Kulde og opstartsproblemer
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 09-01-04 10:34

Ja, det lyder som en bil, men er altså en computer... .-)

Her i går havde jeg terrasse-døren stående åben i et par timer eller
fem, hvorefter der naturligt nok blev ret koldt i stuen. Da jeg prøvede
at tænde computeren skete der ikke andet end at harddisken spandt op,
der kom lys i power knappen, strømforsyningsblæseren begyndte at køre,
men der kom intet billede. Den begyndte heller ikke at starte op (ingen
velkendt "blip"-lyd fra biosen, eller harddisk-rumlen), så jeg går ud
fra at det må være et eller andet på bundkortet eller grafikkortet? Jeg
prøvede adskillige gange, men den ville simpelthen ikke starte.

Efter at stuen var blevet varmet op igen, virker den som den plejer. Der
har aldrig været problemer med den før. Hvad gik galt?

Det er en Dell PIII 800 MHz, kan ikke lige huske model-nummeret...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Steen Brandt

Dato : 09-01-04 13:04

Problemet består i specifikationenerne på chipsene inden i
Computeren. De er alle (næsten) designet til at operere i området 20 -
40 grader Celsius. Bliver de koldere en det ja så må du vente til de
bliver varme igen, hvilket du selv konstaterede.

Hvis du har brug for at din Computer kan virke i kulde så skal du købe
en med chips der har militære specifikationer, men de vil næppe være
til at betale sig fra for os alimindelige dødelige.

//Steen Brandt

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-04 13:41

> [...]
> en med chips der har militære specifikationer, men de vil næppe være
> til at betale sig fra for os alimindelige dødelige.

De fleste chips er dog normalt i området 0-60°C... Jeg skal dog ikke kunne
udelukke at dem der sider på netop det bundkort/grafikkort/andet han har
været årsag til fejlen...

Brian

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 09-01-04 14:10

Steen Brandt wrote:
> [...]
> en med chips der har militære specifikationer, men de vil næppe være
> til at betale sig fra for os alimindelige dødelige.

Hmm, tvivler nu på at alle (næsten) chips er designet til at operere fra
20 til 40 grader. I to databøger over CMOS og TTL kredse jeg har (godt
nok af ældre dato er nævnt (for kommercielle chips) 0-75 og -40-85
grader.. At 20 grader skulle være nedre grænse lyder rimeligt suspekt...

Men ikke desto mindre kan det naturligvis sagtens være en chip, tænkte
bare at der måske var nogen der havde erfaring med det og vidste præcis
hvor problemet lå.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Steen Brandt

Dato : 09-01-04 16:04

> [...]
>nok af ældre dato er nævnt (for kommercielle chips) 0-75 og -40-85
>grader.. At 20 grader skulle være nedre grænse lyder rimeligt suspekt...

Tjae nu forholder det sig desværre sådan at de chips der anvednes til
Computer brug er "hobby chips" og derfor det lave temperaturområde.

De chips du henviser til er dem der er bedre end "hobby chips"

De militære går fra ca. -125 til ca +125 Celsius

//Steen Brandt

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 16:52

"Steen Brandt" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De chips du henviser til er dem der er bedre end "hobby chips"
>
> De militære går fra ca. -125 til ca +125 Celsius

Husk dog at der er en del der benytter eks. Prometia eller Vapochill køling,
der er cpu'en i en del tilfælde under 0 grader.
Særligt, når cpu'en ikke arbejder.
Se evt. denne test/artikel
http://www.active-hardware.com/english/reviews/div/prometeia.htm

Fra : Steen Brandt

Dato : 09-01-04 18:22

Hej Matrin,

Nu er der andre Chips i en Computer som jeg formoder ikke er vandkølet
og derfor tager en temepratur der nærmer sig omgivelserne, og bliver
en af dem for kold - så har du misæren som beskrevet.

Du kan jo efterprøve det ved at lægge din Computer i fryseren mens den
er slukket. Når den er blevet godt kold tænder du for den, sker der
som antaget intet, låner du hustruens hårtørrer og varmer chipsne op.
Nu burde den så starte.

Jeg vil kraftigt fraråde forsøget idet blot en chip der
fejlfunktionere (ikke er varm nok) kan brænde hele computeren af.

//Steen Brandt

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 20:05

> [...]
> og derfor tager en temepratur der nærmer sig omgivelserne, og bliver
> en af dem for kold - så har du misæren som beskrevet.

Det er sandt, men jeg vil tro at spørgerens problem kan skyldes kondens.
Det lød også som om, at du omtalte alle chips i en computer generelt.
Derfor sendte jeg lige mit indlæg, der siger noget andet.
Men ok, det lyder til at vi er enige alligevel.

> [...]
> er slukket. Når den er blevet godt kold tænder du for den, sker der
> som antaget intet, låner du hustruens hårtørrer og varmer chipsne op.

Den kan desværre ikke være i fryseren, ellers en god idé.
Jeg har også set et par computere der har været bygget ind i en fryser.
Altså bortset fra harddisk og cd-rom drev og lign.

> Jeg vil kraftigt fraråde forsøget idet blot en chip der
> fejlfunktionere (ikke er varm nok) kan brænde hele computeren af.

Det vil være noget skidt

Fra : JSM

Dato : 09-01-04 14:53

> [...]
> en med chips der har militære specifikationer, men de vil næppe være
> til at betale sig fra for os alimindelige dødelige.

Det kunne måske også skyldes at der er blevet dannet kondens inden i
maskinen og det har kortsluttet et-eller-andet. Da stuen og dermed maskinen
blev ordentlig varm igen forsvandt fugten og den kører normalt ?

/Jesper

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-01-04 17:27

On Fri, 9 Jan 2004 14:52:45 +0100, JSM wrote:

>Det kunne måske også skyldes at der er blevet dannet kondens inden i
>maskinen og det har kortsluttet et-eller-andet.

Ja, eller at ét eller andet trak sig så meget sammen i kulden at kontakten
blev brudt. Ren spekulation, naturligvis.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)