Destilleret / Demineraleseret vand til afk~
Fra : VK

Dato : 07-01-04 07:41

Hej gruppen

Jeg skal bruge noget destilleret vand til at blande sammen med min
afkølingvæske der skal cirkulere i noget vandkølings-system
I manualen står der specifikt og understreget at vandet skal KUN være
destilleret " USE DESTILLED WATER ONLY!" - ikke renset eller andet, men
destilleret, siger manualen.

Jeg har været forbi Matas og Apoteket, men de siger at de slet ikke har
noget destilleret vand - henviste til tankstationerne.
På en lokal tankstation fandt noget der hedder "DEMINERALESERET vand" - det
skulle være lige det jeg skulle bruge, fik jeg vide. Men jeg kun desværre
ikke få svar på hvorfor hedder vandet demineraleseret og ikke destilleret ?

Spørgmål er selvf. - er der forskel på __demineraleseret___ og
___destilleret___ vand ?
Og hvor kan man få ___destilleret__ vand i DK ?

På forhånd tak

Delete _REMOVE_ in the address line

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 07-01-04 08:16

demineraliseret = kogt vand ( bruger det selv til mit vandkøle system)
destilleret = er dampen af kogt vand

salle

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-04 08:48

"Salle \(8700\)" <handymanFJERN@tdcadsl.dk> skrev:

> demineraliseret = kogt vand ( bruger det selv til mit vandkøle
> system)

Du fjerner ingen mineraler ved at koge vandet. Demineraliseret vand fås
normalt ved ionbytning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : VK

Dato : 07-01-04 16:53

hmmmm - mener du så at demineraleseret vand godt kan bruges som
"destilleret" ?

PS. Du ved vel ikke hvor jeg kan købe/få destilleret vand i DK ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 21:28

VK wrote:
> hmmmm - mener du så at demineraleseret vand godt kan bruges som
> "destilleret"?

Ikke hvis de udtrykkeligt skriver at kun destilleret vand må bruges.

Jeg er ret sikker på at man kan købe destilleret vand i Matas.

Fra : Hellfire

Dato : 07-01-04 16:54

> Du fjerner ingen mineraler ved at koge vandet. Demineraliseret vand fås
> normalt ved ionbytning.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

Nåh ja, eller man kan demineralisere kemisk. Der hvor jeg i sin tid stod i
lære som maskinarbejder, blev vandet til maskinerne ført gennem en beholder
med nogle farvede kugler/blokke (kan ikke lige huske formen, men det er også
ret uvæsentligt) før det blev blandet med køle/smørremiddel for at undgå
kalkpletter på emnerne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 19:02

In article <3ffc2b9b$0$9765$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
hepa@tdcspace.dk says...

> lære som maskinarbejder, blev vandet til maskinerne ført gennem en beholder
> med nogle farvede kugler/blokke (kan ikke lige huske formen, men det er også

Lyder som en ionbytter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Futte

Dato : 07-01-04 20:13

Destilleret vand kan muligvis fåes på apoteket ,eller hvis du bor i nærheden
af et mejeri (arla) eller slagteri, eller anden fødevarevirksomhed kan de
sikkert også hjælpe dig!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 23:58

In article <3ffc59c6$0$69998$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
mejeristen@hotmail.com says...

> af et mejeri (arla) eller slagteri, eller anden fødevarevirksomhed kan de
> sikkert også hjælpe dig!!

Jeg skal ikke ha' hjælp...!

Du skal ha' hjælp, nemlig til at lave korrekte citater...

Kig her:

Fra : Futte

Dato : 09-01-04 00:17

> Jeg skal ikke ha' hjælp...!

HMM forekommer mig at du jesper er en af dem der ALDRIG lader muligheden for
at irettesætte og hakke på andre gå fra dig VÆR DOG LIDT TOLERANT!!!!
over for mindre felere FJOLS

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-04 23:23

In article <3ffde4aa$0$69961$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
mejeristen@hotmail.com says...

> over for mindre felere FJOLS

PLONK

Fra : Aksel

Dato : 08-01-04 21:06

> Du fjerner ingen mineraler ved at koge vandet. Demineraliseret vand fås
> normalt ved ionbytning.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

Du har ikke ret i at man ikke fjerner nogle kemikalier ved kogning, en stor
del af kalken udfældes som kedelsten.

Destilleret vand er fortætttet vanddamp, demineraliseret er ionbyttet så
kalken får en anden sammensætning som ikke udfælses som kalksten.

Hilsen Aksel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-01-04 22:44

"VK" <vk@email.dk> skrev:

> hmmmm - mener du så at demineraleseret vand godt kan bruges som
> "destilleret" ?

I demineraliseret vand kan der bla. være bakterier og det kan nok gå
hen og blive noget snask i et vandkølingssystem.

> PS. Du ved vel ikke hvor jeg kan købe/få destilleret vand i DK ?

Jeg ville gætte på Matas og evt. tankstationer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob M

Dato : 08-01-04 11:19

Destilleret er generelt en anelse renere end demineraliseret vand, men til
vandkøling er demineraliseret fint nok, bare du har et eller andet
algedræbende middel i.
Jeg har kørt med dem. vand og kølervæske i min vandkøling i 2 år uden
problemer nu. Kølervæske indeholder som regel også korrosionhæmmende
additiver, bare som en ekstra sikkerhed.

Mvh
Jakob

Fra : VK

Dato : 08-01-04 16:42

Har lige snakket med Studiedata (www.studiedata.dk)
De siger at hvis man overs?tter "destilled" fra engelsk, hedder det
"demineraleseret" pa dansk.......

PS. Det eneste sted jeg kunne finde demineraleseret vand var den lokale
tankstation - hverken Matas eller apoteket havde noget lignende

Fra : MFO

Dato : 08-01-04 16:50

VK wrote:

> Har lige snakket med Studiedata (www.studiedata.dk)
> De siger at hvis man overs?tter "destilled" fra engelsk, hedder det
> "demineraleseret" pa dansk.......
[snip]

Hej!
Så er der noget galt med deres ordbog.

Engelsk til dansk:
de-ionized = demineraliseret
distilled = destilleret

Michael

Fra : Jakob M

Dato : 09-01-04 09:22

VK wrote:
> Har lige snakket med Studiedata (www.studiedata.dk)
> De siger at hvis man overs?tter "destilled" fra engelsk, hedder det
> "demineraleseret" pa dansk.......

Det er forkert, destilled=destilleret. Men du kan sagtens "nøjes" med
demineraliseret vand.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-04 23:25

In article <btjtni$1esj$1@news.cybercity.dk>, vk@email.dk says...

> Har lige snakket med Studiedata (www.studiedata.dk)
> De siger at hvis man overs?tter "destilled" fra engelsk, hedder det
> "demineraleseret" pa dansk.......

Det har whisky'en ikke godt af, hvis det er sandt...

Kig lige på linket i min signatur.