MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Format fra NFTS til FAT 32,og manglende ~
Fra : u3066

Dato : 08-01-04 11:12

Jeg har et lille kildent spørgsmål,hvordan for jeg et drev tilbage til fat32
efter det er formateret til nfts,jeg har en 120 gb harddisk der er delt op i
to drev, et C drev på 20gb og resten på D alså ca.100gb. PÅ C har jeg
win2000 pro.i fat 32 og som sagt et D drev på ca.100gb.der er formateret med
nfts,jeg er godt klarover det er bedre end fat 32,men da jeg vil have win 98
tilbage på C, er jeg jo nød til,at få det på fat 32 igen.Jeg har også et
andet problem , de 100gb på D er kun på 95gb ,hvor er resten blevet af ?Jeg
ved godt at 120 ikke er 120 men lidt under alt efter fat tabelen,men at der
skulle forsvinde ca.5gb er det ikke for meget.En ven fortalte mig ,at det er
mit win2000system, der ikke kan formatere det godt nok så derfor de
mangleneca 5 gb,men er det rigtigt!! I bios ståt disken til 120gb,men ikke i
win2000,hvorfor?

mvh u3066

Fra : Martin Møller

Dato : 08-01-04 12:44

"u3066" <3066@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit win2000system, der ikke kan formatere det godt nok så derfor de
> mangleneca 5 gb,men er det rigtigt!! I bios ståt disken til 120gb,men ikke

Jeg mener at du mister alle data hvis du konverterer fra NTFS --> FAT32
hvorimod at man godt kan konverterer fra FAT32 --> NTFS uden at miste data.

Martin

Fra : hcma

Dato : 08-01-04 14:31

> [...]
> mit win2000system, der ikke kan formatere det godt nok så derfor de
> mangleneca 5 gb,men er det rigtigt!! I bios ståt disken til 120gb,men ikke

Du skal have fat i Partition Magic for at kunne gøre det uden at miste alle
data.
m v h
HC

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 08-01-04 18:42

Når du har konverteret et drev eller en partition til NTFS, kan du ikke uden
videre konvertere det tilbage til FAT eller FAT32. Du skal omformatere
drevet eller partitionen, hvilket sletter alle data inklusive programmer og
personlige filer i partitionen

Denne lille korte oversigt kan måske besvare nogle af dine spørgsmål:

NTFS En computer, der kører Windows XP eller Windows 2000, har adgang til
filer i en NTFS-partition. En computer, der kører Windows NT 4.0 med Service
Pack 4 eller nyere kan have adgang til visse filer. Andre operativsystemer
har ingen adgang.

FAT Der er adgang fra MS-DOS, alle versioner af Windows, Windows NT, Windows
2000, Windows XP og OS/2.

FAT32 Der er adgang fra MS-DOS, alle versioner af Windows, Windows NT,
Windows 2000, Windows XP og OS/2.

I det følgendesammenlignes de mulige disk- og filstørrelser i hvert
filsystem.

NTFS.
Den mindste anbefalede størrelse diskenhed er ca. 10 megabyte (MB).
Diskenheder større end 2 terabyte (TB) er mulige.
Kan ikke bruges på disketter.
Filstørrelsen begrænses kun af størrelsen af diskenheden

FAT
Diskenheder fra diskettestørrelse op til 4 gigabyte (GB).
Understøtter ikke domæner.
Maksimumfilstørrelse på 2 GB.

FAT32
Diskenheder fra 512 MB til 2 TB.
I Windows XP kan du kun formatere en FAT32-diskenhed op til 32 GB.
Understøtter ikke domæner.

--
ahw

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-01-04 19:59

Hej Arne H.Wilstrup, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> FAT32 Der er adgang fra MS-DOS, alle versioner af Windows, Windows
> NT, Windows 2000, Windows XP og OS/2.

For lige at være præcis er der adgang fra og med Win95 OSR2. Til og med
den oprindelige Win95 kan de kun læse FAT/FAT16.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 08-01-04 21:01

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> For lige at være præcis er der adgang fra og med Win95 OSR2. Til og med
> den oprindelige Win95 kan de kun læse FAT/FAT16.

Ja, jeg fik vist ved en fejl gentaget "besværgelserne" om FAT /FAT16 til
også at omfatte FAT 32. Der skulle have stået:

FAT32 Der er kun adgang fra Windows 95 OSR2, Windows 98, Windows Me, Windows
2000 og Windows XP.'

Tak for præciseringen!
--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 21:52

In article <3ffd9475$0$95085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
karl@meget.dk says...

> FAT32 Der er adgang fra MS-DOS, alle versioner af Windows, Windows NT,
> Windows 2000, Windows XP og OS/2.

OS/2 læser ikke FAT32. Det gør Linux derimod.

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Anders pedersen

Dato : 08-01-04 19:18

On Thu, 8 Jan 2004 11:12:06 +0100, u3066 wrote:

> [...]
> mit win2000system, der ikke kan formatere det godt nok så derfor de
> mangleneca 5 gb,men er det rigtigt!! I bios ståt disken til 120gb,men ikke i

Prøv lige at regne det ud i bytte så ser det sådan ud.
100.000.000.000=93,13gb så windows 2000 formatere disken rigtig nok.
1gb=1024mb 1mb=1024kb 1kb=1024byte

--
Med venlig Hilsen
Anders B Pedersen