Undslupne Regnbuer
Fra : jensen

Dato : 07-01-04 12:03

Er jeg den eneste , hvis liv ikke er blevet ødelagt pga udslip af Regnbuer,
fra Musholm...?

Sikken et hyleri pga af det..
Hvad med udsætninger af havørreder? Det har stået på længe..
Tvivler på de ton regnbuer der slipper ud vil ødelægge det projekt.. Og så
ved Reersø, mullerup mv som i forvejen ikke rummer den store bestand af
torsk så mon ikke der er plads til dem også.
Åstrækninger er der masser af, så der har jeg svært ved at se hvorfor de
skulle være nogen gene for gydende havørrder..
"Sæt" gerne flere regnbuer ud for min skyld, det er gratis p&t i havet. De
kan være lige så drilske at fange som havørrderne.
Så hvorfor hyle sådan op over det? Burde man istedet , som lystfisker, ikke
bruge lidt mere energi på at komme ulovligt garnfiskeri til livs? End
undslupne Regnbuer...

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-01-04 13:52

> [...]
ikke
> bruge lidt mere energi på at komme ulovligt garnfiskeri til livs? End

Enig, men jeg tror at hyleriet bunder i angst, for at der bliver "indført"
en ny art fisk i danske farvande. Måske frygtes det at regnbuerne vil æde
salmo trutta æg, og dermed ødelægge de nuværende bestande? Hvis det er
tilfældet, er det vel bare om at komme ud med snøren, og fange dem asap

mvh
Thomas

Fra : jensen

Dato : 07-01-04 21:10

ja ingen tvivl om det er en del affrygten .. Men den smule regnbuer kan da
ik true den efterhånden enorme bestand af havørrder.. Hernede på vestsj
synes jeg da at det vrimler med havørrder .. At de så ikke altid er lige
bidevillige er jo så en anden sag.. Men de er der og man ser dem til tider i
store flokke.. Store som små.. Hvor mange flere vil de sætte ud? så man kan
få en fangstgaranti når man tar afsted? Så tror faktisk ik det vil gøre den
store forskel med de regnbuer.. Desuden tror jeg os de for det meste holder
sig i de få områder hvor de er undsluppet.. Og der blir også fanget tonsvis
i garn og lystfiskere valfarter til og fanger også en del..

Fra : Hobi

Dato : 08-01-04 18:21

"jensen" <maestro@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tonsvis
> i garn og lystfiskere valfarter til og fanger også en del..
Hej Jensen,

Den "smule" regnbuer er efterhånden mange tons hvert eneste år, og de kan
faktisk gøre meget skade.
Det er ikke så længe de er i havet, at der sker det store, men når de kommer
op i åerne, kan de godt gøre en forskel.

I Norge er det allerede blevet et meget stort problem med undslupne burlaks,
da de er ved at være de vilde fisk overlegne i antal. Det vil sige, at de
kan ødelægge den genetisk oprindelige stamme.

Jeg er godt klar over, at regnbuerne ikke udgør nogen fare rent genetisk, da
de - så vidt man ved - ikke kan formere sig i Danmark. Hvis de bliver for
mange, vil de dog kunne æde en meget stor del af de æg, yngel og små
ørreder, som skal sikre de næste generationer af havørreder. De fisk, som
bliver ædt som æg og yngel, vil være fra gydning i åen, og derved en del af
de fisk, som skal føre bestanden videre. De er genetisk meget bedre end de
fisk der sættes ud, da de bedre kan klare sig i åen og på vek ud i havet.
Jeg kan naturligvis ikke bevise sammenhængen, men for nogle år siden, var
der nogle meget store udslip af regnbueørreder fra dambrug i Skjern å
systemet og to år senere, hvor der, på grund af store udsætninger, skulle
komme rigtig mange Laks i åen, kom der ca. 50% af, hvad der er en normal
opgang.
Min teori er, at yngel og en stor del af de gydede æg er blevet ædt af de
mange regnbuer.

Regnbuerne er i hvert fald glubske rovfisk - lige som havørreden - men i
modsætning til den, æder havørreden jo som bekendt ikke når den trækker op i
åen for at gyde.

Det er altså ikke smuler, der slipper ud, hvilket du jo selv bekræfter med
udtalelsen: "Og der blir også fanget tonsvis
i garn og lystfiskere valfarter til og fanger også en del"

MVH
Hobi
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Fra : jensen

Dato : 09-01-04 20:04

Jo, men burde man så også indfange alle andre rovfisk fra åerne såssom geder
, aborre mv som jo netop udelukkende er rovfisk der nyder godt af deres
yngel og æg? På lige fod er skallen, der også lystigt gnasker løs af
æggene... Begynder at minde lidt om fanatiske karpefiskere der for egen
vindings skyld opfisker gedder i deres små "smørhuller" fordi de spiser
deres udsatte guldklumpler. Synes det hele her lugter lidt af griskhed. Folk
har ondt i bagdelen over at de ikke får 100% renter tilbage af den mængde
udsatte små ørreder. Men skal det være andres hovedpine at nogle har
inddraget havet som deres havebassin? Alle har vel ret til havet og
regnbuerne ligeså. Det er sku minimalt hva der når til åerne forbi garn osv.
Typisk fare de rundt i det område de er undsluppet fra og der blir måske 90%
af dem fanget.. Tror istedet at man skulle gøre noget ved alle de garn der
efterhånden er rundt omkring, også i åerne. De bære unægteligt en endnu
større del af skylden for de manglende havbasser..

Fra : Hobi

Dato : 10-01-04 01:22

> [...]
> efterhånden er rundt omkring, også i åerne. De bære unægteligt en endnu
> større del af skylden for de manglende havbasser..
[CUT]
Det du skriver, kan tolkes som om, du ikke mener at det betyder noget, hvor
mange gedder eller andre rovfisk der er i et vandløb.
Det jeg mener er, at der er nok i forvejen, og at det ikke nødvendigvis er
en fordel, at sætte regnbueørreder ud for, at hjælpe dem.
Hvis det er griskhed, at ville forsøge, at få nogle forhold for havørreder,
som gør, at de kan reproducere sig selv, så er jeg vist imellem dem, du
kalder grisk. Så er det også griskhed, når vi laver gydestryg til
havørrederne, fjerner spærringer og anmelder ulovlige garn ?
Hvad kan du have, som dokumenterer, at det er "minimalt, hvad der når til
åerne". De sidste mange år er der i hvert fald fanget flere steelheads i
Skjern å, end der er fanget havørreder. ( Steelheads er regnbueørreder, som
har været i havet.)

MVH
Hobi

Fra : N´far

Dato : 10-01-04 02:16

> De sidste mange år er der i hvert fald fanget flere steelheads i
> Skjern å, end der er fanget havørreder. ( Steelheads er regnbueørreder,
> [...]
Nå, det er så der, du får din visdom fra.....kom med tal så ( og du skal ik
påstå noget med 90%, tak ;-cD )
og du ved sikkert osse, at man godt "må" snakke om en steelhead, men bare
skal holde kæft om en laks el. osse en stor ørred nogle steder...tænkt over
det, min fiskekammerat?
Til sidst: Find de ægte fiske-problemer frem. D er sgu ik regnbueørred i det
Midtjyske el. et enkelt toggergarn i åen en sommeraften...
Ellers n´go´NG her.
Go weekend..

Fra : Hobi

Dato : 10-01-04 12:34

> Nå, det er så der, du får din visdom fra.....kom med tal så ( og du skal
ik
> påstå noget med 90%, tak ;-cD )
Der er ikke nogen tal, som dokumenterer dette.
> og du ved sikkert osse, at man godt "må" snakke om en steelhead, men bare
> skal holde kæft om en laks el. osse en stor ørred nogle steder...tænkt
over
> det, min fiskekammerat?

Det er faktisk lige omvendt. Laks og havørreder fanget i Skjern å SKAL
rapporteres og steelheads skal ikke.
Hvis man ikke registrerer Laks og havørreder, kan man blive smidt ud af
samtlige foreninger Skjern Å sammenslutningen.
Så er vi i øvrigt ikke hverken fiske-, eller kammerater.

> Til sidst: Find de ægte fiske-problemer frem. D er sgu ik regnbueørred i
det
> Midtjyske el. et enkelt toggergarn i åen en sommeraften...

Det er i hvert fald et ægte fiskeproblem, hvis folk ikke ved en skid om,
hvordan ting hænger sammen, før de udtaler sig.
Hvad er det for "ægte" problemer, du mener der er ?? Jeg kan finde mange,
men jeg er egentlig lidt nysgerrig efter at vide hvad du kan forestille dig
?

MVH
Hobi
--
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Fra : jensen

Dato : 10-01-04 11:58

Jammen hvad kan du dokumentere , om det har nogen negativ effekt med de
undslupne regnbuer? I øvrigt vrimler det med havørreder alle vegne og hvis
de skal reproducere sig selv hvorfor så blive ved med at sætte ud? Det har
jo stået på i masser af år nu.. Hvor ved du fra at der er fanget flere
regnbuer i skjern å? Noget der dokumentere det eller bare de almindelige
rapporter fra ligesindede som dig selv?
Tror slet ikke du/i er klar over hvor mange af de undslupne fisk der går i
fritidsfiskernes garn ved feks reersø og mullerup.. De tal de oplyser er
næppe de rigtige og ej heller det egentlige kvantum.. Det er med stor
sandsynlighed sikkert noget større end de tal de oplyser. Desuden kan
havørrderne vel lære at trives side om side med regnbuer.. Mener du så også
at alle folk med anden etnisk baggrund skal udvises fordi Danmark er
indrettet til danskerne? Nu til det faktum med at nogle karpefiskere mener
gedderne skal væk.. I lokalområdet her findes der adskillige eksempler på at
den slags foregår.. Jeg har personligt set det med mine egne øjne og mange
steder er gederne mærværdigvis forsvundet samtidig med der der begyndte at
komme karpefiskere.. Desuden vil udsætning af karper og den slags alligevel
langsom tage livet af rovfiskene i mindre vande da vandet plumre til og de
får svært ved at jage. Nu har der jo også nyligt været eksempler på at
inkarnerede karpefiskere ik altid er lige kloge.. Det primitive individ der
omtalte at han ingen skrubler havde ved at nakke en regnbue uanset str, vil
jeg hermed tage ved lære af.. Fra nu af vil jeg da så nakke alt hva der
hedder havørrder uanset str. Det vrimler med undermålere alle steder, så dem
vil jeg begive mig ud til idag. Fordi de er og blir en torn i øjet på mig da
der er så mange af dem i ministr at de næsten er en plage.. Vil næsten
vædde på en lille flue efter en vandfyldt bobbel vil ku lokke de undermålere
i dag.. Hvergang en kommer op vil jeg med stor fornøjelse jokke på den og
smile mens jeg skænker Jesper en tanke og sir til mig selv "nu er der plads
til en regnbue mere".. rapport følger senere idag..

Fra : Hobi

Dato : 10-01-04 13:18

> Jammen hvad kan du dokumentere , om det har nogen negativ effekt med de
> undslupne regnbuer?

Hvis du vil give mig ret i, at der på et eller andet tidspunkt er en
regnbueørred, som har spist et enkelt ørredæg eller en enkelt ørredyngel, så
er det ikke nødvendigt, at dokumentere det, så har du jo allerede accepteret
det som fakta.

> [...]
> jo stået på i masser af år nu. Hvor ved du fra at der er fanget flere
> regnbuer i skjern å? Noget der dokumentere det eller bare de almindelige

Som tidligere skrevet, kan jeg ikke dokumentere denne påstand, da der ikke
er lavet nogen registrering af dette.
Jeg baserer det på mine egne observationer, som ikke er ret
videnskabelige...

> [...]
> sandsynlighed sikkert noget større end de tal de oplyser. Desuden kan
> havørrderne vel lære at trives side om side med regnbuer..

Havørreder og regnbueørreder kan aldrig leve side om side. De vil altid
konkurrere i hvert fald i åen. Regnbueørrederne har - så vidt man ved - ikke
held med, at gyde i Danmark, men de går alligevel op i åen. Her æder de alt
hvad der rør sig, idet enhver ørred er en glubsk rovfisk. ( Dette er
videnskabeligt bevist flere gange ).

> Mener du så også
> at alle folk med anden etnisk baggrund skal udvises fordi Danmark er
> indrettet til danskerne?

Den tror jeg du skal over i dk.videnskab.religion med.

> [...]
vil
> jeg hermed tage ved lære af.. Fra nu af vil jeg da så nakke alt hva der

Nu er det sådan, at der faktisk er mindstemål på Havørreder, hvorimod der
ikke er på regnbueørreder. Med andre ord, bliver du lovovertræder for, at
provokere. Jeg gider ikke spilde tid på, at fortælle hvor smart jeg synes
det er.

> [...]
plads
> til en regnbue mere".. rapport følger senere idag..

Jeg vil gerne have din rapport.... Du skal dog vide, at det koster 200 kr
pr. undermåler du rapporterer.
I øvrigt synes jeg ikke du har bidraget med noget til denne tråd ud over at
starte den, andet end dum provokation.

EOD

MVH
Holger

Fra : jensen

Dato : 10-01-04 18:58

Naturlig dumhed kan simpelthen bare ikke holdes nede , hva?
Nu er det sådan at du kan rapportere fra nu af og til du blir dårlig.. For
hvem vil du rapportere til? Politiet? Det blir da årets aprilsnar.. Hvad vil
du sige? En mand over nettet fortalte mig han tog 3 små fisk med hjem og
slog ihjel selvom de var for små? For fiskerikontrollen ved du ligeså godt
som jeg at du intet for ud af at ringe til.. De har ikke tid til at bekymre
sig om hysteriske små fiskere som mener naturen er til for dem og ikke
omvendt... Folk som dig er simpelthen kun lystfiskere fordi det ikke er
muligt at fratage dig retten retten til at være det.. Det hele handler om
moral og ikke økonomi..Hvad får i ud af at blive ved med at sætte havørred
ud? Der er masser , måske endda for mange nogen steder... Hvad vil i opnå?
Et hav p&t med fangstgaranti..

Fra : Thomas

Dato : 10-01-04 09:38

Blot til orientering; karpefiskere fjerner ikke gedder. Dem der gør er
ørredfiskere. Karpefiskerne har brug for gedderne, og de ørredfiskere der
vil have gedderne væk fra deres vande, burde indse det samme.
Hilsen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-01-04 09:55

Hej Gruppe.
Lige for en ordens skyld: Det er ikke hverken ørred- eller karpefiskere, der
fjerner gedder: Det er folk, der tror at det nytter noget. Det er en
gameldags holdning til naturforvaltning. Jeg (ørredfisker) er af den
holdning, at der skal være nogle gedder til at holde ørrederne "oppe på
finnerne" og til at tage de syge og svage. Jeg er sikker på, at der findes
folk af begge holdninger blandt både ørred- og karpefiskere. Det skal så
lige nævnes, at ligesom jeg med glæde genudsætter en 45 cm gedde i mit
ørredvand, pander jeg enhver regnbueørred om den så kun er 10 cm. Regnbuerne
er et fremmedelement der er indført med ét for øje, nemlig at blive slået
for panden så det bliver de. Jeg er iøvrigt overbevist om at de gør ret stor
skade i åen.

Jesper Hansen

Fra : Hobi

Dato : 10-01-04 12:54

"Jesper Hansen" <bordum.hansenNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> fjerner gedder: Det er folk, der tror at det nytter noget. Det er en
> gameldags holdning til naturforvaltning.

Selvfølgeligt nytter det noget at regulere bestanden af rovfisk. At påstå
andet vil være noget sludder. Fjerne dem, kan man ikke.

> Jeg (ørredfisker) er af den
> holdning, at der skal være nogle gedder til at holde ørrederne "oppe på
> finnerne" og til at tage de syge og svage.

Helt enig, men det vil der også altid være, hvis der eller er gedder i
vandløbet.

> [...]
> er et fremmedelement der er indført med ét for øje, nemlig at blive slået
> for panden så det bliver de. Jeg er iøvrigt overbevist om at de gør ret

Jeg genudsætter ikke gedder i åen, da der er rigeligt mange i det område jeg
fisker i, men jeg genudsætter bestemt heller ikke regnbueørreder.
Jeg er nemlig også meget overbevist om, at de gør stor skade.

MVH
Hobi
--
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Fra : Hobi

Dato : 10-01-04 12:48

"Thomas" <Thomas@wonderfullspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ørredfiskere. Karpefiskerne har brug for gedderne, og de ørredfiskere der
> vil have gedderne væk fra deres vande, burde indse det samme.
Hvordan "fjerner" man gedder ???
Jeg fisker efter gedder, men når jeg gør det, er jeg geddefisker, og når jeg
fisker efter ørreder er jeg vel ørredfisker.....?
Jeg går ind for rimelighedsprincippet, hvilket vil sige, at der skal være en
rimelig bestand af de arter, som findes i naturen.
Jeg mener for eksempel også, at det er helt rigtigt, at man regulerer
bestanden af skarv. Der er desværre ikke en skid balance i de danske vandløb
( generelt set ), da ca 80% af de danske vandløb er reguleret hårdhændet.
Det som sker, når et vandløb reguleres er som regel, at det graves dybere og
bredere. Dette bevirker, at vandhastigheden nedsættes markant, hvilket igen
giver gedderne meget bedre vilkår end de havde naturligt. Samtidigt er grus
og sten i vandløbene fjernet, så iltningen er nedsat, og opvækstområderne
for insekter, som for en stor dels vedkommende lever i gruset, er også
fjernet. Gruset er også en betingelse for, at ørrederne kan formere sig. Alt
dette gør, at ørrederne forsvinder, og bestanden af skaller ( og hermed
gedder ) bliver for stor.

Jeg har aldrig "fjernet" gedder, men jeg har da været med til, at fiske dem
hårdt, hvis bestanden er blevet for stor på et område. Det kan jeg bestemt
ikke se noget forkert i, tvært imod vil jeg betegne det som en hjælp til
naturen på linie med regulering af skarven.

--

MVH
Hobi