Hvaffor en database?
Fra : Fætter

Dato : 08-01-04 12:21

Hejsa.

Jeg sidder og vil til at lege med databaser i Delphi. Det ser ud til at der
er en del database-typer man kan vælge imellem, men hvilken skal man ligesom
starte med? Hvis nu andre folk skal bruge ens program, ville det være rarest
hvis man bare kunne lægge en enkelt database-dll fil med eller lignende.
Bare folk ikke skal til at installere et eller andet stort på deres maskine
for at få det til at køre...

Jeg regner med at de database-type der er understøttede i Delphi allesammen
alle er rimeligt lige hurtige, så det må gerne være én der er rimelig 'pæn'.

Jens.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-01-04 12:53

"Fætter" <faetter_*s*p*a*m*s*u*c*k*s*jens@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> hvis man bare kunne lægge en enkelt database-dll fil med eller lignende.
> Bare folk ikke skal til at installere et eller andet stort på deres

Jeg bruger DBISAM fra www.elevatesoft.com med stor glæde...

MVH
Thomas

Fra : fdhgfghfg

Dato : 11-01-04 20:10

Hej Thomas

Jeg faldt over din DBISAM, en ting jeg har kigget efter længe.

Jeg bruger lidt mySQL, og syntes denne her er meget langsom... jeg afprøvede
i en eksisterende source for at kunne sammenligne. ( Først troede jeg ikke
den virkede, men efter 3-4 minutter kom den frem )

Der er en helt masse SQL sætninger efter hinanden Open, close..open,
close... ovs. ca. 200 stykker.

Gør jeg noget galt..... (det er Trial versionen) ?

// Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 13:32

Skal den være gratis?
Skal selve database filerne kunne læses direkte fra andre programmer,
f.eks. Excel eller må de godt være i eget proprietært format?
Skal du lave SQL forespørgsler (TQuery) eller er alm. TTable opslag nok?
Skal den være til flere samtidige brugere?
Skal installation af din færdige applikation være 100% ukompliceret?

Jo flere gange du svarer ja til ovenstående spørgsmål, jo sværere vil
det være at finde noget, der passer. Med 5 gange ja, tvivler jeg på, at
noget passer overhovedet

Hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 13:53

I øvrigt:
Thomas' foreslag falder på de 2 første kriterier, men ellers er DBISAM
en god database og jeg bruger den også selv. Punkt 2 kan man komme ud
over ved at anvende ODBC versionen, men så er installationen ikke helt
så simpel mere

Hvis du ikke har behov for flere samtidige brugere, så opfylder
Advantage Database (lokal udgaven) alle krav.

hilsen
Uffe

Fra : Fætter

Dato : 08-01-04 14:45

> Hvis du ikke har behov for flere samtidige brugere, så opfylder
> Advantage Database (lokal udgaven) alle krav.
Jeg prøver at se om jeg magter at hente den rigtige version ned. Jeg kan se
at der er flere ting man kan hente fra deres side, men hvad for en der lige
er lokal udgaven som du snakker om, kan jeg ikke lige se :o\

Fra : Fætter

Dato : 08-01-04 14:42

> Skal den være gratis?
Ja, så DBISAM som dig og Thomas nævner nok ikke noget for mig.

> Skal selve database filerne kunne læses direkte fra andre programmer,
> f.eks. Excel eller må de godt være i eget proprietært format?
Bare mit eget program kan læse fra den, så er jeg glad.

> Skal du lave SQL forespørgsler (TQuery) eller er alm. TTable opslag nok?
Tjaa, nu har jeg ikke prøvet at lege med databaser før i Delphi, men SQL ved
jeg lidt om. Er TTable ellers noget der går hurtigt?

> Skal den være til flere samtidige brugere?
Bare en enkelt er fin.

> Skal installation af din færdige applikation være 100% ukompliceret?
Ja helst.

Jens.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 14:57

Så prøv
1) http://sourceforge.net/projects/tdbf/ eller

2) http://www.advantagedatabase.com/ADS/Buy+Now/Download_Form.htm, vælg
"Advantage TDataSet Descendant for Delphi/C++Builder "

1) er open source, men ikke flerbruger og understøtter heller ikke SQL
(TQuery). Meget kompakt.

2) er en lokal-udgave af en professionel, kommerciel database. Det kan
ses som en ulempe, at der skal distribueres en ca. 600 Kb DLL'er, at
kildekoden ikke er tilgængelig og at den måske lige pludselig ikke er
gratis mere en dag. Men ellers et godt valg.

Jeg bruger selv 1) i et enkelt kommercielt produkt, da denne var
tilstrækkelig til formålet.

hilsen
Uffe

Fra : Fætter

Dato : 08-01-04 16:55

> [...]
> gratis mere en dag. Men ellers et godt valg.
>
> Jeg bruger selv 1) i et enkelt kommercielt produkt, da denne var
Jeg prøver at hente Advantage-tingen, så kan jeg få testet mine fantastiske
SQL-skills.

Tak for hjælpen!

Jens.

Fra : Thor

Dato : 08-01-04 22:29

Hej Fætter

Ja, du må endelig holde dig til SQL databaser, - jeg har selv haft et hyr
med at migrere
fra fladfilsdatabaser til SQL database.
Jeg er havnet med InterBase 6.02, som er frit tilgængelig flerbruger
database, som kan hentes på http://mers.com Den kører fint, - jeg bruger
BDE, og InnoSetup til at lave installationsfiler.

mvh Thomas Riedel

Fra : Jørgen Højrup Christ~

Dato : 10-01-04 12:09

Hej

Jeg ville nok også vælge Advantage fra Extendes systems - den fungere
faktisk rigtigt rigtigt godt. Har udviklet med advantage som backend i 3 år.
En anden mulighed er også mysql - men den simple installation ryger så. Men
sørg for i det hele taget at holde dig væk fra BDE samt ODBC.

jc