Selected tekst i <textarea>
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-01-04 23:09

Hej

Kan det passe at man ikke vha. javascript kan hente den tekst som
brugeren har markeret i et tekstarea?

Jeg kan finde en select()-metode som vil vælge hele feltets indhold, men
hvad gør jeg hvis jeg vil give brugeren mulighed for at markere et ord,
trykke en knap og få indsat det markerede ord i f.eks en <span
class="fed"> ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 09-01-04 10:06

Mads Lie Jensen wrote:

> Kan det passe at man ikke vha. javascript kan hente den tekst som
> brugeren har markeret i et tekstarea?

Min ydmyge mening er, at javascript-implementering af textarea er den mest
mangelfulde implementering der til dato er foretaget og den afgørende grund
(hvis nogen stadig er i tvivl) til at medligenhedsdrab ville være det mest
rigtige mht. javascript.
Så svaret må være: Ja. Det kan passe.

Morten

--
Dagens undskyldning: "we just switched to Sprint."

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-01-04 14:14

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> hvad gør jeg hvis jeg vil give brugeren mulighed for at markere et ord,
> trykke en knap og få indsat det markerede ord i f.eks en <span

Jeg vil gerne hjælpe dig, men du må først svare mig på hvorfor du vil indsætte <span

Hintzmann c",)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-01-04 18:50

On Fri, 09 Jan 2004 14:13:55 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.dk> wrote:

>Jeg vil gerne hjælpe dig, men du må først svare mig på hvorfor du vil indsætte <span

Det var også bare et eksempel - dog ud fra en formodning om at dem som
skal bruge det, bedre kan se det fornuftige i at en tingest med "fed" i
gør at teksten bliver fed.

Men nu hvor jeg har frisket op på min viden om <strong> så virker det da
godt nok mere fornuftigt.

Al hjælp vil blive værdsat - højt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-01-04 19:26

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> gør at teksten bliver fed.
>
> Men nu hvor jeg har frisket op på min viden om <strong> så virker det da

Jeg har lavet en simple textarea editor, som du kan bruge hvis du har lyst.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/textareaeditor/index.html

Javascript funktionen "ste.getSelection" i filen "mha_steditor.js" er
den som finde det brugeren har selected i et textarea. Det virker både i
Mozilla og IE.

Men lov mig at du fremover bruger de rigtige HTML-elementer, ik' ?

Hintzmann c",)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-01-04 20:29

On Fri, 09 Jan 2004 19:25:34 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<user@domain.invalid> wrote:

> [...]
>
>Javascript funktionen "ste.getSelection" i filen "mha_steditor.js" er
>den som finde det brugeren har selected i et textarea. Det virker både i

Tusind tak - det var jo lige hvad jeg skulle bruge.
Havde også fundet frem til http://vietdev.sourceforge.net/jscript/ som
kan rigtig meget - langt mere end jeg har brug for nu. Den kan jeg så
undgå at bruge nu.

>Men lov mig at du fremover bruger de rigtige HTML-elementer, ik' ?

Hovhov, jeg hører faktisk til dem som gør sig ret store anstrengelser
for at skrive korrekt xhtml - jeg var bare ikke klar over hvad den
dybere mening med <strong> var - men nu hvor jeg finder dne hos w3c.org
og ser den gruperet sammen med <em> <code> osv under Structured text -
phrase elements - så falder der jo en ting eller to på plads.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-01-04 21:04

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Havde også fundet frem til http://vietdev.sourceforge.net/jscript/ som
> kan rigtig meget - langt mere end jeg har brug for nu. Den kan jeg så

Den er også ret nice

> [...]
> og ser den gruperet sammen med <em> <code> osv under Structured text -
> phrase elements - så falder der jo en ting eller to på plads.

Det er godt, men det kunne jeg jo ikke vide

Hintzmann c",)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-01-04 22:22

On Fri, 09 Jan 2004 21:03:39 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<user@domain.invalid> wrote:

>Det er godt, men det kunne jeg jo ikke vide

Selvfølgelig ikke

Og hvis jeg må komme med et par forslag til din Simple Text Editor:

Når man bruger knapperne til at gøre 'noget' ved den markerede tekst -
så kan man ikke trykke <ctrl>-<z> for at undo det. (Som man ellers kan i
min mozilla med andet tekst i en textarea)

Mit kendskab til javascript er ikke så stort endnu at jeg ved om det vil
være muligt, men det ville være rart...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-01-04 08:57

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> min mozilla med andet tekst i en textarea)
>
> Mit kendskab til javascript er ikke så stort endnu at jeg ved om det vil

Til undo history registrere browseren kun det tekst brugeren selv skriver. At noget javascript
ændre i textarea'et kan altså desværre ikke undo's.

Hintzmann c",)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-01-04 19:16

On Mon, 12 Jan 2004 08:56:31 +0100, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.dk> wrote:

>Til undo history registrere browseren kun det tekst brugeren selv skriver. At noget javascript
>ændre i textarea'et kan altså desværre ikke undo's.

Det kommer så tilsyneladende an på browseren - for i min IE 5.0 kan jeg
godt undo'e det som sættes ind, men i Mozilla 1.5 kan jeg ikke.

http://www.gartneriet.dk