tekst
var
SogeFelter : array[0..4.] of string;
i : integer;
begin
SogeFelter:=['Navn','Efternavn'.. osv.

Opret først samme felter i Target som findes i Source...

Create Target DataSet...

for i:=0 to 4 do
begin
if Source.Locate(SogeFelter,Tekst, ....
begin
kør evt. videre med Next her for at checke for flere ens
navne...
kopiere resultater over i Target
end;
end;
end;

begin
StartSog('Hansen',cdsKartotek, et nyt DataSet);
end;

Der skal lidt kode til. Hvis du brugte en database med SQL mulighed kunne
det samme ordnes i en enkelt linie, men det da lade sig gøre med MyBase.

Mvh
HK

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 10-01-04 10:17

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samme ordnes i en enkelt linie, men det da lade sig gøre med MyBase.

Tak Harald

Tak skal du havde.
Det er meget fint, at få nogle tips, man kan arbejde vider med/på.
Der er sjover hvis man selv kan løse problemmet! Gerne vider tips!

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen