Neoprenwaders
Fra : Calle

Dato : 07-01-04 23:48

Hej gruppe.
De gamle (og billige) neoprenwaders er ved at stå af, så nu skal der
investeres i nogle nye KVALITETS neoprenwaders.
Har kig på følgende modeller (ved ikke om alle kan fåes i DK og evt hvor,
men hvis i ved det må i gerne hoste ud med det):

Snowbee - Prestige med (har kun set dem med filtsål på Snowbees
hjemmeside) - set på www.gbab.dk til 1.399,-

Bare Supra Foot - med thinsulate foer i støvlen og med stålsvang - set hos
salmom fly til kr. 2.399,-

Orvis Battenkill Guideweight - 5 mm - set på www.orvis.com - pris ukendt.

Scierra supretex Neoprene Waders - 5 mm i high-stretch (onde tunger vil
påstå at mit korpus KRÆVER high-stretch........) med filtsål og stålsvang og
aftageligt bælte (lyder som et par OK waders, men kender ikke kvaliteten) -
set på www.grejbiksen.dk til kr. 1.699.

Rapala Neopren Waders - 5 mm med støvler med thinsultefoer med stålsvang og
sål af både gummi og filt (har aldrig hørt om rapala-waders før)

Mit spørgsmål til gruppen er:
1. Har i nogle erfaringer med ovennævnte mærker/modeller? Især ift. at holde
sig tætte (jeg ved godt at det er en naturlov at neoprenwaders på et eller
andet tidspunkt må blive utætte.
2. Kender i eller har i erfaringer med andre mærker og modeller, der har en
høj kvalitet?
3. Kender i evt. forhandlere til nogle af ovennævnte eller andre
kvali-waders??

Jeg ser frem til en masse gode svar.

Mvh. Calle

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-01-04 08:49

"Calle" skrev
> [...]
> Har kig på følgende modeller (ved ikke om alle kan fåes i DK og evt hvor,
> men hvis i ved det må i gerne hoste ud med det):

Sku' jeg ha' nye waders i dag, ville jeg købe de billige.
Du får ikke 5x levetid ud af et par som er 5x dyrere.
Og i de fleste tilfælde betaler du dyrt for navnet og
ligegyldige gimmicks.
Hvad skulle fidusen med thinsulate i støvlen være?
Thinsulate bevarer sin isoleringsevne selvom det
er vådt, men det bliver vel ikke vådt i et par 2399,00 krs
waders?
Strømpewaders er fede at gå med. Desværre slides de
hurtigt i støvlekanten uanset grawelguard eller ej. Desuden
holder støvlerne ikke og koster det samme som 2 par billige
waders. Faste støvler, filtsål og evt. stålsvang er mine
kriterier. Med min figur (så'en lidt mumi-agtig) behøver jeg
ikke noget bælte for at holde dem stramt om maven, men jeg har
lavet et bredt gummibælte til at holde på net og lign.
Skulle dit korpus være årsag til at du får lidt folder
på låret, slides waders'ne ikke af dette. Det er vigtigere
at du kan trække dem ordentligt op i skridtet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Calle

Dato : 08-01-04 16:44

Jeg har selv overvejet at flere par af de lidt billigere, så din betragtning
om 5 gange levetid er jeg da ikke helt uening i

Mvh. Calle

Fra : Calle

Dato : 08-01-04 17:13

Jeg er for så vidt ikke uenig i den betragtning du har omkring billige
waders, men jeg har bestemt mig for at få nogle lidt bedre end de "Catch"
jeg har brugt de sidste 3-4 år. Dette hænger også sammen med at disse bare
ikke har været gode nok. Uden at have været brugt uhæmmet meget så har de
ikke holdt godt nok - det første par holdt ½ år - blev byttet men det næste
par blev også hurtigt utætte. Vi kan sagtens kan blive enige om at alle
waders kan blive utætte under uheldige omstændigheder. Det er der bare ikke
tale om ved dem jeg har haft hidtil - der er/har været mange huller - et
enkelt som følge af en rift på en sten er nemmere at lappe, men her har jeg
nærmest skulle lappe begge ben og skridtet/numsen (dyrt i Liquisole eller
hvad man nu bruger - kan i den forbindelse anbefale
www.salar.dk/tipsneoprenwader.html hvor der er gode tips til nemt at finde
hullerne i wadersne).
Nogle af mine venner har haft samme oplevelser, men har efterfølgende fundet
andre og mere holdbare waders (f.eks. Snowbee), så jeg vil påstå, at der er
nok alligevel lidt forskel på kvaliteten.

Så uden at lyde uhøflig vil jeg foretrække at høre om jeres erfaring med de
nævnte mærker eller andre kvali-waders frem for en diskussion om
pris-kvalitet forholdet mellem billige og dyre waders (nu er det jo ikke et
mål, at de skal være rasende dyre - hvis nogen kender et godt mærke, der er
billigt er det da helt fint)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-01-04 08:43

"Calle" >
> Så uden at lyde uhøflig vil jeg foretrække at høre om jeres erfaring med
de
> nævnte mærker eller andre kvali-waders.

Jeg kunne bare ikke lade være med at komme med et par
generelle betragtninger. He he.
Jeg har ingen erfaring med de mærker du nævner. En
af mine venner sværger til Simms, men de holder ikke
bedre end de billige Ron Thomson.
Mine egne Cyclone Waders er nu små 15 år gamle og
har, bortset fra et enkelt hul i låret (kikset speykast),
altid været tætte. Men selv om jeg kunne finde et
tilsvarende par i dag, ville jeg næppe have samme tiltro
til holdbarheden. Rygtet vil vide at man skiftede limtype
engang i 90'erne og at den nye lim ikke er så god som den
gamle. Til gengæld er den så knap så sundhedsskadelig
at arbejde med.
Pointen er, at selvom du hører om et par kvalitetswaders, der
har holdt i X antal år, kan du ikke være sikker på at et par
magen til holder lige så længe, hvis du købte dem i dag.

Fra : Lasse

Dato : 08-01-04 14:26

Jeg bruger også køb billigt -brug og smidvæk modellen. Selv de dyreste
waders bliver utætte på et eller andet tidspunkt. Det kan blot være at du
kommer til at rive Dig på en sten hvis Du sætter Dig og vil drikke en kop
kaffe eller fluekrogen eller blinket sætter sig i wadersene ved et fejlkast
eller lign.

Nej køb det billige og Du vil ikke ærgre Dig hvis der gå hul på skidtet

Lasse

Fra : ivan

Dato : 08-01-04 16:22

Jeg har selv haft et par Bare waders med fast støvle, og de var rigtigt
lækre. Det unikke ved disse waders er at de fåes i et utal af størrelser
(kan du ikke få en model der passer, så laver de dem da bare til dig for et
meget lille ekstrabeløb). Samtidigt er støvlen meget kraftig og stiv,
hvilket bevirker at du ALDRIG fryser fødderne. De kan virke lidt stive og
tunge, men det er en lille pris for varme fødder .

Holdbarheden er også et kapittel for sig, efter ca 6 år har jeg været nødt
til at kassere dem, da støvlerne er begyndt at mørne. Der har aldrig været
problemer med sømme eller andre utætheder.

Jeg har dog nu valgt at prøve et par strømpewaders, der er dejlige at gå
langt og stå i. Men jeg savner nu alligevel varmen og friheden i mine Bare.

mvh
ivan

Fra : dojsejler

Dato : 08-01-04 17:10

Hej Ivan.

Hvor kan man købe Bare waders henne ? Lyder som et fund.

Mvh

Allan

Fra : ivan

Dato : 08-01-04 17:50

"dojsejler" <dojsejler@hotmail.com> wrote in

> Hej Ivan.
>
> Hvor kan man købe Bare waders henne ? Lyder som et fund.

> [...]

Jeg købte dem i sin tid hos sport dres, men jeg ved dog ikke om de
stadigt fører dem.

Fra : dojsejler

Dato : 08-01-04 18:30

Tak for hjælpen.

Fra : Calle

Dato : 09-01-04 14:32

Hej Dojsejler.
Dem jeg skriver om har jeg set på www.salmonfly.dk - tjek deres katalog som
du også kan rekvirere pr. snail mail.
Mvh. Calle

Fra : dojsejler

Dato : 09-01-04 22:39

Hej Calle.

Tak for hjælpen.

Mvh

Dojsejler

Fra : Niels Skou Olsen

Dato : 08-01-04 17:25

ivan <ivan@aub.dk> writes:

[..Bare waders..]

> Holdbarheden er også et kapittel for sig, efter ca 6 år har jeg været nødt
> til at kassere dem, da støvlerne er begyndt at mørne. Der har aldrig været
> problemer med sømme eller andre utætheder.

Jeg har også haft et par Bare Bootfoot. De holdt også rigtig længe,
og det var også i mit tilfælde støvlen der måtte give op først. Måske kan
støvlens levetid forlænges ved at give den noget silikone spray en gang
imellem?

Det er dyrt, men det *er* også godt.

Mvh,

Niels

Fra : Carsten Sommer

Dato : 29-01-04 00:48

Jeg har købt 3 par billige waders og de er alle gået i stykker efter meget
kort tid, de kan simpelthen ikke holde i skridtet, nu har jeg investeret i
et par Scierre tundra og det er bare en fornøjelse må jeg sige.
det var mine ord..

Sommer