Kastration
Fra : Lene Hansen

Dato : 08-01-04 13:15

Jeg har lige fået mine to små gråmisser kastreret. De er kun omkring et halv
år. Er det ikke tidligt, de kastrere en hankat nu? Jeg mener at før skulle
kattene helst være op mod et år inden det blev gjort. Dyrlægerne vidste godt
hvor gamle kattene var, så det er ikke her der er et evt. problem.

Lene Hansen

Fra : Kate

Dato : 08-01-04 14:45

"Lene Hansen" <le_ne@paradis.dk> wrote in

> Jeg har lige fået mine to små gråmisser kastreret. De er kun
> omkring et halv år. Er det ikke tidligt, de kastrere en hankat nu?

Næ, det er det ikke. Min ældste på 13½ blev kastreret da han var 6 mdr.
Mowgli, på 1½, blev kastreret 5½ mdr. gammel fordi han blev lidt for
amorøs overfor min kanin

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : maz

Dato : 08-01-04 15:31

Lene Hansen wrote:
> [...]
> at før skulle kattene helst være op mod et år inden det blev gjort.
> Dyrlægerne vidste godt hvor gamle kattene var, så det er ikke her der
Nej det er ikke tidligt. I dag kastrerer man killinger (begge køn) fra de er
11-12 uger gamle og det er ganske normalt. Ingen videnskabelige
undersøgelser har kunnet påvise evt. "bivirkninger" i forb. med tidlig
kastration. Det har således ingen betydning for kattens eftervælgende vækst
og størrelse. Til gengæld slipper man for evt. problemer med løbetider,
strinteri osv...

Jeg har selv lige fået kastreret mine to små killinger, da de var hhv 4 mdr
og 5 mdr gamle - uden problemer overhovedet :)

Maria

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 08-01-04 16:21

"maz" <mackiavelli@allmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mdr
> og 5 mdr gamle - uden problemer overhovedet :)

Hej
Men de skal da veje 2 kilo af hensyn til bedøvelse. Det er da hvad min
dyrlæge sagde.

MVH Karin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-01-04 01:10

In article <3ffd7546$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Karin
Offenbach Rasmussen <kr@dtc-online.dk> wrote:

> Men de skal da veje 2 kilo af hensyn til bedøvelse. Det er da hvad min
> dyrlæge sagde.

Hej Karin

Jae, det er der stadig dyrlæger der holder fast i. Men det bliver vist
mere og mere almindeligt at gøre det endda meget tidligt (= før
kilingerne flytter hjemmefra). Det siges at de små myr kommer sig meget
hurtigere over indgrebet.
Og det med to kg. Hvad med mindre dyr, der skal bedøves og som vejer
væsentligt mindre? Ildere, f.eks? Så det kan jo lade sig gøre.