Terminal server / tynde klienter
Fra : Christian Joergensen

Dato : 09-01-04 01:07

Hep!

Det mit firma nu skal til at flytte på kontor har vi besluttet at satse
på en terminal server med nogle tynde klienter tilkoblet (til at starte
med skal vi kun have fire klienter, da det giver en pæn stor frihed, et
godt indeklima, samt meget let administration

Arbejdsstationerne skal bruges til kontorprogrammer, email, kode og lidt
websurfing.

Da jeg ikke har haft mulighed for at lege med dette før, søger jeg nogle
erfaringer - dels soft- men også hardware-mæssigt.

Vi har i øjeblikket kig på et Epia-C800 board med onboard CPU, audio,
LAN, vga og 64 mb SDRAM indbygget. Vil dette være tilstrækkeligt?

Jeg har i sinde at få sat mig godt og grundigt ind i LTSP - men findes
der andre muligheder der eventuelt er bedre?

Har nogen bedre erfaringer med andet hardware? (på klient-siden)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Michael Eriksen

Dato : 09-01-04 02:30

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote in

> [...]
> findes der andre muligheder der eventuelt er bedre?
>
> Har nogen bedre erfaringer med andet hardware? (på klient-siden)

Nu ved jeg ikke hvad "kode" dækker over, men ellers kan jeg sige at jeg
selv har brugt Epia800 i 1½ år og det er *alt rigeligt* til
office+mail+web. Hvor du så vil finde de små 64 MB RAM moduler henne,
ved jeg ikke. Jeg kunne ikke få under 128 MB den gang jeg købte ind. Se
evt. også http://struktur.kemi.dtu.dk/thinstation/

Min sidste anskaffelse var en lille box på størrelse med en 1 liter pap-
juice (knap nok) - 200 MHz "pentium", alt on-board (lyd, net, grafik,
usb), 128 MB RAM til 700,- (109 USD) - inkl. kabinet og PSU. Ja, det
lyder utroligt, men det ER sandt -
http://www.icoptech.com/products_detail.asp?ProductID=170 (hvis du ser
en uhyrlig pris er det pga. en win CE licens, der kan fravælges).
Ydelsen er helt tilfredstillende, men nogen super-computer er det jo
ikke Men så er den 100% støjfri bortset fra en evt. HD og bruger
max. 15W med en 2½" HD. Det betyder et godt kontor-miljø.

Hvad angår klient OS vil jeg anbefale Thinstation (thinstation.sf.net),
da det kan virke med X11, MS Windows RDP (NT4TSE, 2000- og 2003-server),
Citrix ICA (MS Windows, IBM AIX, Sun Solaris), Tarantella samt telnet-
og SSH-servere. Thinstation kan boot'es over net (PXE eller NBI) eller
fra lokalt medie (HD, CD, CF...). Men jeg har selv en lillefinger med i
Thinstation, så jeg er ikke neutral her

Michael

Fra : Christian Joergensen

Dato : 09-01-04 16:33

On Fri, 09 Jan 2004 01:30:21 +0000, Michael Eriksen wrote:

> [...]
> office+mail+web. Hvor du så vil finde de små 64 MB RAM moduler henne,
> ved jeg ikke. Jeg kunne ikke få under 128 MB den gang jeg købte ind. Se

Jeg tager helt sikkert fejl. Har du andre erfaringer med dem end, som
billederne viser, windows.

> [...]
> ikke Men så er den 100% støjfri bortset fra en evt. HD og bruger
> max. 15W med en 2½" HD. Det betyder et godt kontor-miljø.

Det ser *meget* interessant ud. Hvordan ligger ressourceforbruget på
sådan en tynd klient? Hvor meget arbejde skal den egentlig selv lave? Det
jeg tænker på om sådan en "karton" vil være nok til at jeg kan bruge
den som klient i mit setup.

Kender du i øvrigt nogle danske distributører af den?

> [...]
> da det kan virke med X11, MS Windows RDP (NT4TSE, 2000- og 2003-server),
> Citrix ICA (MS Windows, IBM AIX, Sun Solaris), Tarantella samt telnet-

Husk at trække vejret også

> Thinstation kan boot'es over net (PXE eller NBI) eller
> fra lokalt medie (HD, CD, CF...). Men jeg har selv en lillefinger med i
> Thinstation, så jeg er ikke neutral her

Det ser godt nok spændende ud - men virker som om det primært er lavet
til windows, eller det vil sige - det er ihvertfald det indtryk jeg får
af at læse dokumentationen.

--
Christian Jørgensen | What is a magician but a practicing theorist?
http://www.razor.dk |

Fra : Thor Dreier

Dato : 09-01-04 23:14

Christian Joergensen wrote:

> [SNIP] Hvordan ligger ressourceforbruget på
> sådan en tynd klient? Hvor meget arbejde skal den egentlig selv lave?

Jeg har en K6-2 333 MHz med 256 MB RAM med et ok grafikkort kørende som
en tynd klient. Den kører nogenlunde, man kan uden problemer arbejde på
den, den er dog ikke helt så snappy som man kunne håbe på.

Jeg prøvede at lade en P4 2,5 GHz køre som tynd klient op mod samme
server på samme hastighed netværk, og det gik en del bedre (jeg kunne
ikke mærke forskel i hastighed i forhold til hvis det kørte lokalt).

Så noget tyder på det ikke er netværket der satte begrænsningen, men at
man nok bør have noget lidt hurtigere isenkram en ovenstående hvis det
skal bruges til dagligt arbejde.

Thor

Fra : @abcd-asaa-dot. dk

Dato : 10-01-04 13:52

Thor Dreier skrev:

> [...]
>
> Så noget tyder på det ikke er netværket der satte begrænsningen, men at
> man nok bør have noget lidt hurtigere isenkram en ovenstående hvis det

Jeg tester lidt på følgende:
LTS-server P4 2,6 Ghz 2 Gb ram Debian og LTS 3.1.0 fra ltsp.org
Clienterne er nogle "aflagte" Fujitsu ErgoPro e 133 Mhz/32 Mb ram og et
eller andet integreret grafikkort. Jeg har rykket harddisk og floppy ud
af kasserne og booter via PXE.
Der kørers pt. følgende programmer: OpenOffice, Gimp, Mozilla med
Gnome2.4 som desktop.
Denne konfiguration kører tilfredsstillende med 15 clienter, hvor
ramforbruget på serveren er lige over 1 Gb.
Har dog prøvet med en P4 500 Mhz og et "ægte" grafikkort, det kører
hurtigere og jeg tror det er på grund af grafikkortet, har dog ikke
testet dette grafikkort på en langsommere maskine.
Men Fujitsuerne er absolut til at arbejde med og så er de faktisk
lydløse, idet blæseren i PS kun kører meget langsom.

Lige et lille spørgsmål. Er der nogen der ved i hvilke filer man sætter
en default desktop, som slår igennem første gang en bruger logger på.
Jeg har fundet ud af hvilke filer der dannes i brugerens hjemmekatalog,
men hvor kommer de fra - har kig på /usr/share/gnome/vfolders, dog uden
et brugbart resultat endnu!

Bjarne

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-01-04 12:05

"@abcd-asaa-dot. dk" <""bjarneal-al\"@abcd-asaa-dot. dk"> wrote:

> Jeg tester lidt på følgende:
> LTS-server P4 2,6 Ghz 2 Gb ram Debian og LTS 3.1.0 fra ltsp.org

Jeg har brugt noget tid med k12ltsp.org og deres Fedora og ltsp "ready
to run out of the box" distro. Det virker fremragende.

> Clienterne er nogle "aflagte" Fujitsu ErgoPro e 133 Mhz/32 Mb ram og et
> eller andet integreret grafikkort. Jeg har rykket harddisk og floppy ud
> af kasserne og booter via PXE.

Hvad dækker PXE over. Hvis man ikke booter fra diskette (som jeg har
brugt) eller HDD, kræver det så ikke en bootrom chip på netkortet?

Jeg havde faktisk overvejet om man skulle få fat i de bootroms som
ltsp.org folkene sælger på deres kommercielle site
http://www.disklessworkstations.com/

> [...]
> Men Fujitsuerne er absolut til at arbejde med og så er de faktisk
> lydløse, idet blæseren i PS kun kører meget langsom.

Okay! Jeg prøvede med med nogle Pentium 633 mhz celeron maskiner med
i810 indbygget grafik chip. Jeg synes det kørte med fin hastighed. Men
dine erfaringer er altså at et godt grafikkort i klienten er en go'
ting!?

Her samme problem.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-01-04 12:32

In article <1g7eaz3.yphkfb1hatg07N%spam_spam_spam@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:
> Hvad dækker PXE over. Hvis man ikke booter fra diskette (som jeg har

Pre eXecution Environment. Det er en standard lavet af Intel som
blandet andet kan bruges til at boote over netværk. De fleste
Intel NICs har PXE boot onboard uanset om der sidder en (e)prom
onboard.

Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 11-01-04 23:02

On Sun, 11 Jan 2004 12:04:43 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> Her samme problem.

Måske noget i /etc/skel?

Jeg har aldrig kørt GNOME, så jeg skal ikke kunne sige det :)

--
Christian Jørgensen | Never make any mistaeks.
http://www.razor.dk |

Fra : Thor Dreier

Dato : 11-01-04 18:26

@abcd-asaa-dot. wrote:
> [...]
> Men Fujitsuerne er absolut til at arbejde med og så er de faktisk
> lydløse, idet blæseren i PS kun kører meget langsom.

Der hvor jeg har de største problemer med hastighed (de er ikke større
end jeg har kørt med denne løsning som min primære arbejdsstation de
sidste mange måneder) er når man flytter rundt på vinduer (hvis man
flytter noget af vinduet ud fra skærmens område og ind igen, og også det
bagved) og når man scroller op og ned på f.eks. websider fast baggrund
(hvor teksten ovenpå flytter sig, men billedet nedenunder gør ikke) hvor
den bliver nød til at overføre hele vinduet hele tiden.

Det hele kører dog meget bedre med en 333 MHz som tynd klient end hvis
den selv skulle køre alle programmer.

Thor

Fra : Michael Eriksen

Dato : 10-01-04 16:51

> Jeg tager helt sikkert fejl. Har du andre erfaringer med dem end,
> som billederne viser, windows.

Ja, både med X (XDMCP) mod linux, AIX og Irix. Desuden ICA. Det fungerer
glimrende altsammen.

> [...]
> lave? Det jeg tænker på om sådan en "karton" vil være nok til at
> jeg kan bruge den som klient i mit setup.

En tynd klient laver ikke meget andet end at flytte data fra netkortet
til grafikortet og sende tastatur-tast og musebevægelser retur til
serveren. Det kræver ikke en pentium. Avanceret grafik kan dog kræve
nogle hestkrafter - og ikke mindst RAM. X serveren i klienten er grådig.

En undtagelse er dog tung (aminmeret grafik) som. f.eks. 3D Studie eller
Autocad. Her klapper et tynd klient system helt sammen.

Inden du afgør om en eBoxII (som den hedder) er nok til dig, så test
lige emd en gammel pentium classic. Er den god nok, er eBoxII det helt
sikkert også - bare meget mindre strømslugebde og larmende.

> Kender du i øvrigt nogle danske distributører af den?

Desværre - du må bestille dem i Taiwan.

[cut]
> Det [Thinstation] ser godt nok spændende ud - men virker som om det
> primært er lavet til windows, eller det vil sige - det er ihvertfald
> det indtryk jeg får af at læse dokumentationen.

Sikkert fordi der er tre protokoller wil windows (RDP, ICA, Tarantella)
og een til *nix (X) Men X bruges også i stor stil, men der er ikke
så meget at skrive om, for det virker jo bare.

Selv er jeg meget glad for at køre Thinstation med Blackbox WM og så
køre med flere X sessioner til forskellige servere i hvert deres vindue.
Lækkert! Det gøres med Xnest.

Michael