?: Er det CPU eller bundkortet, som er "de~
Fra : KO

Dato : 20-04-01 14:26

Læs historien lidt længere nede (fra tidligere indlæg).

Har nu forsøgt med ny ram, nyt grafikkort, højere v-core og højere I/O. Intet hjælper!! Er det simpelthen CPU'en eller måske
bundkortet som er blevet defekt?

Hjælp, hjælp... det kan jo ikke passe, min stakkels PC skal kører 95 på FSB resten af tiden?

-----

Hvad gør jeg? Jeg installerede Windows forfra i lørdags, da den var blevet meget ustabil. Jeg fandt dog ud af, at hvis jeg satte FSB
til 90 Mhz og ligeledes rammen til 90 Mhz, så virkede alting fint. Jeg fik ud fra det var rammene, og købte nogle nye. Men de nye er
ingen mirakkelkur (læs = problemet er der stadig). Jeg kan sætte FSB til 95 Mhz og rammen til 126 Mhz (rammen følger bundkortets
hastighed plus 33 Mhz) og Windows starter fint op. Men sættes FSB til 100, så kan windows ikke startes, og kommer med en
fejlmeddelelse, og stopper!

Hvad kan være galt? Alt har virket stabilt i 7 måneder. FSB har kørt ved 102 Mhz de sidste 2 måneder.

FSB kan indstilles ved Mhz 90, 95, 100, 101, 102, 103 o.s.v.

Hardware:
Bundkort: Asus A7v KT133
CPU: Thunderbird 800 Mhz - ca. 40 grader.
Grafikkort: Asus GeForce 2MX 7100
Ram: 512 MB PC-133 fra Tech-Trade - står til cas3
Sound Blaster Live!
HD: IBM 30 GB 7200 rpm
+ diskdrev samt cd-drev.

Alt kører defalut på bundkortet = de "orig" indstilninger.

Maskinen kører Windows 98 SE

Fra : Årslev

Dato : 20-04-01 15:47

> Har nu forsøgt med ny ram, nyt grafikkort, højere v-core og højere I/O.
Intet hjælper!! Er det simpelthen CPU'en eller måske
> bundkortet som er blevet defekt?

I første omgang kunne du jo godt forsøge dig med en anden cpu, og hvis det
ikke virker, så er der jo kun bundkortet tilbage. Men det er bare underligt,
at det pludselig sker, men noget er måske gået i stykker.
Burde din Thunderbird ikke køre med en højere FSB? Jeg vil mene at en
800-900Mhz burde køre med omkring 200Mhz på FSB´en, men det kan måske være
forskelligt fra bundkort til bundkort....(?)

Håber det hjælper lidt.
Hilsen Rasmus

Fra : KO

Dato : 20-04-01 23:40

Tja, kan jeg låne din T-bird? Nej, kun for sjov, men kender ingen med T-bird Socket A, desværre.
Jo, egentlig så kører FSB med 2* f.eks. 95.
Fik lige en sort skærm, hvorefter PC'eren bootede op forfra, helt af sig selv. Var lige ved at skrive til denne nyhedsgruppe. Så nu
kører jeg kun 90 FSB, til jeg (måske) finder ud af, hvad der er galt.

/Kim

Årslev <cfs11587@vip.cybercity.dk> skrev i en news:9bpi6j$19i3$1@news.cybercity.dk...

Fra : Thomas Ortmann Peder~

Dato : 21-04-01 11:43

> [...]
nyhedsgruppe. Så nu
>kører jeg kun 90 FSB, til jeg (måske) finder ud af, hvad

Et pludseligt reboot kan betyde manglende strøm, prøv at
låne en anden strømforsyning.
Prøv med et gammelt pci-grafikkort der har et mindre
effektforbrug.
Det vigtigste: er strømforsyning støvet indvendig? prøv at
blæse det hele rent med trykluft.
Prøv at sætte vcore ned (mindre effektforbrug).

Måske kan det bruges mvh. Bille.

Fra : Peter Olsen

Dato : 02-05-01 08:40

Jeg har lige købt samme bundkort dog med en Duron på 750. Jeg havde samme
problem og efter jeg sendte det tilbage til forhandleren (problemet var der
med det samme jeg havde det i) konstaterede han fejl og jeg får et nyt her
en af dagene. Så umiddelbart vil jeg sige at en af komponenterne _er_
defekt. Jeg kan naturligvis bare ikke sige hvilken, men efter hvad jeg vil
gætte på er det boardet. Men hej, how should I know....

Peter Olsen
http://www.pcgame.dk/counter-strike