Mærkelig fugl
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-01-04 11:50

Nu har jeg set den igen - en fugl som også sad på mit plankeværk for et
par måneder siden. Den findes ikke i "Fugle i farver" fra Politiken.

Den er på størrelse med solsort og stær, måske 2 cm længere.
Hoved og hals er ensfarvet gråt. På ryggen er den brunlig.

Det mest karakteristiske er at den ligesom har en 'hagesmæk',
der går ned i spids foran med masser af gule nistrer, på rødbrun
baggrund. Bugen er så vidt jeg husker mørkere gråbrun.Derfor
er det ligesom 'hagesmækken' virker så lysende gul.

Er der mon nogen der kan sige, hvad det er for een.

Ruth

Fra : PEHnews

Dato : 09-01-04 12:06

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det ligesom 'hagesmækken' virker så lysende gul.
>
> Er der mon nogen der kan sige, hvad det er for een.

Det må være en sjakker!

PEH

Fra : Mikkel

Dato : 09-01-04 13:23

PEHnews wrote:
> "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være en sjakker!

SjaGGer, Poul Ewald dog !!

Fra : PEHnews

Dato : 09-01-04 15:17

"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:o2xLb.69548> > Det må være en sjakker!

> SjaGGer, Poul Ewald dog !!

Nå, der fik du mig. Jeg slog efter i ordbogen, og du har ret.

Fra : Thor

Dato : 09-01-04 20:05

Sjagger, yes, vi har mange her ved Utterslev Mose.

Jeg har et billede liggende på

http://www.logihouse.dk/privat/fugle/LP2230615.JPG

mvh Thomas Riedel

Fra : Harry Lund

Dato : 11-01-04 06:50

Du kan finde den i Tommy Dybbros lille fugleguide side 61.
Venlig hilsen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-01-04 11:57

"Harry Lund" skrev i en meddelelse

> Du kan finde den i Tommy Dybbros lille fugleguide side 61.
> Venlig hilsen

Tak, det var dejligt med en henvisning til et måske lidt
anderledes billede af den. For i hvert fald den fugl jeg så,
er lidt svær at beskrive, hvis man skal have alle detaljerne
med.

Det er sjovt nok, når jeg kigger i Politikens fuglebog af
Hans Hvass med alle de fine farvebilleder, så ser jeg neden
under den som er kaldt sjagger en anden fugl, ensartet
gråbrun på ryggen og med helt lys bug fyldt med små brune
pletter.

Sådanne fugle var der pludselig en kæmpesværm af her på
parkeringspladsen, hvor de sad i nogle træer med røde bær.

Min bror sagde: Nå, det er sjaggere, hvis du ikke kender dem.

Det har det jo så slet ikke været. Det må have været misteldrosler.

Den der er vist som en sjagger - hm ja den har pletter lige under
næbbet, små mørke pletter på lys bund. Og det synes jeg ikke den
fugl havde som jeg har set her. Det var mere som om den havde en
grå hætte på, der dækkede hoved og hals med ensartet gråt.

Men jeg må se at få fat i den fugleguide, du nævner.
Tak for oplysningen.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-04 12:53

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev> Men jeg må se at få fat i den
fugleguide, du nævner.
> Tak for oplysningen.

Din computer er (også) Verdens største fugleguide
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-01-04 23:41

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" skrev

> Men jeg må se at få fat i den
> fugleguide, du nævner.

> Din computer er (også) Verdens største fugleguide

Det var nok en god ide at bringe på bane. Jeg bør helt
sikkert forsøge at bruge de store søgesteder noget mere.

Selvom man ikke kan slå op under "Fugl med gråt hoved,
gul hagesmæk, lys mave med pletter ..........

Kan man finde en masse billeder af - øh, måske drosselfugle,
så finder man vel også dem der har været tale om.

Ruth

Fra : Jan J.

Dato : 12-01-04 12:13

> Kan man finde en masse billeder af - øh, måske drosselfugle,
> så finder man vel også dem der har været tale om.

Hej Ruth. Jeg tror nu også det er en Sjagger du har set.

Her er et par søgninger i Google på henholdsvis Sjagger og Fieldfare som
sjaggeren hedder på engelsk.

http://images.google.com/images?q=sjagger&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=FIELDFARE&btnG=Google-s%C3%B8gning

Og her er en søgning på det engelske Mistle Thrush som er Misteldrossel.
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=MISTLE+THRUSH

Håber du kan finde et billede der passer.
Mvh
Jan

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-01-04 12:15

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-01-04 12:37

"Jan J." skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" wrote in message

> Hej Ruth. Jeg tror nu også det er en Sjagger du har set.
>
> Her er et par søgninger i Google på henholdsvis Sjagger og Fieldfare som
> sjaggeren hedder på engelsk.

Hej Jan

Tusind tak for søgeresultaterne. Sikke en masse smukke fuglebilleder.

Jeg må sige at de fugle der har meget blygråt i farvenuancerne, ligner
meget den fugl jeg så for nylig. Den gik for øvrigt på jorden. Så kan
man åbenbart godt tro at det mørke grå fortsætter rundt om det
øverste af halsen.

De billeder hvor fuglene virker lyst beigefarvede med næsten hvid
bug og masser af brune pletter, ligner grangiveligt dem vi så oppe
i træerne på P-pladsen, da min bror kaldte dem sjaggere.

Jeg er måske blevet snydt af det ret dunkle gråvejr, da jeg så
den som gik på jorden.

Hilsen Ruth

Fra : Erik Agertoft

Dato : 13-01-04 23:56

On Mon, 12 Jan 2004 12:13:26 +0100, "Jan J." <no@spam.dk> wrote:

>Håber du kan finde et billede der passer.

Ellers har jeg et billede af en sjagger her:
http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/foderpladsen.htm
(næstnederste billede på siden)

Venlig hilsen
Erik

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-01-04 19:58

"Erik Agertoft" skrev i en meddelelse

> Ellers har jeg et billede af en sjagger her:
> http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/foderpladsen.htm
> (næstnederste billede på siden)

Mange tak - ja her ser man jo tydeligt overgangen fra det grå
hoved til den brune farve på ryggen. Man ser også kanten af
det jeg kaldte hagesmækken, så det må vist alligevel være en
sjagger, jeg har set.

Tak for hjælpen.

Det er også interessant, alt det du har om fodringen.

Hilsen Ruth