ADSL i Grønland / Speedstream 5100
Fra : IceKiller

Dato : 08-01-04 23:02

Nu er adsl endelig kommet til Nuuk - Grønland, men der bliver leveret en
Speedstream 5100 med.
Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget hoved.

På forhånd tak

Mike Hansen

Fra : Hans

Dato : 08-01-04 23:09

I news:krkLb.5103014$Of.807067@news.easynews.com skrev IceKiller:

> Nu er adsl endelig kommet til Nuuk - Grønland, men der bliver leveret
> en Speedstream 5100 med.
> Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget
> hoved.

Speedstream 5100 er et ADSL-modem. Der er ikke noget at konfigurere.

/ Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 23:10

"IceKiller" <icekiller@e-boks.dk> wrote in message
> Nu er adsl endelig kommet til Nuuk - Grønland, men der bliver leveret en
> Speedstream 5100 med.
> Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget
hoved.

Den kan ikke programeret til noget... Det er bare et "modem" forbindelsesled
til dit udbyders netværk... Det er nok samme løsning som i Danmark, hvor man
sætter lortet i en router, eller direkte i computer.. og så for man
automatisk en eller flere IP adresser fra udbydere. entet leveret direkte på
netkort i pc(ere) via en swich, eller ip til en router.

Hvis der bare skal kobles en maskine på, er det sikkert bare i med netkablet
og så kører det... Men mon ikke der er en manual med både på dansk og
grønlansk?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-04 23:17

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Hvis der bare skal kobles en maskine på, er det sikkert bare i med
netkablet
> og så kører det... Men mon ikke der er en manual med både på dansk og
> grønlansk?

Foruden det så burde der også være en vejledning på deres hjemmeside.. men
er det kun mig der ikke kan komme ind på www.tele.gl ? Det er ellers synd
for dem der kommer til at betale dyrt for adsl på grøndland, at det ikke
bliver særligt hurtigt.... Den store flaskehals er den åndsvage
satellitforbindelse til omverdenen... men okay til grønlanske sider er det
jo fint... men hvor meget er der nu lige af sådanne ting på grøndland?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-04 23:36

> Den store flaskehals er den åndsvage
> satellitforbindelse til omverdenen...

Og hvordan er det så lige en åndsvag satellitforbindelse er i forhold til en
ikke-åndsvag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-01-04 07:46

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message news:<3ffde0fd$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og hvordan er det så lige en åndsvag satellitforbindelse er i forhold til en
> ikke-åndsvag?

Hehe, måske ikke lige så politisk korrekt sagt.. Men Da det er en
satellitforbindelse der er det eneste kommunikationsvej fra grønland.
Så skal internettraffikken 36.000 KM op og ned igen.. og så er der jo
kommet et vis delay på forindelsen.... Og det påvirker jo alt
internettraffik.. Prøv selv at se hvor langsom fx. www.tele.gl sådan
virker alle sider jo så, for dem der bor på grønland, til alle steder
i verden undtaget grønland.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-01-04 07:57

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Men Da det er en
> satellitforbindelse der er det eneste kommunikationsvej fra grønland.
> Så skal internettraffikken 36.000 KM op og ned igen..

Ja, og? Hvorfor er det at den etablerede satellitforbindelse er "åndsvag"?

Fra : SoS

Dato : 10-01-04 14:37

> [...]
| internettraffik.. Prøv selv at se hvor langsom fx. www.tele.gl sådan
| virker alle sider jo så, for dem der bor på grønland, til alle steder

Efter min hurtige hovedregning kan det ikke være meget de 72000km giver ekstra.
Noget i retning af 70 mikrosekunder oveni?

SoS

Fra : Thomas Corell

Dato : 10-01-04 14:45

SoS wrote:

> Efter min hurtige hovedregning kan det ikke være meget de 72000km giver ekstra.
> Noget i retning af 70 mikrosekunder oveni?

Lysets hastighed er ~300.000 km/s. Så 72.000 km tager ~250 ms.

Men du skal også have en kvittering for din tcp-pakke. Så du skal
"tilbagelægge" 4*36.000 km, for at være sikker på den er nået frem,
altså ~500 ms. Men ved store overførelser vil du ikke mærke dette,
udover at det måske tager lidt tid at "komme igang".

--
Don't waste space

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 15:50

Thomas Corell skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> altså ~500 ms. Men ved store overførelser vil du ikke mærke dette,
> udover at det måske tager lidt tid at "komme igang".

Jeg vil så bare tilføje at store WEBsider som f.eks. eb.dk , består af mange
små filer, og vil være lang tid om at hentes.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-01-04 16:54

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men du skal også have en kvittering for din tcp-pakke. Så du skal
> "tilbagelægge" 4*36.000 km, for at være sikker på den er nået frem,

Ja det passer meget god:

Pinging 194.177.224.18 with 32 bytes of data:

Reply from 194.177.224.18: bytes=32 time=544ms TTL=246
Reply from 194.177.224.18: bytes=32 time=544ms TTL=246
Reply from 194.177.224.18: bytes=32 time=544ms TTL=246
Reply from 194.177.224.18: bytes=32 time=546ms TTL=246

Ping statistics for 194.177.224.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 544ms, Maximum = 546ms, Average = 544ms

> Men ved store overførelser vil du ikke mærke dette,
> udover at det måske tager lidt tid at "komme igang".

Det er jo det... da jeg havde Internet via satellit var det godtnok noget
langsomt at surfe.. mens man godt kunne komme op på ca. 6Mbit hvis ellers
jeg bare havde lidt mere upload end de 64Kbit på ISDN som der blev brugt til
returvej. Mens tele.gl´s forbindelse selvfølgelig er 2vejs satsystem

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-01-04 07:49

Martin Højriis Kristensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Og hvordan er det så lige en åndsvag satellitforbindelse er i forhold til
> en ikke-åndsvag?

Et bud på hvad han mener:
: En satalit forbindelse har lange transporttider, specielt iforhold til
: hvad vi andre er forvent med,,,

Jeg siger så, man kunne måske nok træke kabler til alle Grønlands bygder,
men hvem har penge til at betale?
Man kunne måske også lave et radiolink, men hvor mange mellemstationer skal
der bruges til det? og hvor mange bjergtoppe skal de nå opover?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-01-04 07:58

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg siger så, man kunne måske nok træke kabler til alle Grønlands bygder,
> men hvem har penge til at betale?

Der er nok flere der har råd til at betale for det, end der er folk der har
råd til at forbinde Grønland kablet med kontinentet

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-01-04 11:49

On Fri, 9 Jan 2004 07:57:52 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok flere der har råd til at betale for det, end der er folk
> der har råd til at forbinde Grønland kablet med kontinentet

Det trivler jeg nu paa, godt nok er soekabeler dyre, men en afstikker
til Groenland paa et eksisterende kabel er naeppe lige saa dyr, som at
foere fiber kabeler til alle bygder paa Groenland ...

F.eks. har cantat3 en afstikker til Faeroerene, og jeg mener at et af de
nyere kabel systemer ogsaa har.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 09-01-04 12:39

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> On Fri, 9 Jan 2004 07:57:52 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
>
> F.eks. har cantat3 en afstikker til Faeroerene, og jeg mener at et af de
> nyere kabel systemer ogsaa har.

Ja, faktisk er Cantat3 også repræsenteret på Island. Det vil derfor ikke
være ureglistisk at forstille sig at der kunne trækkes et søkabel til en
Grønlandsk bugt, derfra *kunne* andre bugter så forbindes. Om det så kan
betale sig ønkonomisk er en anden sag da man nok alligevel vil ønske
satelitlink til meget fjerntliggende såbyer.

--
Steffan Fallesen
Servage ApS

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-01-04 15:06

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Det trivler jeg nu paa, godt nok er soekabeler dyre, men en afstikker
> til Groenland paa et eksisterende kabel er naeppe lige saa dyr, som at
> foere fiber kabeler til alle bygder paa Groenland ...

OK, det var en uigennemtænkt sammenligning. Nogen der er geografisk vidende
nok til at komme med afstanden til nærmeste kabelpunkt?

Fra : Frans Meyer

Dato : 09-01-04 17:10

> [...]

> Man kunne måske også lave et radiolink, men hvor mange mellemstationer skal
> der bruges til det? og hvor mange bjergtoppe skal de nå opover?

Jamen hov - det er faktisk således at der er radiokæder rundt i Grønland - langs kysterne.

Så de fleste er faktisk connectet lokalt med rimelige gode svartider - problemet er ud af landet.

Og så rulles der ADSL ud i det meste af grønland
<http://www.tele.gl/index.jsp?id=5e99c743ddd87fceb0162bc594968f3e&l=da>

Men det undre det mig at man ikke trækker et søkabel til Island.

Der er jo søkabel til Island - er det fra Norge eller England?

Og så burde Grønland måske have meldt sig ind i EU og fået glæde af fx http://www.dante.net/ - men det er en anden snak...
EU er jo andet end mælke og fiske kvoter.

vh
Frans

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-01-04 17:59

On Fri, 9 Jan 2004 17:10:16 +0100, Frans Meyer wrote:

> [...]
><http://www.tele.gl/index.jsp?id=5e99c743ddd87fceb0162bc594968f3e&l=da>
>
> Men det undre det mig at man ikke trækker et søkabel til Island.

Det koster penge, og forbindelser fra Island er relativt dyre, da
forbindelserne derfra ogsaa er begraensede, det vil sandsynligvis vaere
mere attraktivt hvis man kan finde overbevise ejeren af et nyt kabel til
at traekke en sidegren til Groenland.

Dog er der nok ikke mange nye kabler i stoebe skeen, men dem som har
delvise projekter maa vaere desperate efter business, saa maaske er de
til at handle med.

> Der er jo søkabel til Island - er det fra Norge eller England?

Cantat3:
Canada, Faeroerene, Danmark, Tyskland og England
http://www.alcatel.com/submarine/refs/cibles/atln/cantat3.htm
http://www.siminn.is/control/index?pid=6573

FARICE:
Faeroerene, Skotland
http://www.farice.is/flash/docs/plots/Farice.bmp

> Og så burde Grønland måske have meldt sig ind i EU og fået glæde af fx
> http://www.dante.net/ - men det er en anden snak...

Det havde kun hjulpet uddannelses institutioner etc. ikke private folk

> EU er jo andet end mælke og fiske kvoter.

Ja, tilskud fra en kant af ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Frans Meyer

Dato : 10-01-04 00:58

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse news:slrnbvtndv.24h9.harvest@freesbee.wheel.dk...

> [...]
> forbindelserne derfra ogsaa er begraensede, det vil sandsynligvis vaere
> mere attraktivt hvis man kan finde overbevise ejeren af et nyt kabel til

Måske er problemet at TeleGL er ene om køre slæden deroppe...... Og de har lagt mange penge i sat forbindelsen og jord station i DK - så hvis nu der viser sig andre veje... som de ikke havde taget med i planen, så skrider økonomien....

Og man er stadig imponeret over at internet blot overhovedet virker.... deroppe.... - så der er endnu ikke fokus på svartider i nettet.

Og der undre mig også - for med de svartider en satlink giver, er der ting som aldrig vil kunne lade sig gøre - fx fjern operationer af kirurger udefra....

Og rejse omkostningerne taler jo for at gøre så meget remote som muligt.......

> Cantat3:
> Canada, Faeroerene, Danmark, Tyskland og England
> http://www.alcatel.com/submarine/refs/cibles/atln/cantat3.htm
> http://www.siminn.is/control/index?pid=6573

Aha... Interessant!

> Det havde kun hjulpet uddannelses institutioner etc. ikke private folk

Korrekt - men det er jo også vigtigt.... især dér!

vh

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-01-04 01:55

"Frans Meyer" <frans@_pc.dk> skrev :

>Korrekt - men det er jo ogs=E5 vigtigt.... is=E6r d=E9r!

Du har sat din OE til at sende med Quoted Printable, hvilket
desværre ikke er så smart, da en del newsreadere ikke forstår det
og ser dine indlæg som ovenstående.

Endvidere kan OE-brugere ikke citerere dine indlæg korrekt med >
når de svarer på dem.

De bedste indstillinger kan du se på
<http://kommunalbastards.org/oe/tegnsaet.html>.

Tak.
--
Knud

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-01-04 13:50

On Sat, 10 Jan 2004 00:58:25 +0100, Frans Meyer wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er problemet at TeleGL er ene om køre slæden deroppe...... Og
> de har lagt mange penge i sat forbindelsen og jord station i DK

Har TeleGL egen jordstation i Danmark, jeg troede de brugte TDC's i
Herstedvester og/eller Blaavand ?

> [...]
>
> Og der undre mig også - for med de svartider en satlink giver, er der
> ting som aldrig vil kunne lade sig gøre - fx fjern operationer af

Hvis du gaar 10 aar tilbage i Danmark, saa var vi ogsaa imponeret af en
64 kbps forbindelse - alt er relativt.

> Korrekt - men det er jo også vigtigt.... især dér!

Ja, men selv EU financerede projekter som Geant, kan ikke fremtrylle
infrastruktur som ikke findes.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 15:48

Jesper Skriver skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvis du gaar 10 aar tilbage i Danmark, saa var vi ogsaa imponeret af en
> 64 kbps forbindelse - alt er relativt.

Ja det var skam tider, bare den biller opkaldsafgift (5 mod 12.5 øre) og den
sparede connecttid betalte konventeringen fra PSTN til ISDN + den dobbelte
abonnementsafgift på kun et halvt år, hvis jeg ikke husker forkert.
Skiftede få uger før det blev muligt at beholde sit telefonnummer pga. TDC
fejlinformerte mig om at det var udskudt på ubestemt tid,,,

Fra : Frans Meyer

Dato : 11-01-04 15:58

> On Sat, 10 Jan 2004 00:58:25 +0100, Frans Meyer wrote:
>
> Har TeleGL egen jordstation i Danmark, jeg troede de brugte TDC's i
> Herstedvester og/eller Blaavand ?

Det mener jeg at huske, et eller andet sted læste jeg, at UNI2 har leveret
deres internet adgang her i DK, til jordstationen i Avedøre (?) - på
daværende tidspunkt, ca 2 år siden, var den på samlet 6Mbps (!), det syntes
jeg jo lød noget svagt.
Måske det var en trykfejl - jeg spurgte også TeleGL om det var korrekt, det
ville de ikke afvise at det var...
Men sagde også de købte mere når der var behov....
Jeg ved kender ikke forholdet mellem en given kapacitet og mængden af
brugere, jeg formoder de findes en formel, eller en håndregl ...?

Det er ikke fordi jeg tror, at TeleGL med vilje lægger hindringer i vejen
eller lign. - der jo mange elementer indblandet, strategi, politik, økonomi,
kompetence, mål og midler... osv...

Grønlands Statistik udgav i 2002 en undersøgelse "Udbredelse og anvendelse
af informationsteknologi blandt borgerne i Grønland" data indsamlet ultimo
2001 primo 2002. http://www.statgreen.gl/dk/rekv/02-IT1.pdf

Af den kan man læse, 91% har har alm. telefon og/eller mobil.
11% har ISDN, 21% Dial-up (intenet) , 30% har GPS (!) - 23% har internet
adgang, 37% har computer.

Man kan også læse at udbreddelse af PC'er i Island er 73%, 37% i Grønland og
fx 35% i Frankrig.

Jeg ser nu, at de også har lavet en - med kig på virksomheder:
http://www.statgreen.gl/dk/rekv/03-IT1.pdf
- Deri kan man læse at den største barrierer, for anvendelse af internet er
"Langsom og ustabil datakommunikation" 43% - det samme tal i Danmark er
11%.
68% bruger stadig modem som opkoblings form. 34% ISDN.

Men noget er sket i tidens løb, de er igang med at rulle ADLS ud (til
private), og en fast opkobling på 2Mbps koster nu kun 3.200,-/mdr (!), de
første 4GB, pr. 1MB mellem Grønland og udlandet: 1,- / Internt i Grønland:
50 øre.

<http://www.tele.gl/index.jsp?id=db7203cea9f22ff7029d3adca4b66dcf&l=da>

ADSL priser:
<http://www.tele.gl/index.jsp?id=dbb50e9ace0622f04d4d1343bb87b0bb&l=da>

> Hvis du gaar 10 aar tilbage i Danmark, saa var vi ogsaa imponeret af en
> 64 kbps forbindelse - alt er relativt.

Nemlig - men det er vi ikke mere, og det er man heller ikke mere i
Grønland - problemet er blot, at deroppe er der kun en flaskehals: satlinket
(enkelt sagt) - hvilket vel så også gør det nemmere at "løse" ?
Enkelt sagt....

> Ja, men selv EU financerede projekter som Geant, kan ikke fremtrylle
> infrastruktur som ikke findes.

Enig, det er jo lidt hønen og ægget, - men dette er nemmere for hønen er der
allerede....
Eller er det ægget...?

vh
Frans

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-01-04 07:19

Jesper Skriver wrote:

> [...]
> forbindelserne derfra ogsaa er begraensede, det vil sandsynligvis vaere
> mere attraktivt hvis man kan finde overbevise ejeren af et nyt kabel til

Jeg hørte engang fra en IT-chef i Grønlandsfly, at man faktisk blev tilbudt
et 'drop' på et kabel. (Passer meget godt med '93-'94)
Så vidt jeg husker, løb det forbi 'kun' hundrede kilometer fra sydkysten.
Men dengang var det altså for dyrt.

Stig Johansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-01-04 10:21

"Stig Johansen" <aaa@bbb.com> wrote in message

> [...]
> et 'drop' på et kabel. (Passer meget godt med '93-'94)
> Så vidt jeg husker, løb det forbi 'kun' hundrede kilometer fra sydkysten.

Men nu vil det jo sikkert bliver dyrere, fordi man skal have fisket kablet
op igen, og tilsluttet muffe på et aktivt kabel og sat et nyt kabel til.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-01-04 13:47

On Sat, 10 Jan 2004 10:21:11 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> "Stig Johansen" <aaa@bbb.com> wrote in message

Cantat3 gik i produktion i '94, saa det har nok vaeret et par aar foer
det.

> Men nu vil det jo sikkert bliver dyrere, fordi man skal have fisket
> kablet op igen, og tilsluttet muffe på et aktivt kabel og sat et nyt
> kabel til.

Det kan i praksis ikke lade sig goere, noget saadant skal goeres i
design fasen af et kabel system. Saa man skal finde et projekt som
stadigt er i planlaegnings fasen, eller i al fald ikke er kommet saa
langt endnu.

Herudover er det ikke voldsomt interessant at blive koblet paa Cantat3
i dag, det er et gammelt kabel system, men en kapacitet paa kun 5 Gbps,
hvoraf stoerste delen (alting?) er solgt paa Indefeasible Right of Use,
IRU, termer, dvs koeberen har koebt retten til at bruge den kapacitet
saa laenge kablet stadigt virker, dette til priser som ligger langt over
dagens markeds pris paa kapacitet mellem nord amerika og europa - saa
jeg er sikker paa at dem som koebte vil tage sig godt betalt for at leje
en straekning ud fra Groenland/Island til Canada eller europa, for at
faa lidt af deres penge igen, og der er ikke de store alternativer, saa
markedsoekonomien vil sikre hoeje priser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 19:14

og man faktisk flere gange prøvet at få lagt søkabel ind til land, men
grundet is forholdene er det indtil ikke lykkedes at få noget til at kunne
holde...

De (tele gl) ret utilfredese med satelit forbindelsen, som dels er ret
begrænset i kapacitet og dels er hundedyr.

/Steen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 19:21

"Steen Nielsen" <steni at tdcadsl.dk> skrev i
> [...]

> De (tele gl) ret utilfredese med satelit forbindelsen, som dels er ret
> begrænset i kapacitet og dels er hundedyr.

Så forstår jeg ikke helt, hvorfor de ikke laver en radiobøjle ude i isfrit
hav, og så konventere mellem kabel og radiokæde i bøjlen.

Og nej, jeg kender ikke så meget til de lokale forhold, ved ikke om det er
forsøgt, ved ikke om der er så langt fra land til isfrit hav, så den bøjle
skal være umulighøj for at kunne ses fra land. Det er flere forhold jeg
ikke gider nævne, og sikkert mange jeg ikke lige tænker på,,,

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-01-04 19:34

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Så forstår jeg ikke helt, hvorfor de ikke laver en radiobøjle ude i isfrit
> hav, og så konventere mellem kabel og radiokæde i bøjlen.

Haha, tænkte akurart på det samme Men så er det jo lige man skal tænkte
det igennem...... Hvad så med strøm til det transmisionsudstyret.... Jo
solceller..... men om vinteren er det vist rimeligt mørkt døgnet rundt? og
hvor dybt der er til bunden kunne måske også være et problem.....

Det burde da være muligt at fører noget op.. hvis kablet føres helt nede ved
bunden.. og så inde på land, skydes der hul med en trykluft halløjsa og så
ned igennem jorden og skråt ned på havbunden... rør på, og så burde det vel
holde... Men at gøre sådan noget i praksis kan jo være lidt anderledes end
hvad man lige sidder og tænker på, når man ikke kender lokalområdet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-04 17:59

I news:3ffed293$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev
Frans Meyer følgende:

[ ... ]
> EU er jo andet end mælke og fiske kvoter.

Ja, der er også noget med krumninger på agurker

http://sdanet.info/ - *Helt ny udgave*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

Fra : andy

Dato : 10-01-04 21:29

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Man kunne måske også lave et radiolink, men hvor mange mellemstationer skal
> der bruges til det? og hvor mange bjergtoppe skal de nå opover?

så vidt jeg ved er det over telefon nette som i dk og ikke over parebol.
og det udbydes også kun i nuuk til at starte med.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 21:45

andy skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> så vidt jeg ved er det over telefon nette som i dk og ikke over parebol.
> og det udbydes også kun i nuuk til at starte med.

Det er forbindelsen mellem bygderne jeg omtaler, ikke mellem central og
bruger.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-01-04 18:33

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev:

> Ja, der er også noget med krumninger på agurker

Der har aldrig været et forbud eller en harmonisering af krumme
agurker. Det er en avisand, der er blevet ophøjet til en form for
sandhed. Den eneste sandhed, der er i den historie er, at en agurks
krumhed er en af faktorerne i hvilken klasse agurken tildeles.

I øvrigt er ideen om krumme agurker formentligt dansk:
http://www.dk-plant.dk/krum-agurk/fyensstiftstidende.htm

(Kan man blive mere off-topic?)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-04 23:50

I news:Xns946BBCBFED6C5.miljokemi.dk@miljokemi.dk skrev
Morten Bjergstrøm følgende:

[ ... ]
> (Kan man blive mere off-topic?)

Ork ja, sagtens

FUT dk.snak.off-topic

Der nu HAR købt hus i Ravsted, Sønderjylland
Huset kan ses her: http://skrift.dk/hus_ravsted
ER det ikke bare et skønt hus? og så på 177 kvm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-01-04 23:10

On 2004-01-08, IceKiller <icekiller@e-boks.dk> wrote:

> Nu er adsl endelig kommet til Nuuk - Grønland, men der bliver leveret en
> Speedstream 5100 med.
> Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget hoved.

Speedstream 5100 er en bridge, der er ikke det store at konfigurere.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Make sure your code does nothing gracefully.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-01-04 23:12

IceKiller wrote:
> [...]
> en Speedstream 5100 med.
> Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget

Er det ikke bare ADSL-modemmet? Det kan da SVJV ikke konfigureres
anderledes.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 20:39

> Nu er adsl endelig kommet til Nuuk - Grønland, men der bliver leveret en
> Speedstream 5100 med.
> Er der nogle der har nogle links til at konfigere den efter mit eget
hoved.

svjv. vil speedstream 5100 ved Tele gl skulle konfigures som en pppoe
klient, men iøvrigt uden andre muligheder, dvs en ren bridge.

/Steen