typer af compilere
Fra : news.tele.dk

Dato : 08-01-04 18:16

hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til

jeg ved der findes borland, andre ?

Fra : Bertel Brander

Dato : 08-01-04 19:41

news.tele.dk wrote:
> hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til
>
> jeg ved der findes borland, andre ?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "typer af compilere",
men til windows er der f.ex:

http://www.digitalmars.com/

http://www.cygwin.com/

http://www.cs.virginia.edu/~lcc-win32/

http://www.mingw.org/

http://www.delorie.com/djgpp/

http://www.microsoft.com/

/b

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-01-04 19:42

"news.tele.dk" <bg@gusse.net> wrote:
> hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til

Jeg går ud fra at du mener compilere til C og/eller C++.
Der findes C og C++ til de fleste væsentlige operativsystemer og væsentlige
CPU typer.
Lige fra små embedde computere til de største mainframes.

> jeg ved der findes borland, andre ?

Mange, bl.a. (i tilfældig rækkefølge):
Microsoft, gcc, Intel, Metrowerks, IBM, SUN, Comeau, IAR, Green Hills,
WindRiver (DIAB), SGI, HP, Fujitsu Siemens

Søger du noget specielt ?
F.eks. til en særlig platform ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-01-04 22:19

On Thu, 8 Jan 2004 18:15:50 +0100, news.tele.dk wrote:

>hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til
>
>jeg ved der findes borland, andre ?

Et par stykker jeg har været i nærheden af :

GCC, hvis styrke er uafhængighed af sprog og platforme - Host = Target
OpenWatcom (Host til OS/2 og Win32, target : OS/2, Netware, DOS, Win16/32)
IBM VisualAge (AIX, Win32, OS/2, Host = Target (Kun AIX version opdateres
idag))

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"meooOOW!" SPLAT! "wooOOF!" SPLAT! (Raining Cats & Dogs)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-01-04 21:28

"news.tele.dk" <bg@gusse.net> wrote in message
> hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til
>
> jeg ved der findes borland, andre ?

Se også
http://www.research.att.com/~bs/compilers.html

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 08-01-04 21:49

On Thu, 8 Jan 2004 18:15:50 +0100, news.tele.dk <bg@gusse.net> wrote:
> hvilke typer af compilere findes der og hvilke os kan de compilere til

Dit spoergsmaal er lidt vagt. Man boer som udgangspunkt altid
differentiere mellem et givent sprog (C89, C99, C++, ...) og
forskellige programmer der arbejder med sproget (fortolkere, compilere,
etc). En compiler oversaetter fra et sprog til et andet sprog og er
skrevet i et tredje sprog. Typisk er target-sproget en assembler af
en eller anden art, men man ser ogsaa C->C oversaettere af og til.

Der findes saa forskellige implementationer af compilere fra C til
et-eller-andet skrevet i et-eller-andet. Borland har en saadan imple-
mentation. GCC er en anden implementation af det samme.

Der findes som saadan ikke ''forskellige'' typer af compilere set paa
den maade at de virker fundamentalt forskelligt.

Som udgangspunkt kan en compiler compilere til vilkaarlige operativ-
systemer. Dog skal der typisk vaere dele af compileren der er specifikt
for operativsystemet. Visse compilere soeger at holde denne del lille
for at kunne porteres nemt til andre systemer. Andre er mere ligeglade
med den pointe.

For C og C++'s vedkommende er listen af compilere meget lang. Listen af
compilere der foelger sprogene strikt er dog noget kortere.

--
Jesper

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-01-04 23:11

he ja. Et lidt dumt spørgsmål...

jeg tænkte på "implementationer"...

Men jeg tror jeg har fået lidt at tygge på . Tak til alle !