Mozilla Firebird: Indstillinger af cookies
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 11:29

Jeg har siddet og kigget lidt på cookie-indstillingerne i Firebird, og jeg
er faldet over en formulering, som jeg ganske enkelt ikke forstår:

Hvis man vælger Tools/Options/Privacy/Stored cookies, så står der ved en
checkbox:

"Don't allow sites that set removed cookies to future cookies"

Hvad pokker betyder det? Nu har jeg været forbi denne tekst med et par
dages mellemrum, og jeg forstår stadig ikke, hvad det betyder.

Kan I hjælpe?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-04 13:32

On Wed, 7 Jan 2004 10:28:37 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

>"Don't allow sites that set removed cookies to future cookies"
>
>Hvad pokker betyder det? Nu har jeg været forbi denne tekst med et par
>dages mellemrum, og jeg forstår stadig ikke, hvad det betyder.

I Moz1.6b står der:
"Don't allow sites that set removed cookies to set future cookies"
Det ekstra "set" hjælper lidt på det :)

Mozilla-hjælpefilen siger:

===
Select this checkbox to prevent the cookies you remove from being
added back into the list later:

* Don't allow sites that set removed cookies to set future cookies

Even if you remove cookies now, you will reacquire those same cookies
the next time you return to the web site. To prevent that from
happening, select this checkbox. When this checkbox is selected, web
sites for the cookies that you are removing are added to the list of
sites whose cookies will automatically be rejected.
===

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: ikke (og ikke ik)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 13:56

Peter Brodersen wrote :

> I Moz1.6b står der:
> "Don't allow sites that set removed cookies to set future cookies"
> Det ekstra "set" hjælper lidt på det :)

Det var sgu da pudsigt - når jeg nu kigger på det igen, så står der
dæleme det ekstra "set". Det må være et af de eksempler på, at der er
nogle ord, som - i den rette kontekst - ikke kan ses [1].

> [...]
> sites for the cookies that you are removing are added to the list of
> sites whose cookies will automatically be rejected.

Jeps, nu giver det mere mening. Den har dog problemer med at huske det -
i hvert fald har den glemt det (i brugerfladen), når jeg genstarter
programmet. Jeg må se, om jeg ikke kan finde den config-fil, hvor det er
specificeret og manuelt indtaste det.

Tak til jer begge (Peter & Jacob)

[1] I hvert fald for mig :)

Fra : Jacob Riis

Dato : 07-01-04 14:40

[snip] om cookies i Mozilla Firebird

> --
> Jesper Stocholm

Jeg kommer lige i tanke om at der i Firebird 0.8 som er lige på trapperne er
hjælp med i programmet. Jeg bruger en test build hvor jeg allerede har
hjælp. Så jeg kiggede lige i help og fandt en forklaring om
cookiesmanageren. Jeg tror du har fået styr på det væsentlige men der er en
lige en enkelt ting som jeg synes du skal vide: Der står at du skal sætte
hak i "Don't allow sites that set removed cookies to set future cookies"
_før_ du starter med at fjerne cookies ellers vil mozilla ikke huske at
blokere for dem i fremtiden.

--
Jacob

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 15:41

Jacob Riis wrote :

> Jeg bruger en test build hvor jeg
> allerede har hjælp.
[snip]
> [...]
> future cookies" _før_ du starter med at fjerne cookies ellers vil
> mozilla ikke huske at blokere for dem i fremtiden.

Træls :(

Fra : Jacob Riis

Dato : 07-01-04 13:39

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad pokker betyder det? Nu har jeg været forbi denne tekst med et par
> dages mellemrum, og jeg forstår stadig ikke, hvad det betyder.

Jeg må tilstå at jeg heller ikke først forstod teksten. Så jeg kiggede lige
Mozillazine forummet som jo er en sand guldgrube af informationer og lavede
en søgning på ".Don't allow sites that set removed cookies to future
cookies" Jeg fandt de her to forklaringer.

---
Also, I regularly open up cookie manager, and purge unwanted cookies, with
the checkbox "do not allow removed cookies to be set in the future". That
leaves only desired cookies on my PC. After a couple of iterations every two
weeks, I rarely get unwanted cookies set...
----

---
In Mozilla, you can also have a look at the cookies list (Tool/cookie
manager), delete those who do not want and click the "don't allow sites that
set removed cookies to set future cookies".

This way, you can surf easily at first, then make some cleaning and you will
get rid of the cookies you do not want for the rest of your life...
----

Altså når du har fjernet en cookie i cookiemanageren så kan du give ordre
til at denne cookie ikke fremtiden må gemmes på din computer.

--
Jacob