Min cykel punktere hele tiden
Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-04 05:03

Der er åben bart ikke en cykel gruppe, så dette må være det bedste sted.

Jeg har det problem at min cykel punktere ca hver 14. dag. Det ser ud til at
være glasskår hver gang. Er der noget man kan gøre for at undgå dette?

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-01-04 06:44

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> wrote in message
> [...]
at
> være glasskår hver gang. Er der noget man kan gøre for at undgå dette?

Hej Anders.

Jamen det er der da, du kan købe cykeldæk med kevlar-indlæg, det skåner for
mange punkteringer.
Spørg hos din cykelhandler, der findes forskellige slags.
Jeg kan anbefale kevlardækkene med reflekser langs kanten - de koster det
mere, men man bliver set i trafikken, hvilket jo kun er en god ting i denne
mørke vintertid.

Når du så går i gang med at skifte dæk, så gør følgende:

1. Luk luften ud af slangerne og fjern de gamle slanger og dæk.
2. Kig nærmere på den gummistrimmel (fælgbånd), der sidder mellem slangen og
selve hjulet - er der huller i den, eller er den møgbeskidt? Skift det i så
fald.
3. Er der huller i fælgbåndet, så læg mærke til hvor, og løft forsigtigt
båndet og tjek om eger-spidser eventuelt stikker ud igennem gummiet.
4. Hvis ja, fjern fælgbåndet og fil den/de relevante eger-spidser ned, så
den/de ikke kan stikke, og i øvrigt er i plan med selve fælgen.
5. Hvis nej, så sæt evt. nyt fælgbånd på. Hvis det gamle fælgbånd er i
orden, sætter du selvfølgelig bare det på plads igen.
6. På med det nye dæk.
7. I med den nye slange.
8. Gør færdig og pump.
9. Forresten: Pas på med at bruge metalgenstande - skruetrækkere eller
metaldækjern - til at sætte dækket på plads igen. Jeg taler af egen
erfaring...
10. Når du så er ude at cykle og får øje på en knust flaske eller glasskår
på cykelstien, så peg ned på det når du kører forbi, hvis der er andre
cyklister bag dig, og kør uden om - der er jo ingen grund til at andre også
punkterer, og så ved de, hvorfor du slingrer!

God arbejdslyst!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : F. Hansen

Dato : 08-01-04 07:26

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> skrev i en meddelelse
> Der er åben bart ikke en cykel gruppe, så dette må være det bedste sted.

Jo men den gemmer sig her dk.sport.cykling

> Jeg har det problem at min cykel punktere ca hver 14. dag. Det ser ud til
at
> være glasskår hver gang. Er der noget man kan gøre for at undgå dette?

Man kan få nogle dækindlæg som sættes inden i dækket
som ekstra beskyttelse.

Finn

Fra : my

Dato : 08-01-04 18:15

> [...]
at
> være glasskår hver gang. Er der noget man kan gøre for at undgå dette?

Du kan tage dit gamle dæk og skære siderne af og lige skære lidt af så
diameteren bliver lidt mindre, det ligger du ind i dit nye dæk som ekstra
slidbane, og når dit dæk er slidt ned tager du bare indlægget og sætter over
i dit nye dæk, Det virker har brugt det selv og er billigt, kevlar dæk kan
også punktere, så det er ikke noget vidundermiddel.

Men til cykelrytter og andet godtfolk dur dette råd ikke. Men til os andre
dødelige kan det bruges.

Men husk uanset hvilket dæk du kører med, kig dækket efter for glas som du
er plaget af og andre ting, de arbejder sig ind i dækket så man skal lige
tjekke dækket og fjerne disse regelmæssigt

MY

Fra : Rundude

Dato : 08-01-04 18:50

dk.sport.cykling er glimragende til slige spørgsmål

mvh
Rundude aka Kenneth

Fra : Manse

Dato : 11-01-04 20:11