Klip til udskriftsholder
Fra : Lars Olesen

Dato : 07-01-04 19:08

onclick="javaScript:window.clipboardData.setData('Text','some text');
return true;"

Jeg har fundet ovenstående javascript fragment, som indsat i en <a
href=""></a> kopierer some text til udklipsholderen. Men det virker kun
i IE. Kan man lave en funktion, som virker i de nye DOM-browsere?

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-04 01:19

Det mener jeg ikke og du kan forvente at muligheden forsvinder med
næste opgradering af IE.

Fra : Rasmus Rummel

Dato : 08-01-04 05:32

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Det mener jeg ikke og du kan forvente at muligheden forsvinder med
> næste opgradering af IE.

Jeg er ked af at høre, den feature måske tages ud af næste IE opgradering.
Jeg er ved at lave et website der går ud på at vise kodeeksempler til en
Server Control, jeg har lavet. Jeg laver et visuelt eksempel, viser
væsentlige dele af koden og giver brugeren mulighed for at downloade al
koden til clipboard, så koden umiddelbart kan kopieres til brugerens
teksteditor. Det fungerer ret godt, jeg bruger det meget og også til andre
ting.

Ved du noget om, hvorfor Microsoft påtænker at fjerne den feature?

Med venlig hilsen
Rasmus.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-04 07:52

Rasmus Rummel wrote :

> [...]
> kan kopieres til brugerens teksteditor. Det fungerer ret godt, jeg
> bruger det meget og også til andre ting.

Hvad så med de brugere, der ikke anvender IE?

> Ved du noget om, hvorfor Microsoft påtænker at fjerne den feature?

Et gæt: Det virker som om, at Microsoft har indset, at det ikke nytter
noget at male sig op i et hjørne med egne standarder og udelukkende
konkurrere på, at man laver udvidelser til sine programmer, som andre
producenter ikke kan levere. I stedet forsøger de at overholde diverse
standarder og i stedet konkurrere på brugervenlighed og lignende. I den
henseende må man sige, at det er glædeligt, hvis Microsoft smider deres
IE-specifikke ting væk, så man som udvikler ikke skal lave al kode til
flere forskellige "platforme".

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-04 08:19

I news:Xns946A50280396Dstocholmdk@192.38.208.86 skrev
Jesper Stocholm følgende:

[ ... ]
> I den henseende må man sige, at det
> er glædeligt, hvis Microsoft smider deres IE-specifikke ting væk,
> så man som udvikler ikke skal lave al kode til flere forskellige
> "platforme".

Det må da anses som en dårlig spøg du der kom med, og som vil sætte
udviklingen i stå, eller i meget lav gear.

Naturligvis skal standarderne overholdes, også af IE, men ud over
standarderne er der da intet forkert i at der laves yderligere
funtioner ud over standarderne. Det sidste er da med til at holde
udviklingen i gang, og få de andre småproducenter til at oppe sig lidt
med at komme med forbedringer til deres små nicheprodukter også.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-04 09:41

Andreas Falck wrote :

> [...]
>
> Det må da anses som en dårlig spøg du der kom med, og som vil sætte
> udviklingen i stå, eller i meget lav gear.

Hvorfor?

> [...]
> udviklingen i gang, og få de andre småproducenter til at oppe sig lidt
> med at komme med forbedringer til deres små nicheprodukter også.

Problemet er jo, at det hæmmer konkurrencen. Ideélt set burde det være
sådan, at jeg havde frit valg på alle hylder til valg af program ved
tilgang til data. Sådan fungerer det bare ikke i virkeligheden. Et godt
eksempel er banksektoren, hvor flere banker baserer deres webbanker på
Microsofts "udvidede" javapakke. Dermed er det ikke muligt at bruge
webbank med andre browsere i IE - omend der vel ikke er noget
sikkerhedsmæssigt argument for ikke at bruge "ren" java - det var bare
nemmere at bruge den - på det tidspunkt - indbyggede javaversion i
Windows. Jeg kan ikke se, hvordan det skaber øget værdi for mig som
bruger. Hvis der derimod var et valg, så ville det skubbe udviklingen i
en positiv retning, da jeg kunne skifte browser, hvis jeg ikke syntes, at
IE var det bedste valg.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-04 12:36

I news:Xns946A62971D119stocholmdk@192.38.208.86 skrev
Jesper Stocholm følgende:

[ ... ]
> [...]
> så ville det skubbe udviklingen i en positiv retning, da jeg kunne
> skifte browser, hvis jeg ikke syntes, at IE var det bedste valg.

Se, det problem du der beskriver er jo ikke engang Microsofts skyld
sådan ideelt set. Men de folk der har udviklet netbanksystemerne.

Men vi er da naturligvis helt enige om at alle browsere naturligvis
ikke kun bør, men skal, overholde de gældende standarder.

Så kan en browser jo godt derudover tilføre yderligere
funtionaliteter. Udviklere af f.eks. netbanksystemer bør jo så
naturligvis lave deres systemer så de minimum kan køre på browsere der
overholder gældende standarder, og så kan de så derudover tilføje
yderligere funtionalitet som en bestemt browsertype så, ud over
bankens elementære standardprodukt. kan få glæde og gavn af.

Så i bund og grund er vi vel egentlig ikke som sådan uenig i vores
holdning, men nåske mest forskellig i formuleringen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-01-04 12:37

Det er et spørgsmål om sikkerhed.
Skønner man at det kan misbruges vil det blive fjernet.

Fra : Lars Olesen

Dato : 08-01-04 09:11

> Det mener jeg ikke og du kan forvente at muligheden forsvinder med
> næste opgradering af IE.

Det er da ærgerligt. Det er nu en smart funktion! Hm, så må jeg finde på
noget andet. Foretrækker, at min hjemmesider virker i alle browsere.
Måske kan man lave et tjek, så det kun vises i IE. Det bliver nok løsningen!

--
www.husklink.dk         www.vih.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-01-04 18:10

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> writes:

> Problemet er jo, at det hæmmer konkurrencen.

Det har jeg aldrig set Microsoft have et problem med :)
Jeg tror gerne på at de vil følge standarderne bedre med deres næste
browser, men jeg tror ikke på at de vil droppe bagudkompatabiliteten.
(Ud over Java, som de allerede har droppet, nok egentligt med glæde
fordi de hellere vil have at folk bruger .net).

> Dermed er det ikke muligt at bruge webbank med andre browsere i IE

.... og kun hvis du kan finde den Java-VM et sted, fordi Microsoft har
den ikke mere.

/L

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-01-04 10:16

Lars Olesen wrote:

> [...]
> href=""></a> kopierer some text til udklipsholderen. Men det virker kun
> i IE. Kan man lave en funktion, som virker i de nye DOM-browsere?

I Mozilla kan man bruge "@mozilla.org/widget/clipboardhelper"
http://www.xulplanet.com/tutorials/xultu/clipboard.html

Men der findes vist ingen måde at kopier i Opera.

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-04 13:20

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev

> [...]
> href=""></a> kopierer some text til udklipsholderen. Men det virker kun
> i IE. Kan man lave en funktion, som virker i de nye DOM-browsere?

Hvorfor gøre det på den mest besværlige måde - som så tilmed kun virker i én
browser?

Hvis du lægger koden i en plain-text fil og laver et almindeligt link til
tekstfilen, vil alle browsere kunne vise det.

Derefter er det bare

højreklik/marker alt
højreklik/kopier

.... så er koden i udklipsholderen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-01-04 13:27

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> Hvis du lægger koden i en plain-text fil og laver et almindeligt link til
> tekstfilen, vil alle browsere kunne vise det.

Man kan jo også vælge at kombinere de to metoder, hvor man laver en onclick handler i javascript
på linket, der tjecker på om brugerens browser kan kopier til udklipsholderen.
Hvis ja kopiers der og returneres false, så linket ikke følges.
Hvis nej så returneres der true, så linket følges.

Hintzsmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-04 13:37

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev

> [...]
> Hvis ja kopiers der og returneres false, så linket ikke følges.
> Hvis nej så returneres der true, så linket følges.

Se, det er en elegant løsning. Der er alle tilgodeset.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 08-01-04 13:58

> Hvorfor gøre det på den mest besværlige måde - som så tilmed kun virker i én
> browser?

Jeg vil netop ikke gøre det, hvis det ikke understøttes bredt :)

> Hvis du lægger koden i en plain-text fil og laver et almindeligt link til
> tekstfilen, vil alle browsere kunne vise det.

> [...]

Det kan man også, men det skulle bare bruges til at kopiere et link til
udklipsholderen, så det er lidt voldsomt at lave små tekstfiler til alle
de links det kan komme til at dreje sige om :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-04 16:19

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev

> men det skulle bare bruges til at kopiere et link til
> udklipsholderen,

Det gør da ikke den store forskel:

højreklik/Kopier link-adresse

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 08-01-04 16:29

> Det gør da ikke den store forskel:
>
> højreklik/Kopier link-adresse

Jeg er ret enig. Det var også bare en tanke for at hjælpe den uerfarne
bruger :)