Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Gebyr for at modtage penge fra ikke-euro-l~
Fra : Britt Malka

Dato : 08-01-04 11:01

Goddag

For nogen tid siden var der en debat her, hvori det bl.a. blev sagt,
at banker i eurolande ikke længere måtte tage gebyr for at modtage
penge fra ikke-eurolande. Desværre har jeg ikke kunnet genfinde den.

Nu har vi lige modtaget en overførsel fra Danmark, og banken (i
Frankrig) har trukket 16 euro (lidt over 100 kr) i gebyr for at
modtage disse penge.

I dag har vi modtaget en overførsel fra Belgien (euroland), og banken
har ikke trukket noget gebyr.

Er der en, der har en henvisning til, hvor det skulle stå, at banken
ikke må tage gebyr for overførsler fra ikke-eurolande?

--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : anders majland

Dato : 08-01-04 12:14

> Nu har vi lige modtaget en overførsel fra Danmark, og banken (i
> Frankrig) har trukket 16 euro (lidt over 100 kr) i gebyr for at
> modtage disse penge.

Var overførslen fra danmark i euro og foretaget via SWIFT / BIC numre ?
(Det er også krav)

Nogle banker kalder det en STP - eller non-STP (STP: Straigt Trough
Processing)

Der kan laves en EU-betaling via STP, når følgende er overholdt:

a.. beløbsmodtagerens konto skal være hos et pengeinstitut i EU
b.. overførslen skal være i EUR
c.. overførslen må max. være 12.500,00 EUR
d.. IBAN-nummer (International Bank Account Number) skal være opgivet
e.. BIC-adresse (SWIFT) skal være opgivet
f.. Afsender og modtager betaler hver sin del af omkostningerne for
overførslen
Kontonummer i andet format end IBAN og navn eller bankkode på
beløbsmodtageres bank i stedet for SWIFT/BIC kan ikke accepteres.

-----

Lande omfattet af reglerne
EU-landene - og et par flere - er omfattet af reglerne om billige
overførsler af euro mellem landene. De omfattede lande er Østrig,
Belgien, Tyskland, Danmark, Spanien (inkl. De kanariske Øer), Finland,
Frankrig, Storbritannien, Nordirland, Fransk Guyana, Guadeloupe,
Grækenland, Irland, Italien, Luxembourg, Martinique, Holland, Portugal
(inkl. Azorerne og Madeira), Réunion og Sverige.

Norge, Liechtenstein og Island betragtes pt. som ikke omfattet af
forordningens regler.

---

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Britt Malka

Dato : 08-01-04 13:48

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev:

Tak for dit svar.

> f.. Afsender og modtager betaler hver sin del af omkostningerne for
>overførslen

Jamen, kan det så ikke være derfor, at vi har måttet betale gebyr?

Jeg undersøger lige, at afsenderen har brugt SWIFT/IBAN, men det var
de oplysninger, jeg gav ham, så det tror jeg, at han har.