/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Pendulum
Fra : Carsten Troelsgaard


Dato : 07-01-04 07:38


Jeg har haft nogle overvejelser over pendul-bevægelser, og i den forbindelse
hang jeg et 1kg's lod op i en 2 m lang snor for at få syn for sagen. Jeg
ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time. Den
præcision blev hurtigt ødelagt af, at loddet efter få minutter begyndte at
rotere i stedet for at svinge ret frem og tilbage. Denne uorden opstår
tilsyneladende ved både nord/syd og øst/vest svingninger.
Hvad sker der?

Carsten



 
 
Axelgaard (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Axelgaard


Dato : 07-01-04 10:20


"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ffba934$0$9830$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg har haft nogle overvejelser over pendul-bevægelser, og i den
forbindelse
> hang jeg et 1kg's lod op i en 2 m lang snor for at få syn for sagen. Jeg
> ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time.
Den
> præcision blev hurtigt ødelagt af, at loddet efter få minutter begyndte at
> rotere i stedet for at svinge ret frem og tilbage. Denne uorden opstår
> tilsyneladende ved både nord/syd og øst/vest svingninger.
> Hvad sker der?

Det kan jeg desværre ikke fortælle dig, men jeg husker en fysik-lektion hvor
vi netop udførte dette forsøg. Vi brugte dog et ca 10kg lod og en ca 12m
line... det virkede som det skulle, men jeg husker ikke om det lige var
15grader.
Måske din snor er for kort...?


Frederik Thorup (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Frederik Thorup


Dato : 07-01-04 10:35

>> ... loddet efter få minutter begyndte at rotere i stedet for at
>> svinge ret frem og tilbage. Denne uorden opstår tilsyneladende ved
>> både nord/syd og øst/vest svingninger.
>> Hvad sker der?
> Det kan jeg desværre ikke fortælle dig...

Så vil jeg prøve:
Har du brugt snoet snor? Fx mursnor der består af 3 tråde drejet om
hinanden?

Istedet prøv med én tynd metal streng. ståltråd eller lignende.

Desuden tror jeg den afstand er for kort. Hvis du vil have lodet til at
svinge 1 hel time, så skal du nok have meve snor på.

> fysik-lektion hvor vi netop udførte dette forsøg. Vi brugte dog et
> ca 10kg lod og en ca 12m line...

Se det lyder af noget. De steder hvor man demonstrere dette forsøg, stiller
man ofte små lette ting på gulvet, som pendulet vælter efterhånden som det
drejer. Stilles de med en grad afstand, så er det nemt at se.

Frederik





Bertel Lund Hansen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-04 11:42

Frederik Thorup skrev:

>> ca 10kg lod og en ca 12m line...

>Se det lyder af noget.

Ja, og så plejer man at hænge det hele op i et yderst letløbende
kugleleje.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jeppe Stig Nielsen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 07-01-04 16:14

Frederik Thorup wrote:
>
> Se det lyder af noget. De steder hvor man demonstrere dette forsøg, stiller
> man ofte små lette ting på gulvet, som pendulet vælter efterhånden som det
> drejer. Stilles de med en grad afstand, så er det nemt at se.

Det er korrekt, men det tenderer »snyd«. I hvert fald skal de pinde der
væltes, være utroligt lette i forhold til pendulet hvis man skal være
sikker på at pendulet ikke ændrer retning ved sammenstødet med hver
pind.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

N. Foldager (07-01-2004)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 07-01-04 14:27

Carsten Troelsgaard:

> Jeg ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time.

Det vil det ikke.

Men kom tilbage efter eksperimentet med det rigtige resultat

Venlig hilsen

Niels Foldager




Martin Larsen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 07-01-04 15:01

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:e72ovvscgo6knsjgo422gh27q1anqj3u4h@4ax.com...
> Carsten Troelsgaard:
>
> > Jeg ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time.
>
> Det vil det ikke.
>
> Men kom tilbage efter eksperimentet med det rigtige resultat
>
Nej, vi skal tænke på stjernedøgn og breddegrad.
En gennemgang af alle forsøgets aspekter findes her:
http://www.fys.ku.dk/~hite/projekt/

Mvh
Martin



Herluf Holdt, 3140 (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 07-01-04 14:59

Carsten Troelsgaard skrev:
> Jeg har haft nogle overvejelser over pendul-bevægelser, og i den
> forbindelse hang jeg et 1kg's lod op i en 2 m lang snor for at få syn
> for sagen. Jeg ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i
> løbet af en time. Den præcision blev hurtigt ødelagt af, at loddet
> efter få minutter begyndte at rotere i stedet for at svinge ret frem
> og tilbage. Denne uorden opstår tilsyneladende ved både nord/syd
> og øst/vest svingninger. Hvad sker der?

Her er et link til Foucaults pendulforsøg:
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/jorden.html#foucault
1851 udførte den franske fysiker Léon Foucault et berømt
forsøg i Pantheon i Paris.

I Øster Voldgade 10 i Kbh. (Geologisk Centralinstitut) samt
midt i Steno Museets smukke foyer kan man se en version
af den franske fysiker Leon Foucaults (1819 - 68) berømte
pendulforsøg.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


LR (08-01-2004)
Kommentar
Fra : LR


Dato : 08-01-04 01:46

> I Øster Voldgade 10 i Kbh. (Geologisk Centralinstitut) samt
> midt i Steno Museets smukke foyer kan man se en version
> af den franske fysiker Leon Foucaults (1819 - 68) berømte
> pendulforsøg.

Ja, på Øster Voldgade 10 kan man selv lege med et enormt stort pendul med
vippe-klodser i en cirkel. Det er hængt op i midten af bygningen og der er
fri adgang til det.

Mvh,

Lasse



Paul Matthias Dideri~ (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Paul Matthias Dideri~


Dato : 09-01-04 17:26

LR wrote:
> Ja, på Øster Voldgade 10 kan man selv lege med et enormt stort pendul

Har du set det for nyligt? Jeg var der for et par måneder siden, og da
var det fjernet. Efter sigende som følgende af en lidt for fedladen
studerendes gyngetur...


Lars Gjerløw Jørgens~ (09-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 09-01-04 20:27

LR's utterance expressed in
news:3ffca84d$0$9748$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Ja, på Øster Voldgade 10 kan man selv lege med et enormt stort pendul
> med vippe-klodser i en cirkel. Det er hængt op i midten af bygningen
> og der er fri adgang til det.

Da jeg i sin tid gik på Århus Teknikum havde de også et
pendul hængende i "sing-sing" = den store korridor.
Ganske sjovt og meget illustrativt forsøg faktisk.

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"there's an infinite number of monkeys outside who want to
talk to us about this script for Hamlet they've worked out."

Jacob Laugesen (10-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Laugesen


Dato : 10-01-04 11:48


"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns946BD0EE8E4FDlgjatjydedotdk@62.243.74.163...
> LR's utterance expressed in
> news:3ffca84d$0$9748$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
> > Ja, på Øster Voldgade 10 kan man selv lege med et enormt stort pendul
> > med vippe-klodser i en cirkel. Det er hængt op i midten af bygningen
> > og der er fri adgang til det.
>
> Da jeg i sin tid gik på Århus Teknikum havde de også et
> pendul hængende i "sing-sing" = den store korridor.
> Ganske sjovt og meget illustrativt forsøg faktisk.

Det står et i Steno museet. Det virker fint og er er ikke noget snyd med
det. Det er så vidt jeg husker 2 etager højt.

/Jacob Laugesen



Jeppe Stig Nielsen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 12-01-04 18:01

Jacob Laugesen wrote:
>
> Det står et i Steno museet. Det virker fint og er er ikke noget snyd med
> det. Det er så vidt jeg husker 2 etager højt.

»Snydet« er at der sidder en magnet i gulvet som giver pendulet et
skub hver gang det kommer forbi. Se:
http://www.stenomuseet.dk/foucault.htm


--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jacob Laugesen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Laugesen


Dato : 12-01-04 18:05

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
news:4002D2E5.F0FD2A13@jeppesn.dk...
> Jacob Laugesen wrote:
> >
> > Det står et i Steno museet. Det virker fint og er er ikke noget snyd med
> > det. Det er så vidt jeg husker 2 etager højt.
>
> »Snydet« er at der sidder en magnet i gulvet som giver pendulet et
> skub hver gang det kommer forbi. Se:
> http://www.stenomuseet.dk/foucault.htm

Øv. det er da noget fup.



Jeppe Stig Nielsen (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 12-01-04 18:21

Jacob Laugesen wrote:
>
> > »Snydet« er at der sidder en magnet i gulvet som giver pendulet et
> > skub hver gang det kommer forbi. Se:
> > http://www.stenomuseet.dk/foucault.htm
>
> Øv. det er da noget fup.

Hvilken dansk bygning har lokalet med højest til loftet? (Man er nok
nødt til at lave forsøget indendørs for at undgå vind etc.)

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Lars Gjerløw Jørgens~ (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~


Dato : 01-02-04 17:27

Jeppe Stig Nielsen's utterance expressed in
news:4002D780.35CED5BC@jeppesn.dk:

> Jacob Laugesen wrote:
>>
>> > »Snydet« er at der sidder en magnet i gulvet som giver pendulet et
>> > skub hver gang det kommer forbi. Se:
>> > http://www.stenomuseet.dk/foucault.htm
>>
>> Øv. det er da noget fup.
>
> Hvilken dansk bygning har lokalet med højest til loftet? (Man er nok
> nødt til at lave forsøget indendørs for at undgå vind etc.)
>

Axelborg er nok ikke det højeste, men deres
trappeopgang næsten tigger om et pendul :)

billede fra kulturnatten forrige år:
http://home.tiscali.dk/gadooble/RDSCN0610.JPG

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"there's an infinite number of monkeys outside who want to
talk to us about this script for Hamlet they've worked out."

Jeppe Stig Nielsen (01-02-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 01-02-04 18:04

"Lars Gjerløw Jørgensen" wrote:
>
> > Hvilken dansk bygning har lokalet med højest til loftet? (Man er nok
> > nødt til at lave forsøget indendørs for at undgå vind etc.)
>
> Axelborg er nok ikke det højeste, men deres
> trappeopgang næsten tigger om et pendul :)
>
> billede fra kulturnatten forrige år:
> http://home.tiscali.dk/gadooble/RDSCN0610.JPG

Orv ja, flot billede. Hvor højt er der mon fra gulvet til kuplen?
Nogen fysikere burde købe hele skidtet ...
http://www.highways.dk/danmark/hovedvej1/images/kbh_axelborg_naer_500x375.jpg


--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jeppe Stig Nielsen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 07-01-04 16:11

Carsten Troelsgaard wrote:
>
> Jeg har haft nogle overvejelser over pendul-bevægelser, og i den forbindelse
> hang jeg et 1kg's lod op i en 2 m lang snor for at få syn for sagen. Jeg
> ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time. Den
> præcision blev hurtigt ødelagt af, at loddet efter få minutter begyndte at
> rotere i stedet for at svinge ret frem og tilbage. Denne uorden opstår
> tilsyneladende ved både nord/syd og øst/vest svingninger.

Man kan slet ikke få præcision nok ved et pendul på kun 2 meter. Det
bedste er et pendul på 20 meter eller mere.

De Foucault-penduler på meget under 20 meter man ser, er snyd: Der
sidder en magnet der sørger for at pendulet går i stå. Men det er svært
for en gæst at kontrollere at det ikke også er magneten der drejer
pendulets svingningsplan.

Det er kun på Nord- og Sydpolen at effekten er på 15 grader på en time.
Ved lavere breddegrader er effekten mindre.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Bent Jensen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Bent Jensen


Dato : 11-01-04 14:06

Jeppe Stig Nielsen wrote ...

> Det er kun på Nord- og Sydpolen at effekten er på 15 grader på en time.
> Ved lavere breddegrader er effekten mindre.

Hvad? Hvordan skal pendulen så nå alle 360 grader rundt i løbet af 24
timer? (Nu ser jeg bort fra ækvatorpositionen.)

Sven Nielsen (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 11-01-04 15:30

In article <9a3bbfb0.0401110506.d04ac77@posting.google.com>, kongaead@my-
deja.com says...

> Hvad? Hvordan skal pendulen så nå alle 360 grader rundt i løbet af 24
> timer? (Nu ser jeg bort fra ækvatorpositionen.)

Pendulet når IKKE hele vejen rundt på 24 timer - bortset fra på en
position nær Nordpolen (eller Sydpolen). Præcis på Nordpolen drejer
pendulet sig 360 grader på ca. 23 timer og 56 minutter.

Med venlig hilsen Sven.

Sven Nielsen (07-01-2004)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 07-01-04 23:06

In article <3ffba934$0$9830$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
carsten.troelsgaard@mail.dk says...

> Jeg har haft nogle overvejelser over pendul-bevægelser, og i den forbindelse
> hang jeg et 1kg's lod op i en 2 m lang snor for at få syn for sagen. Jeg
> ville fx gerne se om pendulet ville dreje 15 grader i løbet af en time.

Ok, du er altså på Nordpolen eller Sydpolen, siden du forventer 15
grader i timen?

Ud over de praktiske problemer med at få Foucault pendulet til at svinge
pænt, så drejer det sig kun sin(b)* 360 grader på et (siderisk) døgn,
hvor b er breddegraden. Et siderisk døgn (eller stjernedøgn) er lidt
kortere end et middelsoldøgn.

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/pendulumdetails.html

Med venlig hilsen Sven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste