MS Windows
briani 27239
Ghost igen igen..
Fra : Sørensen

Dato : 08-01-04 12:47

Bare lige et spørgsmål til ang. Ghost:
Hvis man tager et Image som fylder f.eks. 12 GB, kan man så godt lægge den
på flere dvd skiver - således at den selv beder om den næste og den næste
osv. - og tilsvarende når man evt. skal geninstallere ud fra disse, at den
så automatisk beder om disk 2, 3 4 osv??
Eller skal det hele ligge sammen på f.eks. en alternativ harddisk el lign.?
P.sørensen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-01-04 15:30

On Thu, 8 Jan 2004 12:47:19 +0100, "Sørensen" <removepbs@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>osv. - og tilsvarende når man evt. skal geninstallere ud fra disse, at den
>så automatisk beder om disk 2, 3 4 osv??

Ja - sådan gør Ghost i hvert fald ved placering af imaget på CD-ROM
eller CD-RW, som jeg selv bruger til ekstra backup af min systemdisk
(normalt lægger jeg imaget på en anden maskine via netværket)

Eks.: 05-01-2004 foretog jeg backup af nævnte disk, som er opdelt i 4
drev med i alt 6,7 GB indhold.
C: = Win98/FAT32/2,2 GB
D: = Win2K/FAT32/3,9 GB
E: = data/FAT32/0,6 GB
L: = data/NTFS/pt. tomt (kan kun ses fra Win2K)

Imaget blev high-komprimeret, og Ghost gættede på, at det ville fylde
4597 MB. Imidlertid kunne det være på 6 stk. 700 MB CD-RW-skiver, som
Ghost selv bad om efter tur, så komprimeringen må jo have været mere
effektiv end Ghost selv troede
Jeg bruger Ghost 2003; men de tidligere Ghost-versioner gør også sådan
(i hvert fald fra og med ver. 6.5). Dog ved de lidt ældre versioner
ikke hvad en DVD er

>Eller skal det hele ligge sammen på f.eks. en alternativ harddisk el lign.?
>P.sørensen

Nej, ikke nødvendigvis, som det fremgår af ovenstående.
En anden ting er så, at backup/restore går langt hurtigere, hvis man
kan lægge imaget på en alternativ harddisk.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Fjollefrans

Dato : 08-01-04 18:46

> [...]
> En anden ting er så, at backup/restore går langt hurtigere, hvis man
> kan lægge imaget på en alternativ harddisk.

man kan selv bestemme størrelsen på image filerne, hemmeligheden er
switchene -span & -split=<filstørrelse i mb>

Fra : Sørensen

Dato : 08-01-04 19:31

Okay - tak for info. Jeg forsøger at lege lidt med det og ser, om jeg kan
hitte ud af det.
P.sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 09-01-04 12:00

> man kan selv bestemme størrelsen på image filerne, hemmeligheden er
> switchene -span & -split=<filstørrelse i mb>

okay, men den samlede størrelse på hele det færdige Image kan jeg ikke se,
man kan justere, vel? Altså, Ghost bestemmer selv hvor meget der skal
komprimeres?
Ps.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-01-04 15:53

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> okay, men den samlede størrelse på hele det færdige Image kan jeg ikke se,
> man kan justere, vel? Altså, Ghost bestemmer selv hvor meget der skal
> komprimeres?
> Ps.
+++++++
Hej.

Du kan både bestemme hvor meget det skal komprimeres og hvor store filerne
skal være. Prøv at se her(har ikke selv prøvet)
http://www.southcom.com.au/~lin/cd.htm

Fra : Sørensen

Dato : 12-01-04 13:39

Tak for info - Det virker tilsyneladende fint -jeg har lavet et upåklageligt
image af min C: harddisk, lagt på min 2. harddisk. Det hele fyldte
oprindelig ca. 20 gb, men Ghost har komprimeret til ca. 14 gb - delt op i
filer på 1,99 gg hver.
Bare et spørgsmål til: Disse filer, som nu ligger dèr, de kan vel uden
problemer flyttes, kopieres osv., hvis man inden de skal bruges, får en ny
harddisk, som man hellere vil have dem liggende på?
Det giver ikke problemer med en senere re-etablering af windows, hvis ghost
filerne ligger et andet sted end da de blev oprettet, mener jeg??
Preben

Fra : kms

Dato : 12-01-04 13:51

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
ghost
> filerne ligger et andet sted end da de blev oprettet, mener jeg??

Fuldstændigt korrekt.