sonderne Pioneer 10 og 11 samt Voyager 1 o~
Fra : henriksen

Dato : 07-01-04 08:07

Jeg læste i en tidliget tråd, at sonderne Pioneer 10 og 11 samt Voyager 1 og
2 har forlat vores solsystem.., men sender de stadig data hjem, og hvis ja,
af hvad?

mvh
tommy

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 07-01-04 09:37

henriksen wrote:

> [...]
>2 har forlat vores solsystem.., men sender de stadig data hjem, og hvis ja,

hjesa....

nej...de sender ikke mere. De er formegntlig løbet 'tør' for
brændstof.. man har opgivet dem nu.
/f

Fra : H.Kragelund

Dato : 07-01-04 10:47

> nej...de sender ikke mere. De er formegntlig løbet 'tør' for
> brændstof.. man har opgivet dem nu.
Man modtager stadig data fra voyager 1 og 2!

mvh
henrik

Fra : N. Foldager

Dato : 07-01-04 15:12

H.Kragelund skrev:

>Man modtager stadig data fra voyager 1 og 2!

Ja.

Man modtager data fra V1 og V2

Pioneer 10
Opsendt Marts 1972
Afstand fra Solen: 12.600.000.000 km = 11,6 lystimer

Pioneer 11
Opsendt April 1973
Afstand fra Solen: 9.800.000.000 km = 9,2 lystimer

Voyager 2
Opsendt August 1977
Afstand fra Solen: 10.800.000.000 km = 10,1 lystimer

Voyager 1
Opsendt September 1977
Afstand fra Solen: 13.600.000.000 km = 12,7 lystimer
Solens diameter er ca. 20 buesekunder = 0,006 grad set dér fra.

Man får stadig data vedrørende magnetfelt, kosmisk stråling og ladede
partikler (solvind) fra Voyager-sonderne.

Der er tegn på, at Voyager 1 er nær ved at nå grænsen for solvindens
indflydelse. Dermed vil den levere de første målinger foretaget uden
for Solens indflydelse.

Fra ca. 2016 er der kun strøm til ét instrument ad gangen.
Den modus skulle række til i hvert fald til 2020.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-01-04 16:18

"N. Foldager" wrote:

> Ja.
>
> Man modtager data fra V1 og V2

Interesserede kan læse mere på disse sonders hjemmeside:
http://voyager.jpl.nasa.gov/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)