Sortering bagfra..
Fra : Kim Søvø Pedersen

Dato : 20-04-01 14:34

Hej!

Kan jeg, i mit SQL-udtræk, sortere bagfra - altså ikke omvendt :p

Jeg har en række filnavne i den kolonne jeg vil sortere efter, og vil gerne
sortere efter filtypen, så f.eks. alle .doc-filer kommer før alle .xls...

Ka' det la' sig gi' sig?

Kim

Fra : René Jensen

Dato : 20-04-01 15:02

"Kim Søvø Pedersen" wrote:

> [...]
> sortere efter filtypen, så f.eks. alle .doc-filer kommer før alle .xls...

Jeg ved ikke lige om man gøre med ren SQL, men du kunne gøre det vha.
sortere for- og efternavn fra filnavnet i hver deres attributter,
således en tabel med filnavne kunne se sådan her ud:

FORNAVN, EFTERNAVN
BLAH, DOC
BLAH BLAH, DOC
JEPS, XLS
BUDGET, XLS

og så sortere efter EFTERNAVN før FORNAVN ...

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-04-01 15:09

"Kim Søvø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote in message
> [...]
gerne
> sortere efter filtypen, så f.eks. alle .doc-filer kommer før alle .xls...

Du har to muligheder
ORDER BY MyField DESC
DESCending - faldende orden
Eller
ORDER BY MyField ASC
ASCending - stigende orden

Ved
ORDER BY MyField
er DESC default

Såehhh

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : MacMac

Dato : 20-04-01 15:13

I brevet "2mXD6.268$6l4.9002@news.get2net.dk" skrev Peter Lykkegaard
(polonline@hot.mail.com) den 20/04/01 16:08:

> "Kim Søvø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote in message

> gerne

> Du har to muligheder
> ORDER BY MyField DESC
> DESCending - faldende orden
> Eller
> ORDER BY MyField ASC
> ASCending - stigende orden
>
> Ved
> ORDER BY MyField
> er DESC default

Det vil sortere efter hele filnavnet, ikke filtypen.
Jeg tror det smarteste er som René foreslår med et kolonne til filnavnet, og
så en ekstra kolonne til filtypen (fx. "doc"). Sorter så efter typen først
og dernæst filnavnet.

- Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-04-01 16:40

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in
<2mXD6.268$6l4.9002@news.get2net.dk>:

>"Kim Søvø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote in message

>Du har to muligheder
>ORDER BY MyField DESC
>DESCending - faldende orden
>Eller
>ORDER BY MyField ASC
>ASCending - stigende orden
>
>Ved
>ORDER BY MyField
>er DESC default

hmmm ... er det ikke omvendt ? DESC er jo faldende orden ... og som
udgangspunkt sorteres der fda omvendt, ikke ?

--
It is insufficient to protect ourselves with laws; we need to protect
ourselves with mathematics.

Fra : Mdj

Dato : 20-04-01 19:02

> hmmm ... er det ikke omvendt ? DESC er jo faldende orden ... og som
> udgangspunkt sorteres der fda omvendt, ikke ?

Yep, det mener jeg også det er! ellers har jeg brugt en fandens masse tegn
på noget meningsløst gennem tiden ;)

Mvh
Morten Jørgensen
www.mdj.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-04-01 10:48

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote in message

> hmmm ... er det ikke omvendt ? DESC er jo faldende orden ... og som
> udgangspunkt sorteres der fda omvendt, ikke ?

Det går altid galt når man skal forklare noget på en passende måde
Jow ASCending (stigende) er default (sæ'fø'li')

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Thygesen

Dato : 20-04-01 16:29

"Kim Søvø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en række filnavne i den kolonne jeg vil sortere efter, og vil
gerne
> sortere efter filtypen, så f.eks. alle .doc-filer kommer før alle .xls...

Så vil jeg tro at du er nødt til at lave en kolonne hvor du skriver filtypen
og en kolonne hvor du skriver resten af filnavnet og bruger følgende
sætning:

strQ = "Select * FROM din_tabel ORDER by filtype,filnavn"

Mvh. Christoffer Thygesen

homepage: http://cht.dk
e-mail: cht@cht.dk

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 25-04-01 11:29

> [...]
gerne
> sortere efter filtypen, så f.eks. alle .doc-filer kommer før alle .xls...

ORDER BY right(filnavn,3), filnavn;

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@c2i.net