Hvor længe holder en AthlonXP uden kølepro~
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 09-01-04 15:50

Har muligvis brændt 3 CPU´er af pga. at jeg lige ville teste om de
virkede... Satte dem i boardet med henblik på at komme i bios, men inden
steg der røg op fra kernen - Højst 5-6 sek efter tænding... Kan det virkelig
være rigtigt at kernen bliver SÅ varm, at den ikke kan overleve så kort tid
uden mulighed for at transporterer varmen væk ???

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-04 15:59

"Morten Bo Jensen" <giant*GRIS*@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>være rigtigt at kernen bliver SÅ varm, at den ikke kan overleve så kort tid
>uden mulighed for at transporterer varmen væk ???

Er det en joke ?!?!

Jeg kan måske forstå du prøver een gang, men tre gange i røg og damp
?!?!

Anyway: Det er ganske mange watt der afsættes i cpu'en , så uden
køling brænder den umiddelbart af...

<mlr>

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-04 16:01

Morten Bo Jensen (giant*GRIS*@post.cybercity.dk) skrev følgende:
> [...]
> det virkelig være rigtigt at kernen bliver SÅ varm, at den ikke kan
> overleve så kort tid uden mulighed for at transporterer varmen væk ???

Selvom vi kun er i januar, tør jeg godt udnævne dette til årets tåbeligste
indlæg. :)

- Martin

Fra : Sander

Dato : 09-01-04 16:20

THG_CPU_Cooling.avi

prøv at søge på ovenstående og se om du kan finde et
sted du kan downloade den, har ikke lige et link, men
mener jeg hentede den på www.tomshardware.com
engang.
Den kan vise dig hvor varm cpu'en bliver:::::::::::::::::::::::

Sander.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 09-01-04 16:27

Sander wrote:
> [...]
> mener jeg hentede den på www.tomshardware.com
> engang.
> Den kan vise dig hvor varm cpu'en bliver:::::::::::::::::::::::

Måske man skulle anskaffe sig en røralarm

Så en side hvor der var en som lavede spejlæg på en ældre CPU, kan
desværre ikke huske siden.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 16:37

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Måske man skulle anskaffe sig en røralarm
>
> Så en side hvor der var en som lavede spejlæg på en ældre CPU, kan
> desværre ikke huske siden.

Se her:
http://www.hex-tech.co.uk/egg.asp

Det kan dog ikke anbefales hvis man godt kan lide ens cpu.

Men det må gå endnu hurtigere hvis rygterne om Prescott taler sandt.
De skulle afgive omkring 100W

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 09-01-04 17:29

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffeca8c$0$95103$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Se her:
> http://www.hex-tech.co.uk/egg.asp

LOL!! Nok den mest opfindsomme hardware artikel jeg har læst...

> Det kan dog ikke anbefales hvis man godt kan lide ens cpu.

Tror jeg på!

Mvh. Simon

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 09-01-04 17:44

Takker i hvert fald for de mange svar... Havde stor glæde at Videoen fra
Tomshardwareguide... Det var præcis sådan det så ud... Troede sgu ikke at
det gik så hurtigt... Hvade da forventet at jeg havde et par minutter at
løbe på...

Og grunden til at jeg brændte 3 af var fordi jeg troede at jeg havde gang i
en kædereaktion af deffekte CPU´er og motherboards... At CPU´en ødelagde
boardet, som så igen kunne ødelægge nye CPU´er, der så igen kunne ødelægge
nye baords...

Men så var forklaringen altså en anden..

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 18:00

"Morten Bo Jensen" <giant*GRIS*@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gik så hurtigt... Hvade da forventet at jeg havde et par minutter at

Det er nærmere et par sekunder man har at løbe på.

> [...]
> nye baords...
>
> Men så var forklaringen altså en anden..

Det kan godt være at dette lyder en smule skarpt men:
Man bør sætte sig ind i hvordan en bestemt processor fungerer før man går
igang.
Man bør også sætte sig ind i hvordan den pgl. processor skal behandles,
monteres og hvordan varmen skal håndteres

Kig evt. på disse links før du forsætter:
Her er både video med installering af processor og køleprofil.
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E6678,00.html
Ofte stillede spørgsmål (bemærk især: Q. Are there any special requirements
for keeping my AMD Athlon processor cool?
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/quick_ref_faq.pdf
Guide i montering af køleprofil.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23986.pdf
Køleguide
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/cooling_guide.pdf
AMD, Termisk, mekanisk, og kabinet køling design guide.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23794.pdf
Termiske og elektriske specifikationer for AMD's K7 serie (Athlon XP/Athlon
MP)
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAssets/K7_Electrical_Specification_Rev07_ENG.pdf

Fra : Henrik

Dato : 10-01-04 10:45

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffeddf7$0$95090$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det kan godt være at dette lyder en smule skarpt men:
> Man bør sætte sig ind i hvordan en bestemt processor fungerer før man går
> igang.

Du lyder faktisk lidt for skarp eller skrap Manden synes blot, at det er
for fedt at fyre CPU'er af, og det behøver han ikke en større indsigt i
inden - det skal jo bare fyres af

Så stor respekt til Morten Bo Jensen, men også ærgerligt at du ikke optog
det på video og kunne ligge det i dk.binaer.

/Henrik

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-01-04 12:39

"Henrik" <nomail@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så stor respekt til Morten Bo Jensen, men også ærgerligt at du ikke optog
> det på video og kunne ligge det i dk.binaer.

Bemærk lige at det mere er ment som en joke.
Det er for at manden, har lidt læsestof mens han måske venter på en ny cpu.
Så kan man da ikke sige næste gang, at man ikke er oplyst.

Fra : Henrik

Dato : 10-01-04 15:45

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fffe42a$0$95023$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bemærk lige at det mere er ment som en joke.

Det var mit også ment som

> Det er for at manden, har lidt læsestof mens han måske venter på en ny
cpu.
> Så kan man da ikke sige næste gang, at man ikke er oplyst.

LOL Det er i hvert fald rigeligt at læse de næste mange uger

/Henrik

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 11-01-04 10:09

> Så stor respekt til Morten Bo Jensen, men også ærgerligt at du ikke optog
> det på video og kunne ligge det i dk.binaer.

Tak tak... husker dog at de 3 CPU´er afbrændte med flere ugers mellemrum og
i 2 forskellige bundkort - Det var ikke sådan at det skete på samlebånd

Fra : aes

Dato : 10-01-04 23:18

Så tjek den her ud: http://www.dr.dk/skum/cigarfar/casemodding.asp

Fra : Anders S...

Dato : 09-01-04 17:07

"Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener jeg hentede den på www.tomshardware.com
> engang.
> Den kan vise dig hvor varm cpu'en bliver:::::::::::::::::::::::

http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/heatvideo-05.html

MVH
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 16:31

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 16:33

> [...]
tid
> uden mulighed for at transporterer varmen væk ???

Jeg spøger om det samme som Michael Rasmussen. Er dette en joke?

Medmindre at bundkortet var udstyret med en temperatur sikring, og denne var
aktiveret så ja det kan godt passe.

Om ikke andet kunne du vel have sat en køleprofil ovenpå, uden at spænde den
fast.
Dette ville måske have hjulpet lidt, jeg giver ingen garanti.

I øvrigt er THG's video's konlusion en smule forældet nu.
For efter Athlon XP blev introduceret har mange bundkort et system der
slukker hvis temp bliver for høj.
Dette skal dog også aktiveres.
Athlon XP har desuden indbygget thermistor der måler temperaturen internt i
cpu'en.

Fra : Olesen

Dato : 09-01-04 21:09

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffec9a1$0$95107$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Medmindre at bundkortet var udstyret med en temperatur sikring, og denne
var
> aktiveret så ja det kan godt passe.

Denne 'sikring' er intet værd i praksis. Den brænder så hurtigt af,
pc'en ikke når at lukke ned før der er sket (evt. en mindre skade),
som gør pc'en ustabil.

> Athlon XP har desuden indbygget thermistor der måler temperaturen internt
> cpu'en.

Denne sikring virker heller ikke før det er for sent, HVIS
den virker, HVIS det hele er slået til..og cpu'en kan jo
nemt brænde af, FØR dette er på plads, så på med jernet...

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 23:21

> [...]
>
> Denne 'sikring' er intet værd i praksis. Den brænder så hurtigt af,
> pc'en ikke når at lukke ned før der er sket (evt. en mindre skade),

Så vidt jeg er orienteret, har aldrig prøvet i praksis(heldigvis), så
slukker sikringen simpelthen for strømmen.
Derved sker der ikke yderligere skade.
Mener at sikringen træder ikraft ved 110 grader. (denne kan vist ikke slås
fra)
Man kan dog aktivere auto-shutdown i bios, ved lavere temperaturer.
Der er også ofte en warning temp, ved denne begynder computeren at bippe.

> Denne sikring virker heller ikke før det er for sent, HVIS
> den virker, HVIS det hele er slået til..og cpu'en kan jo
> nemt brænde af, FØR dette er på plads, så på med jernet...

Jeg synes du har mange "hvis'er" i din redegørelse.
Den nye sikring er nu testet mange steder og den skulle virke fint.
Bemærk dog at det er bundkortet der administrerer den og ikke cpu'en.
Hvis den ikke er slået til/ikke findes er det fordi man ikke har ordnet
sagerne, eller har et gammelt bundkort.

Det virker også kun på Athlon XP Thorughbred og Barton, ikke Thunderbird.

Fra : Olesen

Dato : 09-01-04 23:59

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fff2939$0$95027$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg synes du har mange "hvis'er" i din redegørelse.

De er nødvendige at ta' med, før man bare
stoler blidt på 'sikkerhedesfunktionerne'.

> Den nye sikring er nu testet mange steder og den skulle virke fint.

...det er ikke alle bundkort som har dên funktion i bios,
og man skal sætte sig ind i denne funktion, hvis den findes,
før man 'forsøger sig', og dermed er idêen lidt gået fløjten.

> Bemærk dog at det er bundkortet der administrerer den og ikke cpu'en.

Klar over.

> Hvis den ikke er slået til/ikke findes er det fordi man ikke har ordnet
> sagerne, eller har et gammelt bundkort.

Og dermed kan vi ha' balladen/afbrændt CPU/bundkort.

> Det virker også kun på Athlon XP Thorughbred og Barton, ikke Thunderbird.

Den funktion der nævnes der kan justeres og bippe mv. er netop
styret af den termiske diode, der sidder under CPU'en.
Denne reagerer som så meget andet alt for langsomt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-01-04 00:21

> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse news:3fff2939$0$95027$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> De er nødvendige at ta' med, før man bare
> stoler blidt på 'sikkerhedesfunktionerne'.

Der var ikke nogen der sagde at man stolede blindt på dem.
Men du stoler vist slet ikke på dem?

> ..det er ikke alle bundkort som har dên funktion i bios,
> og man skal sætte sig ind i denne funktion, hvis den findes,
> før man 'forsøger sig', og dermed er idêen lidt gået fløjten.

Det er korrekt, men det bør fremgå af den medleverede manual.

> [...]
> styret af den termiske diode, der sidder under CPU'en.
> Denne reagerer som så meget andet alt for langsomt.

Nej den er baseret på den interne thermistor, ikke den i soklen.
Det er blandt andet derfor at det ikke virker med en Thunderbird.

Fra : Olesen

Dato : 10-01-04 11:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fff3741$0$95082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men du stoler vist slet ikke på dem?

Sålænge systemet ikke virker "out of the box", så ser
jeg det ikke praktiskt anvendeligt, og slet ikke for
privatpersoner, som aldrig har monteret en CPU. Os der kan finde
ud af at håndtere slige sager, ser det også kun som et unødigt gimmick.
1) man starter aldrig uden køleprofil
2) Falder profilen af, så dør CPU'en ret hurtigt
3) Eneste sted jeg ser disse alarmer anvendelige er dêr,
hvor pc'en slukker, hvis blæseren pga. alder eller fysiske
tilstande kommer under et vist omdr. tal..dêt kan bruges,
og en alublok kan absorbere ganske meget varme,
før PC'en fryser, eks. under installation af Windows.

> Nej den er baseret på den interne thermistor, ikke den i soklen.
> Det er blandt andet derfor at det ikke virker med en Thunderbird.

Soltek eks. har haft en "bøjelig" målediode,
som tit kommer for tæt på undersiden af cpu'en og dermed får pc'en til at
virke hysterisk på varmen. Trykke denne længere ned, opfører
den sig pludselig pænt.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-04 00:06

> Det virker også kun på Athlon XP Thorughbred og Barton, """"ikke
Thunderbird""""

Siden hvornår er det holdt op med at virke på en T-bird ?? Jeg har -- lige
til din orientering -- haft en 1200 T-bird hvor den ganske enkelt lukkede
computeren nå cpu'en blev for varm !! Køleren var simpelthen
underdimensioneret til den, og derfor lukkede den ind imellem. Og Ja -- det
var den føler der sad på bundkortet der styrede lige nøjagtig denne
operation -- sååå *SS* Og bundkoret -- tjaaaa -- et "gammelt" Soltek SL75
KAV -- så sig ikke de ikke kan styre temperaturer !!

MVH

Jesper

..

Fra : Olesen

Dato : 10-01-04 00:14

"Jesper" <jesper@UPSjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> operation -- sååå *SS* Og bundkoret -- tjaaaa -- et "gammelt" Soltek SL75
> KAV -- så sig ikke de ikke kan styre temperaturer !!

Ja, det kan den godt, den kan endda sige beep osv, og slukke maskinen
hvis den blir hed..men det går for langsomt og CPU'en brænder
af, hvis ikke der er er køler på. Også på en KAV'er,
som iøvrigt er een af Solteks' bedste board hvad mangel på RMA
sager angår..

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 10-01-04 08:01

>KAV'er, som iøvrigt er een af Solteks' bedste board hvad mangel på RMA
sager angår..

Det ku være jeg skulle oprette en RAM sag nu, hvor jeg har brændt 3 CPU´er
af i netop en KAV (samt et MSI) - smiler

Fra : Olesen

Dato : 10-01-04 11:21

> sager angår..
>
> Det ku være jeg skulle oprette en RAM sag nu, hvor jeg har brændt 3 CPU´er
> af i netop en KAV (samt et MSI) - smiler

Dit board virker vidst...ovenud godt *S*.

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-01-04 00:23

> [...]
> operation -- sååå *SS* Og bundkoret -- tjaaaa -- et "gammelt" Soltek SL75
> KAV -- så sig ikke de ikke kan styre temperaturer !!

I dette tilfælde bygger sikringen på thermistoren i soklen.
Det andet system jeg omtaler beror på en indbygget thermistor i processoren.
Den er ikke at finde i Thunderbird processoren.
Selvfølgelig var der få bundkort der benyttede thermistoren i soklen.
Men der var ikke mange der gjorde det.

Fra : Olesen

Dato : 10-01-04 11:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fff37cc$0$95049$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Selvfølgelig var der få bundkort der benyttede thermistoren i soklen.
> Men der var ikke mange der gjorde det.

...men de gjorde, og dette kunne være kernen i et par indlæg eller 3.

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-01-04 16:39

> [...]
> den virker, HVIS det hele er slået til..og cpu'en kan jo
> nemt brænde af, FØR dette er på plads, så på med jernet...

Testede lige sikringen der går igang når en blæser ikke kører på mit NF7-S.
Sad og legede med Speedfan og fik skruet blæseren for langt ned.
Bundkortet siger Wiuu-Wiuu og slukker simpelthen.
Nemt og smertefrit, og der gik ikke for lang tid.

Fra : Olesen

Dato : 09-01-04 21:00

> [...]
tid
> uden mulighed for at transporterer varmen væk ???

En CPU blir' 280 grader på 1 sekundt.
I gamle dage, 4 år siden, kunne man faktisk
starte en Celeron CPU, en K6II-350 CPU op uden
køler, og checke om det hele virkede...uden fejl.

IDAG er det andre hastigheder, flere komponenter
og mere varme..derfor brændes det istykker for hurtigt.

Fra : Andreas DTU

Dato : 09-01-04 22:16

> [...]
>
> IDAG er det andre hastigheder, flere komponenter
> og mere varme..derfor brændes det istykker for hurtigt.

I de gode gamle Pentium 75 dage kunne man i de fleste tilfælde nøjes med en
heatsink, det var tyst!
Sikkert det samme med de der VIA EDEN mb med indbygget CPU, de må da have et
stort OC potentiale hvis man udstyrer dem med en voldsom køler og heatsink

Mvh.

Andreas

Se hvad jeg har til salg: http://www.student.dtu.dk/~s022128
Bl.a. | 384 MB PC-133 ram | 27,3 GB HD | TI-92

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-01-04 08:58

"Andreas DTU" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Andreas

> Se hvad jeg har til salg: http://www.student.dtu.dk/~s022128
> Bl.a. | 384 MB PC-133 ram | 27,3 GB HD | TI-92

Hej Andreas
I de gamle dage var der ikke heatsink på, det var normalt ikke nødvendigt at
køle en 286 eller 386 ( har dog haft en 386 der ville køles om sommeren
ellers låste den ) blot en gammel mand der drømmer om gamle dage
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-01-04 12:41

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> køle en 286 eller 386 ( har dog haft en 386 der ville køles om sommeren
> ellers låste den ) blot en gammel mand der drømmer om gamle dage

Så er det store spørgsmål:
Drømmer den "gamle" mand også om de gamle hastigheder?
Ved godt at programmerne også er blevet mere tunge, så det udjævner lidt.

Fra : Andreas DTU

Dato : 11-01-04 16:22

> [...]
> køle en 286 eller 386 ( har dog haft en 386 der ville køles om sommeren
> ellers låste den ) blot en gammel mand der drømmer om gamle dage
Ja, kan godt huske vores gode gamle 80088, sikke et montster

VIA har dog fat i noget af det rigtige bortset fra hastigheden på deres
system, men hvis man kun bruger det til tekstbehandling og internet er det
vel ok?

Mvh.

Andreas

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-01-04 16:48

> [...]
> system, men hvis man kun bruger det til tekstbehandling og internet er det

VIA har helt klart fat i noget rigtigt, men der er et problem mange
mennesker har idag digital kameraer og hvis man gerne vil rode lidt med
billederne så kræver det altså noget af hardwaren eller falder man isøvn
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-01-04 20:54

On Sun, 11 Jan 2004 16:22:04 +0100, Andreas DTU wrote:

<snip>

>VIA har dog fat i noget af det rigtige bortset fra hastigheden på deres
>system, men hvis man kun bruger det til tekstbehandling og internet er det
>vel ok?

VIA C3 Nehemiah er ganske udemærket - da det er en yderst primitiv dims
(Det er en videreudvikling af den gamle WinChip fra IDT/Centaur, der er en
in-order børge) er det ikke en hurtigløber. Ifølge VIA skulle Nehemiah
rent faktisk have dualprocessor kapabiliteter, men så når vi et
strømforbrug der kravler op for at titte på en Pentium M eller en SUN
Gemini.

Dog lige en ting ... Eden kortene benytter en integreret S3 ProSavage
grafikbørge ... på trods af at VIA har brugt megen tid på at omgå fejlene
i den nævnte grafikbørge ... er det ikke ligefrem ren sukker....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Actually, it is my ovn hair. - (G. Jones)