Udelade ADSL-skillefilter
Fra : TomCK

Dato : 09-01-04 12:53

Hej,

Jeg synes ikke lige jeg kunne finde en gruppe, der var oplagt til
ADSL-tekniske spørgsmål, så nu prøver jeg her....

Jeg har installeret ADSL hos os selv og hos mine forældre. Begge gange har
jeg udnyttet et ekstra trådpar i ledningen til den indgående forbindelse, og
så taget telefonsignalet efter skillefiltret og "ført tilbage" til
telefonstikkene gennem det andet trådpar. Virker fint, men er lidt bøvlet -
til gengæld kan skillefiltret opsættes ved PC'en i stedet for i f.eks.
stuen.

Nu er svigerfamilien så også kommet på ADSL. Min svigerfar har valgt den
nemme løsning, og opsat skillefiltret uden hensyntagen til telefoner "før"
filteret. Og til min ærgrelse virker både ADSL og (analoge) telefoner efter
sigende uden problemer.

Mit spørgsmål er så: Er skillefiltrets funktion lidt overdrevet ved ADSL via
en analog linie, eller.....? Og hvad risikerer han i givet fald, ved at
undlade at filtrere sit telefonsignal?? Jeg vil gerne lave mit
trådpars-trick hjemme hos dem også, men jeg gider ikke køre 800 kilometer,
hvis det dybest set ikke er nødvendigt.

Både ADSL- og telefoni-udbyder er TDC, hvis det har noget at sige (delt rå
kobber).

mvh
TomCK

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-01-04 15:52

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemme løsning, og opsat skillefiltret uden hensyntagen til telefoner "før"
> filteret. Og til min ærgrelse virker både ADSL og (analoge) telefoner

Rent held. Hvis der var ikke-lineære komponenter i telefonerne før
skillefiltret ville installationen fejle.

Fra : TomCK

Dato : 12-01-04 09:42

> Rent held. Hvis der var ikke-lineære komponenter i telefonerne før
> skillefiltret ville installationen fejle.

Hej,

Aha.... That was a good vending. Ved næste familiesammenkomst vil jeg fyre
dén af, med et fiffigt smil på læben. Men hvis han nu spørger, hvad en
ikke-lineær komponent er.... hvad så? Kan du give mig et eksempel på et
apparat? Jeg gætter på noget, der ikke er rent ohm'sk, men jeg kender ikke
meget til indmaden i telefoner. Uanset hvad, så bliver hans filter nu
monteret korrekt, når tiden tillader det. Det er nok bedst for nattesøvnen i
det lange løb.

mvh
TomCK

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 09:55

> Men hvis han nu spørger, hvad en
> ikke-lineær komponent er.... hvad så? Kan du give mig et eksempel på et
> apparat? Jeg gætter på noget, der ikke er rent ohm'sk

Ja, det er ikke meget galt. Det handler om den responskarakteristik
komponenten har. Hvis den "rykker rundt" med frekvenserne, så går det galt.
Men jeg har heller ikke voldsomt meget styr på de dele.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-04 15:30

In article <400260ef$0$30087$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> komponenten har. Hvis den "rykker rundt" med frekvenserne, så går det galt.

Der vil opstå dæmpning at visse frekvenser i forhold til andre.

Kondensatorer og spoler er ikke-liniære komponenter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 15:43

> Der vil opstå dæmpning at visse frekvenser i forhold til andre.

Det må være mere end det.
Folk beretter om hørbar støj når situationen opstår. Det må vel betyde at
signalet i de høje frekvenser flyttes ned i det hørbare område?

Fra : Calle.

Dato : 12-01-04 16:34

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:MPG.1a6ccdd22f8d1cdb9899bc@dtext.news.tele.dk...
>
> Det må være mere end det.
> Folk beretter om hørbar støj når situationen opstår. Det må vel
> betyde at signalet i de høje frekvenser flyttes ned i det hørbare
> område?

Jeps, da jeg prøvede, lød det som om jeg fik fat i en fax, så snart man
ringede op

--
Calle

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-04 17:49

In article <4002b25a$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Folk beretter om hørbar støj når situationen opstår. Det må vel betyde at

Når fremkvensområder dæmpes falder signal-/støjforholdet. Alternativ
opstår der blanding af frekvenser, hvilket afgiver summen og
differensen af de oprindelige frekvenser. Derved kan der opstå hørbare
frekvenser.

Frekvensblanding er det der gør det muligt at opleve luftbåret lyd og
billede.

> signalet i de høje frekvenser flyttes ned i det hørbare område?

Frekvenser kan ikke flyttes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 18:03

> Frekvenser kan ikke flyttes.

Nej, men energien kan godt...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-04 21:33

In article <4002d34a$0$30087$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@makr.dk says...

> Nej, men energien kan godt...

Jeg tror du er ved at være ude på dybt vand, Martin...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-04 15:28

In article <bttmkq$b47ki$1@ID-171262.news.uni-berlin.de>,
invalid@nospam.dk says...

> apparat? Jeg gætter på noget, der ikke er rent ohm'sk, men jeg kender ikke

Det er korrekt.