Tele2 låser mit netkort.
Fra : kms

Dato : 07-01-04 13:31

Hej !

Jeg har Tele2 opkobling 512/128 og alm. adsl modem fra dem af og bruger XP.
(og jeg er meget glad for at jeg netop har valgt dem, for det hele har bare
spillet fra starten af, BASTA !)

Nå men...
Jeg skulle lige sætte en anden pc op (familiens IT nørd , jubiii :-/) hvor
jeg lige ville bruge Win update
men den nye pc kunne ikke komme på nettet - hmm.. tænkte jeg og troede staks
det var forbindelsen.
I netværksindstillingerne havde jeg fået et andet IP nr. end min bestilte
fasteIP. hmm igen. Jeg ringede til
Tele2 kundeservice (og kom igennem med det samme, BATSA igen !) - der
fortalte de mig at min ADSL
forbindelse var låst til mit netkort, og når jeg satte netværksstikket i den
anden pc ville der gå op til 5 timer
før det vil virke, og det samme når jeg sattet det tilbage i min pc. Hvad er
det nu for noget, det kan jeg da ikke leve med.
Der gik lige en dag med det - øv !
Så er spørgsmålet så, kan det ikke laves smartere, evt. med en switch ...
vil det virke ?

På forhånd tak ...

Fortsat go'dag.

Fra : Mithril

Dato : 07-01-04 13:43

"kms" <ggg@werufs.virkerikke> wrote in message
> [...]
> Der gik lige en dag med det - øv !
> Så er spørgsmålet så, kan det ikke laves smartere, evt. med en switch ...

Problemet vil være løst hvis du sætter en router på i stedet for, så den får
din faste IP. Routeren vil så dele IP adresser ud på lokalnetværket.
En anden måde vil være at køre en "ipconfig /release" der er på nettet,
inden du sætter kablet over i den anden maskine.

/Mithril

Fra : kms

Dato : 07-01-04 13:53

?

> [...]
> En anden måde vil være at køre en "ipconfig /release" der er på nettet,
> inden du sætter kablet over i den anden maskine.

ipconfig /release lyder ikke så dyrt som en router ?
hvad er ipconfig /release og hvordan gør jeg det ?

Kan problemet ellers klares med en switch ?

Fra : Knud

Dato : 07-01-04 14:52

kms wrote:

> [...]
> hvad er ipconfig /release og hvordan gør jeg det ?
>
> Kan problemet ellers klares med en switch ?

Du kan også løse det ved at skrive din faste IP adresse i din XP og lade
være med at anvende DHCP.

Du skal blot en gang have registreret hvilken gateway/netmaske/DNS
adresse du bliver tildelt, kan ses med ipconfig /all

Her efter kan du skifte PC/netkort som du vil blot du anvender
ovennævnte info

Knud

Fra : kms

Dato : 07-01-04 15:09

"Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> wrote in message
> [...]
> adresse du bliver tildelt, kan ses med ipconfig /all
>
> Her efter kan du skifte PC/netkort som du vil blot du anvender

ok. Det lyder som en rigig god ide for mig og min pengepung.
Jeg retter det der, hvor jeg har sat den til automatisk at finde ip
adressen, ikk ?

Fra : Knud

Dato : 07-01-04 15:29

kms wrote:

> "Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> wrote in message

> ok. Det lyder som en rigig god ide for mig og min pengepung.
> Jeg retter det der, hvor jeg har sat den til automatisk at finde ip
> adressen, ikk ?

Jo !

Knud

Fra : Hans

Dato : 07-01-04 16:24

I news:3ffc0ee9$0$29323$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev Knud:

> [...]
> adresse du bliver tildelt, kan ses med ipconfig /all
>
> Her efter kan du skifte PC/netkort som du vil blot du anvender

Den går ikke. Første gang der sker en fornyelse af DHCP-leasen fra centralen
bliver han hægtet af. Det er helt bevidst gjort for at undgå at en anden har
mulighed for at "stjæle" hans ip.

/ Hans

Fra : Knud

Dato : 07-01-04 23:08

Hans wrote:

> [...]
> bliver han hægtet af. Det er helt bevidst gjort for at undgå at en anden har

Det går nu fint her !

Knud

Fra : Hans

Dato : 08-01-04 00:16

I news:Vq%Kb.1433$7D7.1379@news.get2net.dk skrev Knud:

> Det går nu fint her !

Den går ikke på vores central, så det er åbenbart ikke ens alle steder.

/ Hans

Fra : Knud

Dato : 08-01-04 12:58

Hans wrote:

> [...]
> bliver han hægtet af. Det er helt bevidst gjort for at undgå at en anden har

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre (stjæle)?

IP er jo knyttet til et telefon nr(linie).
(Fast IP)

Så ville man jo også kunne "stjæle" en IP hvis jeg eks. slukkede for mit
modem/router i et stykke tid.

Knud

Fra : Hans

Dato : 08-01-04 13:28

I news:3ffd45e1$0$29313$edfadb0f@dread15.news.tele.dk skrev Knud:

> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre (stjæle)?
>
> IP er jo knyttet til et telefon nr(linie).
> (Fast IP)

Ja, men jeg kan så sandelig blokere den.

> Så ville man jo også kunne "stjæle" en IP hvis jeg eks. slukkede for
> mit modem/router i et stykke tid.

Lige præcis. I teorien hvis jeg satte min maskine op til at bruge din ip og
gateway mens dit modem er slukket, så ville du ikke kunne komme på, hvilket
skal forhindres ved at jeg bliver smidt af ved næste DHCP lease.

Ovenstående kræver dog vi er på samme central.

/ Hans

Fra : Knud

Dato : 08-01-04 13:56

Hans wrote:

> Ja, men jeg kan så sandelig blokere den.

Det tror jeg ikke du kan
Hvis jeg forsøger at bruge en anden IP (nabo IP) end min egen som ikke
er i brug kommer jeg ingen vegne, den er totalt lukket jeg kan ikke ping
gateway'en som ligger i samme netmaske.

> [...]
> skal forhindres ved at jeg bliver smidt af ved næste DHCP lease.
>
> Ovenstående kræver dog vi er på samme central.

Se kommentar ovenfor

> / Hans

Har prøvet ovenstående med forsigtighed (mht. at forstyrre andre)

Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-01-04 18:56

"Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan også løse det ved at skrive din faste IP adresse i din XP og lade
> være med at anvende DHCP.

Der skal være en aktiv DHCP-lease på forbindelsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-01-04 19:29

On Wed, 7 Jan 2004 18:55:46 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der skal være en aktiv DHCP-lease på forbindelsen

Ved du at det gaelder for Tele2, som der er omtalt her ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-01-04 19:41

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du at det gaelder for Tele2, som der er omtalt her ?

Jeg ved godt at det er tele2 der omtales, men jeg har en ret stærk
formodning. Jeg kan se at "Hans" mener det samme.
Hvis jeg tager fejl er der forhåbentlig nogen der korrigerer mig

Fra : Knud

Dato : 07-01-04 23:10

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Det må være lidt anderledes hos Tele2

Jeg kan nemlig ikke release min IP i min router og har ved flere
lejligheder erstattet min router med en WIN2K pc med fast IP uden problemer

Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-01-04 06:22

> Jeg kan nemlig ikke release min IP i min router og har ved flere
> lejligheder erstattet min router med en WIN2K pc med fast IP uden
problemer

I hvor lang tid?
Hvor lang er DHCP leasen?

Fra : Knud

Dato : 08-01-04 07:39

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Knud" <knud-ch.skrald@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> problemer
>
> I hvor lang tid?
> Hvor lang er DHCP leasen?

Jeg har haft det kørende i flere dage.

Lige pt. kan jeg ikke checke lease time.

Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-04 14:02

"kms" <ggg@werufs.virkerikke> skrev:

> ipconfig /release lyder ikke så dyrt som en router ?
> hvad er ipconfig /release og hvordan gør jeg det ?

Du starter en kommandoprompt. Dvs. i start/kør skriver du cmd. I det
vindue, der åbner skriver du ipconfig /release

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders S...

Dato : 07-01-04 14:06

">
> ipconfig /release lyder ikke så dyrt som en router ?
> hvad er ipconfig /release og hvordan gør jeg det ?

Hvilken Windows bruger du?

> Kan problemet ellers klares med en switch ?

Nej
Switch koster ca 199 og opefter
Router koster fra 299 og opefter gå efter en router og du er også bedre
sikret.

MVH
Anders

Fra : kms

Dato : 07-01-04 14:17

"Anders S..." <Anderzzfjern_dette@fjern_dette_mail.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Nej
> Switch koster ca 199 og opefter
> Router koster fra 299 og opefter gå efter en router og du er også bedre

Jeg bruger XP. (som skrevet
Hvordan bedre sikret ?
Er der ikke noget med at en router ikke er så glad for mit Emule prg. ?

Fra : Anders S...

Dato : 07-01-04 18:30

"> Jeg bruger XP. (som skrevet
> Hvordan bedre sikret ?
> Er der ikke noget med at en router ikke er så glad for mit Emule prg. ?
Med ruter er du bedre sikret mod nætværksorme da de ikke får lov at komme
ind.

Åben for de porte i routeren som emule bruger.
( Ps. Hvis man bruger fildelingsprogrammer som for eksempel KaZaA, Gnutella,
eMule, edonkey etc. udsætter man sig selv yderligere for risiko, men det er
jo en personlig vurdering, som man selv er herre over )

MVH
Anders